2025-12-01, 08:41
Medlem
CommonSenses avatar
Varför skulle det va viktigt och veta vart postaren sitter?
Citera
2025-12-01, 08:42
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Alla uppgifter om en person underlättar inringandet av personens identitet. I sig kanske det inte räcker, men tillsammans med övrig data kan en exakt identitet hittas.
Folk fattar inte hur effektivt analyser av inlägg idag kan göras för att finna en anonym person. Speciella ordval, speciella intressen, allmänna uppgifter om bostadsort även om det bara är "Stockholm", ett oförsiktigt inlägg om huruvida man är gift/har sambo/barn, vilken bilmodell man kör etc. Allt detta kan minska ned antalet misstänkta till ett fåtal. Nu är det kanske inget en lekman kan ägna sig åt, men för en aktör med lite större resurser skulle det inte vara några problem.
Citera
2025-12-01, 08:46
Medlem
Det hade varit intressantare att veta vilka inlägg som kommer från MSB.
Jag har lättare att acceptera propaganda när det spelas med öppna kort.

Jag förstår vikten av ett gemensamt narrativ, men jag blir provocerad av lögner som är FÖR idiotiska...
Senast redigerad av adaptern 2025-12-01 kl. 08:48.
Citera
2025-12-01, 10:16
Medlem
blobben!!!s avatar
Sällsynt korkat förslag. FB sparar inte ipadresser vad jag vet. Dessutom så hade det varit hur lätt som helst att spåra användaren om Johan från Örkelljunga postar något inlägg på utlandssemestern. Thailand i januari. Tyskland i maj. Turkiet i oktober. Vips så återstår bara en handfull personer som passar in på dessa datum.

Om du förlorar en diskussion mot botar från Ryssland så säger det väl mer om din kognitiva förmåga.
Citera
2025-12-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Här är hela 1.06. Hur får du nationstillhörighet till ett allvarligt brott mot denna regel som är fullständigt omöjligt att genomföra?

Att visa landet man sitter i hotar inte anonymiteten.

Edit:

Mina egna tankar om förslaget: Jag håller med fullständigt om det! Ni fattar inte hur många inlägg som är påverkan från främmande makt. När den femtioelfte idiotinlägget återigen visar ”VPN upptäckt” bredvid användarnamnet kan det förhoppningsvis vara en ögonöppnare för en del som fastnat i propagandaträsket. Se hur många politiska konton som visade sig vara från helt andra länder på X som exempel.
Vad vill du säga med din edit?
Citera
2025-12-04, 00:22
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrabKore
Vad vill du säga med din edit?
Det finns väldigt många som dag ut och dag in pratar om hur Sverige är så dåligt och hur det håller på att gå under. Flera av de här inläggen kommer från personer som inte bor i Sverige. När man ser inlägg om samma sak om och om igen ökar risken för att man tror på den informationen och börjar sprida liknande information.

Ja visst, Sverige är försämrat på flera sätt, men det är inte så bäcksvart som många användare målar upp det. De flesta sitter på sin kammare och läser om alla hemskheter men om de faktiskt klev utanför dörren och mötte alla dessa ”blattar och galna batikhäxor” så hade de insett att de inte är så konstiga ändå. Att såna här svartmålande inlägg om landet får frodas och eldas på av främmande makt är skadligt.

Därav skriver jag att landstillhörighet hade blivit en ögonöppnare för personer som ”fastnat i propagandraträsket” (alltså utsatts för det jag skriver ovan).

På Twitter/X så visas landstillhörighet. Det har uppdagats att en mängd konton som är djupt engagerade i diskussioner om amerikansk politik kommer från andra länder som Indien, Pakistan, Europeiska länder m.m. Alltså främmande makt, eller åtminstone utlänningar, som eldar på debatten för att radikalisera båda sidorna att bli mer separerade och hatiska mot varandra. Hört om uttrycket divide and conquer? När ett samhälle är splittrat är det lättare att ta makt.

Twitter/X kan också räkna ut ifall användaren sitter bakom en VPN (och utger sig för att vara från ett annat land än vad den är). Om en VPN upptäcks så sätts en liten symbol bredvid landet som alltså betyder typ:

”Land: Sverige (VPN, IP-adressen säger Sverige men det är en VPN-adress så användaren kan vara från ett annat land)”

Var det svar på frågan? Fråga annars om något annat var otydligt. Jag utgick från att din fråga var genuint undrande och inte ställd i förlöjligande syfte.
Senast redigerad av WetCigarette 2025-12-04 kl. 00:30.
Citera
2025-12-06, 17:09
Medlem
Citat:
Det finns väldigt många som dag ut och dag in pratar om hur Sverige är så dåligt och hur det håller på att gå under. Flera av de här inläggen kommer från personer som inte bor i Sverige. När man ser inlägg om samma sak om och om igen ökar risken för att man tror på den informationen och börjar sprida liknande information.

