• 1
  • 2
2025-11-27, 22:07
Medlem
I augusti 2022 publicerade Sveriges Radio en granskning av polisens kostnader i samband med "den svensk-danska högerextrema politikern Rasmus Paludans" koranbränningar. Kostnaden (43 Mkr) ansågs ha ett så högt allmänintresse att SR la tid och resurser på att granska detta resursslöseri, och nyheterna återpublicerades i alla medier. Vinklingen var såklart att den dumme dansken slösade svenskars pengar, snarare än att det var alla våldsbejakande kaosmänniskor som bidrog till säkerhetspådraget.

Nåväl - det är på sin plats att granska polisens kostnader men nu undrar jag NÄR kostnaderna för alla palestinatåg som hållts i hela landet, inkl våldsamheter, skadegörelse m.m., kommer granskas och redovisas i svenska medier. Den kostnaden bör ju rimligtvis ha klättrat långt över Paludans debacle.
Vad krävs för att media, massmedia eller alternativmedia, faktiskt ska börja gräva i detta? Kan ju inte saknas allmänintresse att miljarder svenska skattekronor plöjs ner i att bevaka våldsamma demonstrationer som berör en konflikt 340 mil från oss? Hur mycket pengar kan det röra sig om?
Citera
2025-11-27, 22:33
Medlem
Lustigt hur alla foliehattar pratar som om media vore en specifik person

Gissa vad? Du är "media" nu skriver här. Så den där Media har redan börjat gräva

Nästa gång du undrar "varför har den där jävla Media inte grävt i detta?" så får du svaret bara att fråga dig själv "varför har jag inte grävt i detta?". Så varför dröjde du så länge innan du tog upp detta, har du ingen skam i kroppen? Jag har väntat skitlänge. Försöker du dölja något eller?
Senast redigerad av exploring-maps 2025-11-27 kl. 22:39.
Citera
2025-11-27, 22:42
Medlem
Aldrig eftersom Hamassympatisörerna är på rätt sida om den politiska mitten.
De flesta journalister (i alla fall inom Public service) är ju vänster eller miljöpartister och där gillar man islamistisk terrorism.
Tänk på att Daniel Helldin MP partiledaren till och med talade på terrordemonstrationen.
Citera
2025-11-27, 22:56
Medlem
Charlie-Whites avatar
Ja du, det där ska mörkas så länge det går.
Citera
2025-11-27, 23:09
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladsomenfogel
I augusti 2022 publicerade Sveriges Radio en granskning av polisens kostnader i samband med "den svensk-danska högerextrema politikern Rasmus Paludans" koranbränningar. Kostnaden (43 Mkr) ansågs ha ett så högt allmänintresse att SR la tid och resurser på att granska detta resursslöseri, och nyheterna återpublicerades i alla medier. Vinklingen var såklart att den dumme dansken slösade svenskars pengar, snarare än att det var alla våldsbejakande kaosmänniskor som bidrog till säkerhetspådraget.

Nåväl - det är på sin plats att granska polisens kostnader men nu undrar jag NÄR kostnaderna för alla palestinatåg som hållts i hela landet, inkl våldsamheter, skadegörelse m.m., kommer granskas och redovisas i svenska medier. Den kostnaden bör ju rimligtvis ha klättrat långt över Paludans debacle.
Vad krävs för att media, massmedia eller alternativmedia, faktiskt ska börja gräva i detta? Kan ju inte saknas allmänintresse att miljarder svenska skattekronor plöjs ner i att bevaka våldsamma demonstrationer som berör en konflikt 340 mil från oss? Hur mycket pengar kan det röra sig om?

Bra trådstart. En högst relevant fråga. Om några år kommer du höra journalister säga "vi var naiva då", men varken ta skuld eller förändra sig.

Svaret på din fråga är givetvis att media bedömer att invandringens kostnader är ett skyddat område som inte får granskas. Någon granskning av kostnaderna för att bevaka aggressiva pro-palestinier kommer inte att ske.
Citera
Igår, 00:34
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Granska och granska, detta är ingen jättesvår formel om du nu verkligen vill få reda på det.

En polis med utrustning, fordon, lön kan väl gissningsvis kosta 2000 kr/h med allt från lön till slitage på material och utrustning.

Det är väldigt svårt att sätta en exakt summa på vad en snut kostar per timme, det drar iväg om polishelikoptern kommer eller beridna poliser rider in, kanske måste kravallpoliser med kravallutrustning sättas in ibland.

Har du 20 stycken mjuka dialogsnutar med oprovocerade begreppslistor i handen som följer efter kaostågen 8h om dagen får du en ungefärlig nuffra mellan tumme och pekfinger att förhålla dig till.

räknar vi lågt med 2000 kr/h landar vi på ca 320 000 om dagen för 20 snutar, vi har haft dagligt kaos i Stockholm, Göteborg och Malmö så jag tänker att vi multiplicerar det med 3 rakt av, 960 000 :- per dag.

Detta startade väl i maj, har pågått i olika intensitet sedan dess och det lär komma en dipp nu när kylan är här, men räknar vi med dagligt kaos från 2025-05-01 till 2025-10-31 får vi 183 dagar, multiplicera detta med en daglig lågt räknat nota på 960 000 så landar vi på 175 680 000 kr!

