2025-11-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Enligt uppgift till The Telegraph väntas Trumpregeringen erkänna ockuperade områden i Ukraina som ryska.
Tidningen skriver att det handlar om Krimhalvön, som varit ockuperad sedan 2014, men också områden som ockuperats sedan invasionen 2022.

Konsekver? Om det stämmer
https://www.gp.se/nyheter/varlden/uppgifter-usa-ska-erkanna-ockuperade-omraden-som-ryska.9c697b3d-5dd8-4cbf-b9a7-196182c2bf51
Spelar absolut ingen roll det är inte usa som bestämmer vilka områden som ska vara ryska. Trump är en usel förhandlare, hot funkade i Gaza för Palestina har inga allierade det har Ukraina. Funkar inte hot då har Trump inget annat att komma med
Citera
2025-11-29, 15:36
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu börjar det bli dags att Europa sätter ned foten mot den galningen. Man får sluta med den mjuka idiotbehandlingen och ta USA för vad det faktiskt blivit sen Trump blev president. Ett rövhålsland.

Nu börjar det verkligen viktigt att ta på allvar vad massmördaren och diktatorn Putin faktiskt kan ha för hållhake på Trump.

Trump sätter inte bara Ukrainas säkerhet på stort spel utan även Europas. På en sån allvarlig grad att man undrar hur långt planerna i Europa har kommit när det gäller att avrätta Trump. Kan man anta att Ukraina och Europa samarbetar i de planerna?

Man undrar mer exakt vad för samarbetsavtal som USA och Ryssland har. Speciellt när det gäller det värdefulla som finns i Ukrainas mark. Det som både Ryzzland och USA verkar vilja råna Ukriana på.

Kan man tänka sig att USA skulle kunna åka in på avtal med Ryzzland till Ukrianska områden och utvinna mineraler?

Jävla vänstertrams. Det är dags att ta in Ryssland och starta upp ekonomin. Trump har fattat att enda chansen att splittra Brics är att få Europa och US att samarbeta med Ryssland.
Senast redigerad av 526 2025-11-29 kl. 15:39.
Citera
2025-11-29, 15:43
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Jag förstår hur du tänker, men det blir lite fel. Man får inte glömma att demokrati, folkvilja och yttrandefrihet är västerländska principer som inte finns i större delen av världen. Ryssar är inte vana att tänka själva på det sätt du antyder. De skickar sina barn gråtande till fronten för att Putin säger det. Men dom gör det. Har du det i åtanke kanske du förstår att det inte finns något att "rädda", folk är olika helt enkelt.

De flesta vill ju inte. De är förtryckta och tvingas. Det är förtryckta människor som gång på gång visat att de vill ha demokrati, fred och trygghet. Men det är farligt. Den som säger sin mening torteras ihjäl eller i bästa fall får möta en snabb död.

I mitt arbetsliv i tech-branschen så har jag träffat på många ryssar och samtliga (alltså 100% av dem) ser med stor sorg på hur Ryzzland fungerar. De vill också leva efter de mänskliga rättigheterna. Detta var då innan det blev värre (när monstret och massmördaren Putin valde att helt sonika börja massmörda ukrainare i Ukraina och kräva att han skulle ha deras land). Det är lite som förr när västerländska företag åkte till Afrika och utplånade hela byar och mördade alla bybor för att de ville ha marken och bygga någon gruva för att tjäna pengar.

Att USA nu godkänner den här stilen gör att USA nu måste ses som ett bananland med en mupp som president. Det är inget vi i Europa kan acceptera. Någon gång måste vi bryta. Det kommer ändå att komma till den punkten förr eller senare ändå. Möjligtvis att vi en tid borde lägga om så vi kan mjölka ut så mycket vapen som möjligt från USA innan vi bryter.

