2025-11-28, 22:57
Medlem
Jag har väldigt dålig koll på detta.
Vi sålde 2018 ett hus och tog med ett uppskov på ca 1miljon.
Nu skall vi sälja igen och köpa ett dyrare. Kan jag ta med gamla uppskovet och även göra nytt uppskov på vinsten vi gjorde på nuvarande bostad? Vi bör göra ca 500 000 i vinst denna gång.
Citera
2025-11-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Nu skall vi sälja igen och köpa ett dyrare. Kan jag ta med gamla uppskovet och även göra nytt uppskov på vinsten vi gjorde på nuvarande bostad? Vi bör göra ca 500 000 i vinst denna gång.

Det går bra, taket är väl över 3Mkr nånstans.
Citera
2025-11-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det går bra, taket är väl över 3Mkr nånstans.

Kanon, tack för svar.
Citera
2025-11-28, 23:07
Medlem
Citat:
Kanon, tack för svar.

Det är en tidsfrist också som du bör hålla koll på när du måste köpt nytt boende om det är nästa taxeringsår eller nånting i den stilen typ 1år ungefär
Citera
2025-11-29, 09:00
Medlem
Det viktigaste är att bostaden du köpte är dyrare annars sjunker uppskovet du kan göra.
Citera
2025-11-29, 09:19
Medlem
Citat:
Det gamla uppskovet lägger du in i vinstberäkningen när du säljer nuvarande hus.
Om du får nytt uppskov beror på omständigheterna vid ditt kommande husköp. Du kan inte spara det gamla uppskovet eftersom det är kopplat till det hus du äger nu.
Citera
2025-11-29, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det gamla uppskovet lägger du in i vinstberäkningen när du säljer nuvarande hus.
Om du får nytt uppskov beror på omständigheterna vid ditt kommande husköp. Du kan inte spara det gamla uppskovet eftersom det är kopplat till det hus du äger nu.

Okej, tar hjälp av mäklaren för det.
Huvudsaken att jag kan göra uppskov igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in