2025-11-30, 21:04
Medlem
Hej!
Letar efter en laptop för max cirka 8k (men kan sträcka mig lite längre). Är inte särskilt kunnig/insatt.

Syften:
- Mest vanlig surf/titta på video
- Enkla spel (typ dota2, kan vara låga specs bara det flyter)
- Enkel videoredigering (privat, typ klippa ihop familjefilmer)

Mina tankar:
- 16gb ram
- 512gb ssd
- Dedikerat grafikkort (räknar med typ det enklaste som finns, men har förstått att videoredigering är svårt annars).
- Helt okunnig vad gäller processor.

Helst ska den inte se för "gaming" ut. Nedan är typ det enda exempel jag hittar. Är det ett bra val? Tacksam för alla tips eller tankar!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/lenovo-loqe-i5-12450hx16gb512rtx3050-156-gamingdator-gra/946223#description
Citera
2025-12-01, 11:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triolen
Hej!
Letar efter en laptop för max cirka 8k (men kan sträcka mig lite längre). Är inte särskilt kunnig/insatt.

Syften:
- Mest vanlig surf/titta på video
- Enkla spel (typ dota2, kan vara låga specs bara det flyter)
- Enkel videoredigering (privat, typ klippa ihop familjefilmer)

Mina tankar:
- 16gb ram
- 512gb ssd
- Dedikerat grafikkort (räknar med typ det enklaste som finns, men har förstått att videoredigering är svårt annars).
- Helt okunnig vad gäller processor.

Helst ska den inte se för "gaming" ut. Nedan är typ det enda exempel jag hittar. Är det ett bra val? Tacksam för alla tips eller tankar!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/lenovo-loqe-i5-12450hx16gb512rtx3050-156-gamingdator-gra/946223#description

Ett mycket bra val av en som säger sig vara okunnig. Den har allt du behöver, och lite till.
Citera
2025-12-01, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ett mycket bra val av en som säger sig vara okunnig. Den har allt du behöver, och lite till.

Tack för svar! Har fått bilden att Lenovo mest gör billiga kontor-laptops för stororganisationer utan kvalitetsgolv, men det kanske inte stämmer längre (om det nånsin gjort det)?
Citera
2025-12-01, 16:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för svar! Har fått bilden att Lenovo mest gör billiga kontor-laptops för stororganisationer utan kvalitetsgolv, men det kanske inte stämmer längre (om det nånsin gjort det)?

Lenovo är kvalitet.
Citera
2025-12-01, 17:39
Medlem
Citat:
Lenovo är kvalitet.
Haha okej, tack för hjälpen! Det blir nog ett köp idag.
Citera
2025-12-01, 17:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Haha okej, tack för hjälpen! Det blir nog ett köp idag.

Ett bra köp dessutom.

Gör en nyinstallation av OSet på datorn för att maximera prestandan. Avinstallera sedan alla appar som Windows tvångsinstallerar under denna nyinstallation och du har max maximerat OS-prestandan.
Citera
2025-12-01, 18:06
Medlem
Kalaskula544s avatar
Datorn du länka är helt ok efter dina behov.

Det ser ut som datorn har 16GB RAM, undrar om det är 2x8 eller bara en sticka på 16GB?

Du bör alltid köra RAM i dual, man får en del extra prestanda.

Lenovo gör bra laptops.
Citera
2025-12-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ett bra köp dessutom.

Gör en nyinstallation av OSet på datorn för att maximera prestandan. Avinstallera sedan alla appar som Windows tvångsinstallerar under denna nyinstallation och du har max maximerat OS-prestandan.
OK ser redan fram emot att avinstallera all skit!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Datorn du länka är helt ok efter dina behov.

Det ser ut som datorn har 16GB RAM, undrar om det är 2x8 eller bara en sticka på 16GB?

Du bör alltid köra RAM i dual, man får en del extra prestanda.

Lenovo gör bra laptops.
Tack för input! Det vet jag inte, spelar det nån roll om det är 1*16 eller 2*8?

Har fått för mig att 16gb är massor men det kanske det inte är nuförtiden. Men det kommer nog inte bli så tung användning, förutom kanske att jag förstått att även lätt videoredigering fort blir ganska resurskrävande så jag hoppas att det ska räcka.
Citera
2025-12-01, 20:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
OK ser redan fram emot att avinstallera all skit!

Tack för input! Det vet jag inte, spelar det nån roll om det är 1*16 eller 2*8?

Har fått för mig att 16gb är massor men det kanske det inte är nuförtiden. Men det kommer nog inte bli så tung användning, förutom kanske att jag förstått att även lätt videoredigering fort blir ganska resurskrävande så jag hoppas att det ska räcka.

Fast nyinstallera är viktigast.

16GB räcker, mer än väl. Även datorns resurser.
Datorn har 2 RAM-portar, vilket betyder att du kan ha 2x8, 2x16, 2x32 etc. Det ger bättre RAM-prestanda än 1x8, 1x16, 1x32 etc, men är ingen stor sak för dina ändamål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in