Ja visst, Sverige är försämrat på flera sätt, men det är inte så bäcksvart som många användare målar upp det. De flesta sitter på sin kammare och läser om alla hemskheter men om de faktiskt klev utanför dörren och mötte alla dessa ”blattar och galna batikhäxor” så hade de insett att de inte är så konstiga ändå. Att såna här svartmålande inlägg om landet får frodas och eldas på av främmande makt är skadligt.

Därav skriver jag att landstillhörighet hade blivit en ögonöppnare för personer som ”fastnat i propagandraträsket” (alltså utsatts för det jag skriver ovan).

På Twitter/X så visas landstillhörighet. Det har uppdagats att en mängd konton som är djupt engagerade i diskussioner om amerikansk politik kommer från andra länder som Indien, Pakistan, Europeiska länder m.m. Alltså främmande makt, eller åtminstone utlänningar, som eldar på debatten för att radikalisera båda sidorna att bli mer separerade och hatiska mot varandra. Hört om uttrycket divide and conquer? När ett samhälle är splittrat är det lättare att ta makt.

Twitter/X kan också räkna ut ifall användaren sitter bakom en VPN (och utger sig för att vara från ett annat land än vad den är). Om en VPN upptäcks så sätts en liten symbol bredvid landet som alltså betyder typ:

”Land: Sverige (VPN, IP-adressen säger Sverige men det är en VPN-adress så användaren kan vara från ett annat land)”

Var det svar på frågan? Fråga annars om något annat var otydligt. Jag utgick från att din fråga var genuint undrande och inte ställd i förlöjligande syfte.
Frågan var genuin. Personligen anser jag att din anonymitet är viktigare att bevara än att försöka ”avslöja” utländska trollfabriker.

När din identitet är känd (och du samtidigt råkar ha ickesanktionerade åsikter) är du rökt i samhällsdebatten, kanske t.o.m. får krossat privatliv. Utländska troll kunde inte bry sig mindre eftersom de bara skapar en ny fabrik och fortsätter som vanligt.

Att döda anonymiteten för ”säkerhet” är inte ett skydd, det är total kontroll. Den som ”skyddas” är plötsligt tystad och bakbunden. Hoppsan!
Citera
2025-12-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det hade ju varit intressant! Många på forumet säger ju att de lämnat Sverige för länge sedan, så då hade det kommit fram om det är så eller inte.
Förstår inte hur detta skulle undergräva anonymiteten.
Det finns ett antal miljoner i varje land, så kartlägga hur?

Där emot hade det ju kommit fram hur många ryssar som ev. häckar i Ukraina tråden, jag tror den är knökfull.
Problemet är väl mer att det skulle kunna döda samtalet i vissa trådar, när man märker en agenda från ett visst håll.
Man går inte igenom varenda moment miljoner människor gör, man letar efter avvikelser och mönster och kan därmed beskära intresseområdet rejält. Om Hasse Heilman plötsligt postar sitt heilande från Thailand behöver man bara hitta alla svenska män som befann sig i Thailand under den aktuella tidpunkten. Detta är blott ett spår, leta efter liknande kaksmulor gällande andra saker så har man snart en profil över Hasse Heilmans verkliga identitet. Använd fantasin så ser du ganska snart hur lätt det är att spåra folk som tror sig vara anonyma.

Viktigt tillägg: Många tycker att det är bra att kunna avslöja en nazist men glömmer gärna bort att samma metod kan användas för att avslöja vem som helst. Även den (som i sin enfald) nickar bifall till dylika metoder saknar plötsligt skydd för den egna identiteten.
Senast redigerad av KrabKore 2025-12-06 kl. 17:28.
Citera
2025-12-06, 18:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Att visa landet man sitter i hotar inte anonymiteten.
Jo. Exempel.

* Du skriver om en lokal händelse i Knäckebröhult som om du vet något. Men med spansk ip --> Aha, N.N är från Knäckebröhult men bor nu i/är på semester i Spanien. Hela Knäckebröhult fattar vem som skrivit.

* Ip-nummer från grannland dagtid, Sverige kvällstid --> du jobbar i grannland och bor nära gränsen, västra Skåne, Dalsland/Värmland eller Haparanda.

Båda kunskapsbitarna går att kombinera med andra uppgifter.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-12-06 kl. 18:23.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in