När vi bryter så skiter vi i att betala för vapnen. Så det gäller att vi ligger i ett par år och bygger upp oss rejält. Kriget kommer att komma oavsett om vi vill det eller ej. Frågan är om vi ska vara den part som leder kriget eller om vi ska ta emot i bajan? Tänk på det en stund.
Citera
2025-11-29, 15:44
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Isåfall faller det ursprungliga argumentet/inlägget jag svarade på, om varför Ukraina aldrig skulle blivit invaderat om Dom haft kärnvapen.

Ryssland invaderade Ukraina och har inte använt kärnvapen.

Nja. Både hans och mitt argument är naturligtvis förenklingar, men poängen är att kärnvapen i första hand är en avskräckningsfaktor. Har fienden kärnvapen men inte du, löper du större risker än han. Har båda kärnvapen, så är maktbalansen jämnare. Avsikten med att skaffa kärnvapen är inte att använda dem, utan att fienden ska vara rädd för att du kan använda dem.

Detsamma kan i viss mån sägas om alla militära vapen - si vis pacem, para bellum. Men tröskeln för att faktiskt använda dem är enormt mycket högre för kärnvapen, så pass mycket att de är i en helt annan liga än andra vapentyper, där avskräckning är den helt övervägande orsaken att skaffa dem.
Citera
2025-11-29, 15:47
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Om Ukraina kapitulerar slutar Ryssland krig mot dem. Enklare är så blir det knappast.

Varför skulle någon vilja ge bort sin frihet till en massmördande ond diktator som bara vill ha allt av värde som finns runt dem och lämna dem i fattighet som många inte överlever? Sen tvinga ut deras barn i något krig (mot Europa) som de inte håller med om och skulle skämmas över?
Citera
2025-11-29, 15:50
Medlem
Det finns så vidrigt många rysstroll i dessa trådarna nu för tiden att flashback börjar bli meningslöst att ha åsikter på.

Men men, att ge upp land för att någon startat ett krig är givetvis helt oacceptabelt men det är inte vårat beslut utan Ukraina's. Det har dött för att beskydda SITT land från en helt galen invasion från Putin. Att USA funderar på att godkänna erövrade områden som Ryska är förräderi mot västländerna och USA/Trump är inget annat än en svajig, svag och opålitlig ledare.

Ingen vill att det ska vara krig i Ukraina men det är Ryssland och ingen annan som är anledningen. Då ska man fanimig inte belöna dom asen.
Citera
2025-11-29, 15:53
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Nja. Både hans och mitt argument är naturligtvis förenklingar, men poängen är att kärnvapen i första hand är en avskräckningsfaktor. Har fienden kärnvapen men inte du, löper du större risker än han. Har båda kärnvapen, så är maktbalansen jämnare. Avsikten med att skaffa kärnvapen är inte att använda dem, utan att fienden ska vara rädd för att du kan använda dem.

Detsamma kan i viss mån sägas om alla militära vapen - si vis pacem, para bellum. Men tröskeln för att faktiskt använda dem är enormt mycket högre för kärnvapen, så pass mycket att de är i en helt annan liga än andra vapentyper, där avskräckning är den helt övervägande orsaken att skaffa dem.

Absolut, det primära värdet förstår jag.

Jag är inte helt säker på att Ryssland inte skulle invaderat även ett kärnvapenbestyckat Ukraina.
Citera
2025-11-29, 15:54
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Det finns så vidrigt många rysstroll i dessa trådarna nu för tiden att flashback börjar bli meningslöst att ha åsikter på.

Men men, att ge upp land för att någon startat ett krig är givetvis helt oacceptabelt men det är inte vårat beslut utan Ukraina's. Det har dött för att beskydda SITT land från en helt galen invasion från Putin. Att USA funderar på att godkänna erövrade områden som Ryska är förräderi mot västländerna och USA/Trump är inget annat än en svajig, svag och opålitlig ledare.

Ingen vill att det ska vara krig i Ukraina men det är Ryssland och ingen annan som är anledningen. Då ska man fanimig inte belöna dom asen.

