2025-12-02, 19:20
Medlem
Hej! Asså vill bara kolla vad ni tycker är rimligt och om någon har erfarenhet av detta samt hur ni delat. Min sambo och jag separerade för 3 månader sen. Vid inlämning av nycklarna till våran lägenhet vi sålt så insåg vi att en nyckel saknades och det var den som exet tappade bort för nåt år sen. Hemförsäkringen täckte ej vi har kollat. Vi fick nu en faktura på 8700 kr för byte av två låscylindrar, bilkostnad, tid, material osv. Helt jävla sjukt men det är väl bara att betala.
Men borde han som tappat nyckeln betala fakturan? Jag kände väl att jag kunde betala kanske 30% eller ngt men inte 50/50. Var ändå han som tappade nyckeln.
Citera
2025-12-02, 19:23
Medlem
HBTKuks avatar
Inte orimligt att slarvern får ta notan, men vill du vara solidarisk och personen har dåligt med deg kan ni dela på det.
Citera
2025-12-02, 19:27
Medlem
pellepistols avatar
slarvern får ta hela kostnaden.
Citera
2025-12-02, 19:59
Medlem
jtds avatar
när jag bytte ut första frugan betalade nya kjoltyget nytt lås. för hon tröttna på att gamla frugan kom i tid och otid och hälsa på som om hon bodde kvar ibland.
Citera
2025-12-02, 20:02
Medlem
Bytte dom hela dörren?

8700:- för det du nämner är i överkant.
Citera
2025-12-02, 20:10
Medlem
reverend.paisleys avatar
De gånger det varit aktuellt har jag själv bytt cylinder och extralås och överlämnat de nycklarna.
Då har jag lås och nycklar till min nya bostad och alla som ska ha reservnycklar har det redan.

RIP
Citera
2025-12-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Bytte dom hela dörren?

Låssmeden tar betalt för det är liten konkurrens för jobbet.
Det är ett vanligt pris mellan 5-10tkr.
Citera
2025-12-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Bytte dom hela dörren?

Det var rätt saftigt betalt.. Var det en dörr med två cylindrar eller två dörrar med en vardera?
Citera
2025-12-02, 21:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Det var rätt saftigt betalt.. Var det en dörr med två cylindrar eller två dörrar med en vardera?

Är inget ovanligt pris för byte av systemcylinder i lite högre säkerhetsklass.
Citera
2025-12-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Asså enligt fakturan var det två cylindrar , oklart om det var bara dörren in till bostaden bara? Men tror det. Samt 4 nycklar. Sen annat som bilen för att transportera kostade tydligen 600, arbetet typ 1400. Cylindrar drygt 1200 vardera… blev jävligt saftigt. Var nästan så man trodde de hade blivit inbeordrade via jour av han som köpte av oss men så kan de ju inte göra utan att kolla med oss som ska betala
Citera
2025-12-02, 21:50
Medlem
Jag tycker att DUMBOMMEN som slarvade bort nyckeln skall BETALA. Men det heter Assa ABLOY inte Asså Abloy!
Citat:
Ursprungligen postat av t0tarn
Hej! Asså vill bara kolla vad ni tycker är rimligt och om någon har erfarenhet av detta samt hur ni delat. Min sambo och jag separerade för 3 månader sen. Vid inlämning av nycklarna till våran lägenhet vi sålt så insåg vi att en nyckel saknades och det var den som exet tappade bort för nåt år sen. Hemförsäkringen täckte ej vi har kollat. Vi fick nu en faktura på 8700 kr för byte av två låscylindrar, bilkostnad, tid, material osv. Helt jävla sjukt men det är väl bara att betala.
Men borde han som tappat nyckeln betala fakturan? Jag kände väl att jag kunde betala kanske 30% eller ngt men inte 50/50. Var ändå han som tappade nyckeln.
Citera
2025-12-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseLarsson
Jag tycker att DUMBOMMEN som slarvade bort nyckeln skall BETALA. Men det heter Assa ABLOY inte Asså Abloy!

😂😂👍
Håller med, han ska pröjsa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här