2025-11-28, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katttmamman
Jag ska även flika in att trycket sjunker i pumpen för varje dag som går. Vi höjde till 1,5 bar igår och det har redan gått ner till strax över 1. Så det är ju helt klart läckage nånstans!

1,5 bar är ju lite jävla högt tryck.
Varför sätter du det så högt?
Citera
2025-11-28, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
1,5 bar är ju lite jävla högt tryck.
Varför sätter du det så högt?
Det var inte jag, det var rörmokaren. Men det ska ligga mellan 1-2 om jag har förstått det rätt.
Citera
2025-11-28, 09:11
Medlem
Citat:
Det var inte jag, det var rörmokaren. Men det ska ligga mellan 1-2 om jag har förstått det rätt.

Min gissning är att övertryckningsventilen öppnar.
Hur många våningshus bor ni i?

Jag kör 0.5 bar
Citera
2025-11-28, 09:16
Medlem
Citat:
Min gissning är att övertryckningsventilen öppnar.
Hur många våningshus bor ni i?

Jag kör 0.5 bar
Enplanshus med oinredd vind. Men vi hade faktiskt trycket under 1 bar innan rörmokaren kom, han höjde till 1,5 bar. Men vi har haft tryckförlust länge.
Citera
2025-11-28, 09:19
Medlem
Citat:
Enplanshus med oinredd vind. Men vi hade faktiskt trycket under 1 bar innan rörmokaren kom, han höjde till 1,5 bar. Men vi har haft tryckförlust länge.

Min övertrycksventil öppnar vid 1.5 bar. Sen den här öppnat en par gånger så kommer ventilen att öppna tidigare.
Citera
2025-11-28, 09:22
Medlem
Citat:
Min övertrycksventil öppnar vid 1.5 bar. Sen den här öppnat en par gånger så kommer ventilen att öppna tidigare.
Okej, men då höjer vi den inte till 1,5 bar igen. Nu har den förmodligen gått ner till under 1 bar redan. Tack!
Citera
2025-11-28, 09:27
Medlem
Citat:
Okej, men då höjer vi den inte till 1,5 bar igen. Nu har den förmodligen gått ner till under 1 bar redan. Tack!

Håll koll då om det sjunker mera eller håller sig stabilt.

Kan variera aningen beroende på hur kallt det är ute. (P.ga. Högre framledningstemperatur)

Var det också så att vissa radiatorer är kallare?
Citera
2025-11-28, 09:42
Medlem
Citat:
Jag ska även flika in att trycket sjunker i pumpen för varje dag som går. Vi höjde till 1,5 bar igår och det har redan gått ner till strax över 1. Så det är ju helt klart läckage nånstans!
Inte självklart läckage, om expansionskärlet har slutat fungera, så räcker skillnaden mellan dag o natt för att säkerhetsventilen ska släppa ut några droppar. Hur mycket fyller du på? stiger trycket snabbt när du fyller, så fungerar inte xpansionen, fyller du typ fyra liter så är det läckage, men så stor läcka brukar synas om man letar.
Citera
2025-11-28, 10:31
Medlem
Citat:
Håll koll då om det sjunker mera eller håller sig stabilt.

Kan variera aningen beroende på hur kallt det är ute. (P.ga. Högre framledningstemperatur)

Var det också så att vissa radiatorer är kallare?
Den går ner på 0 på ett par veckor bara. Vi tycker att sovrummet känns kallt men det elementet är ändå rätt ljummet. För övrigt så är alla element i huset varma som tur är.
Citera
2025-11-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Inte självklart läckage, om expansionskärlet har slutat fungera, så räcker skillnaden mellan dag o natt för att säkerhetsventilen ska släppa ut några droppar. Hur mycket fyller du på? stiger trycket snabbt när du fyller, så fungerar inte xpansionen, fyller du typ fyra liter så är det läckage, men så stor läcka brukar synas om man letar.
Oftast så brukar det larma när det är på 0 och då fyller jag till strax under 1 bar.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in