Jag är fine med att ge dom Krim. Men resten skall tillbaka till Ukraina. Trump kan ta sig i röven! Han bor flera hundra mil bort och kan koncentrera sig på att invadera länder i sydamerika. Finns ju BRICS-länder även där. Både Sverige och USA bidrar till BRICS militärförmåga.
Citera
2025-11-29, 16:01
Medlem
Grontarskonts avatar
Don TACO aka MR Krasnov är ju en rysk spion, finns ju ingen annan förklaring!
Citera
2025-11-29, 16:01
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
De flesta vill ju inte. De är förtryckta och tvingas. Det är förtryckta människor som gång på gång visat att de vill ha demokrati, fred och trygghet. Men det är farligt. Den som säger sin mening torteras ihjäl eller i bästa fall får möta en snabb död.

I mitt arbetsliv i tech-branschen så har jag träffat på många ryssar och samtliga (alltså 100% av dem) ser med stor sorg på hur Ryzzland fungerar. De vill också leva efter de mänskliga rättigheterna. Detta var då innan det blev värre (när monstret och massmördaren Putin valde att helt sonika börja massmörda ukrainare i Ukraina och kräva att han skulle ha deras land). Det är lite som förr när västerländska företag åkte till Afrika och utplånade hela byar och mördade alla bybor för att de ville ha marken och bygga någon gruva för att tjäna pengar.

Att USA nu godkänner den här stilen gör att USA nu måste ses som ett bananland med en mupp som president. Det är inget vi i Europa kan acceptera. Någon gång måste vi bryta. Det kommer ändå att komma till den punkten förr eller senare ändå. Möjligtvis att vi en tid borde lägga om så vi kan mjölka ut så mycket vapen som möjligt från USA innan vi bryter.

När vi bryter så skiter vi i att betala för vapnen. Så det gäller att vi ligger i ett par år och bygger upp oss rejält. Kriget kommer att komma oavsett om vi vill det eller ej. Frågan är om vi ska vara den part som leder kriget eller om vi ska ta emot i bajan? Tänk på det en stund.

Låter lite lätt opraktiskt att ”skita i” att betala för vapen Europa köper, för att dessutom ”leda” ett krig mot Ryssland kanske?
Citera
2025-11-29, 16:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Låter lite lätt opraktiskt att ”skita i” att betala för vapen Europa köper, för att dessutom ”leda” ett krig mot Ryssland kanske?

Vi kommer nog ända sannolikt att bli tvungna att kriga mot USA när USA är en part i att utvinna och stjäla naturtillgångar i Ukraina. Sannolikt så kommer USA att gå in militärt i Grönland också. Ska vi bara stå och se på då med?

Hur tycker du vi ska agera när USA är inne på ryzzkt kontrakt i Ukraina och utvinner naturtillgångar samtidigt som Ryzzland attackerar baltstaterna?

Så när skiter rullar igång så undrar jag varför vi skulle betala något till USA? Europa borde jobba stenhårt varje dag från och med nu (eller man hoppas att de börjat tidigare) för att få över så mycket vapen som möjligt från USA till Europa.
Citera
2025-11-29, 16:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Vi kommer nog ända sannolikt att bli tvungna att kriga mot USA när USA är en part i att utvinna och stjäla naturtillgångar i Ukraina. Sannolikt så kommer USA att gå in militärt i Grönland också. Ska vi bara stå och se på då med?

Hur tycker du vi ska agera när USA är inne på ryzzkt kontrakt i Ukraina och utvinner naturtillgångar samtidigt som Ryzzland attackerar baltstaterna?

Så när skiter rullar igång så undrar jag varför vi skulle betala något till USA? Europa borde jobba stenhårt varje dag från och med nu (eller man hoppas att de börjat tidigare) för att få över så mycket vapen som möjligt från USA till Europa.

Vaddå, vänta lite nu, jag har nog missuppfattat dig.
Du menar alltså att Europa skall KRIGA mot USA OCH Ryssland?
Jag trodde vi snackade ”skita i att betala” gentemot USA, och fysiskt bekriga Ryssland?

(Skall strax besvara dina frågor, beroende på vad du menar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in