Citat:
Ursprungligen postat av
Dumbledwarf
Jag förstår hur du tänker, men det blir lite fel. Man får inte glömma att demokrati, folkvilja och yttrandefrihet är västerländska principer som inte finns i större delen av världen. Ryssar är inte vana att tänka själva på det sätt du antyder. De skickar sina barn gråtande till fronten för att Putin säger det. Men dom gör det. Har du det i åtanke kanske du förstår att det inte finns något att "rädda", folk är olika helt enkelt.
De flesta vill ju inte. De är förtryckta och tvingas. Det är förtryckta människor som gång på gång visat att de vill ha demokrati, fred och trygghet. Men det är farligt. Den som säger sin mening torteras ihjäl eller i bästa fall får möta en snabb död.
I mitt arbetsliv i tech-branschen så har jag träffat på många ryssar och samtliga (alltså 100% av dem) ser med stor sorg på hur Ryzzland fungerar. De vill också leva efter de mänskliga rättigheterna. Detta var då innan det blev värre (när monstret och massmördaren Putin valde att helt sonika börja massmörda ukrainare i Ukraina och kräva att han skulle ha deras land). Det är lite som förr när västerländska företag åkte till Afrika och utplånade hela byar och mördade alla bybor för att de ville ha marken och bygga någon gruva för att tjäna pengar.
Att USA nu godkänner den här stilen gör att USA nu måste ses som ett bananland med en mupp som president. Det är inget vi i Europa kan acceptera. Någon gång måste vi bryta. Det kommer ändå att komma till den punkten förr eller senare ändå. Möjligtvis att vi en tid borde lägga om så vi kan mjölka ut så mycket vapen som möjligt från USA innan vi bryter.
När vi bryter så skiter vi i att betala för vapnen. Så det gäller att vi ligger i ett par år och bygger upp oss rejält. Kriget kommer att komma oavsett om vi vill det eller ej. Frågan är om vi ska vara den part som leder kriget eller om vi ska ta emot i bajan? Tänk på det en stund.