Utöver detta har vi kostnaden för att riktiga brottsoffer inte kunnat få hjälp i tid det för att poliser har blivit tvungna att gripa och köra iväg kryckturken gång nummer 25 på en månad.

Detta är lågt räknat och en försiktig uppskattning mellan tumme och pekfinger, men jag ska kasta den siffran i ansiktet på folk nästa gång jag hör att kaoset från fotbollen kostar samhället en massa...
Citera
Igår, 00:40
Medlem
pn222jws avatar
... och vad fick vi för olika astronomiska belopp?
Citera
Igår, 00:51
Medlem
Ja det känns lite väl lågt räknat.
Dessutom landade Paludans räkning faktiskt på 84 mkr. https://www.sverigesradio.se/artikel...iljoner-kronor

Jag blir inte förvånad om den verkliga summan för alla demonstrationer ligger över miljardstrecket med tanke på hur länge det pågått och hur omfattande det varit. Lyckligtvis kompenserar dessa människor så fint när de jobbar och betalar skatt, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Granska och granska, detta är ingen jättesvår formel om du nu verkligen vill få reda på det.

En polis med utrustning, fordon, lön kan väl gissningsvis kosta 2000 kr/h med allt från lön till slitage på material och utrustning.

Det är väldigt svårt att sätta en exakt summa på vad en snut kostar per timme, det drar iväg om polishelikoptern kommer eller beridna poliser rider in, kanske måste kravallpoliser med kravallutrustning sättas in ibland.

Har du 20 stycken mjuka dialogsnutar med oprovocerade begreppslistor i handen som följer efter kaostågen 8h om dagen får du en ungefärlig nuffra mellan tumme och pekfinger att förhålla dig till.

räknar vi lågt med 2000 kr/h landar vi på ca 320 000 om dagen för 20 snutar, vi har haft dagligt kaos i Stockholm, Göteborg och Malmö så jag tänker att vi multiplicerar det med 3 rakt av, 960 000 :- per dag.

Detta startade väl i maj, har pågått i olika intensitet sedan dess och det lär komma en dipp nu när kylan är här, men räknar vi med dagligt kaos från 2025-05-01 till 2025-10-31 får vi 183 dagar, multiplicera detta med en daglig lågt räknat nota på 960 000 så landar vi på 175 680 000 kr!

Utöver detta har vi kostnaden för att riktiga brottsoffer inte kunnat få hjälp i tid det för att poliser har blivit tvungna att gripa och köra iväg kryckturken gång nummer 25 på en månad.

Detta är lågt räknat och en försiktig uppskattning mellan tumme och pekfinger, men jag ska kasta den siffran i ansiktet på folk nästa gång jag hör att kaoset från fotbollen kostar samhället en massa...
Citera
Igår, 00:55
Medlem
Bara Eurovision-pådraget gick på nästan hundra millar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...de-92-miljoner
Citera
Igår, 01:00
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abkhazia
Ja det känns lite väl lågt räknat.
Dessutom landade Paludans räkning faktiskt på 84 mkr. https://www.sverigesradio.se/artikel...iljoner-kronor

Jag blir inte förvånad om den verkliga summan för alla demonstrationer ligger över miljardstrecket med tanke på hur länge det pågått och hur omfattande det varit. Lyckligtvis kompenserar dessa människor så fint när de jobbar och betalar skatt, eller?

detta var en lågt räknad summa för de polisiära resurserna, utöver detta har du åklagare, domstolar, sen är frågan hur man ska prissätta att busslinjer dragits om eller slutat gå helt i Stockholm pga detta, eller kostnaden för skrämda små barn på McDonalds som medans dom käkat pommes fått skrikit till sig att det deras pommes är doppade i blod av sandnegrer med vild blick.

Antagligen har det bara i Stockholm kostat runt miljarden ganska enkelt, vilket motsvarar 1000 heltidsanställda vårdresurser under 1 år!

En kostnad jag kan köpa vid konserter, fotbollsmatcher, festivaler och andra evenemang då det sprider glädje i folks liv och generellt bidrar med något positivt, de här kaostågen har inte gjort någonting eller bidragit med någonting positivt, gör det hela extra provocerande!
Citera
Igår, 02:17
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladsomenfogel
Kan ju inte saknas allmänintresse att miljarder svenska skattekronor plöjs ner i att bevaka våldsamma demonstrationer som berör en konflikt 340 mil från oss? Hur mycket pengar kan det röra sig om?
Kan de räkna med att få klick skriver de om det.
Intresset är svalt nämligen och dessa demonstrationer för alla barn som dödas av folk anses, i huvudsak i alla fall, mer berättigade än Paludans skojerier.
Å det är ju ingen kontroversiell åsikt
Citera
Igår, 09:39
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exploring-maps
Lustigt hur alla foliehattar pratar som om media vore en specifik person

Gissa vad? Du är "media" nu skriver här. Så den där Media har redan börjat gräva

Nästa gång du undrar "varför har den där jävla Media inte grävt i detta?" så får du svaret bara att fråga dig själv "varför har jag inte grävt i detta?". Så varför dröjde du så länge innan du tog upp detta, har du ingen skam i kroppen? Jag har väntat skitlänge. Försöker du dölja något eller?

Gammelmedia är i princip en specifik person, de styrs alla av samma överstatliga mörkermän.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in