Citat:
Ursprungligen postat av
figoo
Tiveden tillhör både Örebro och Västra Götalands län. Platsen är numera naturreservat men ryktas ha varit ett ställe där plundrare historiskt höll till. Har det gjort att området blivit som en mur mellan länen?
För mycket, mycket länge sedan, ja.
Naturförhållandena både i Tiveden och också söderut på östgötasidan gjorde förr så att kontakter mellan Askersunds kommun och Karlsborg resp Motala kommun var jobbiga.
Naturen satte naturliga gränser, kan man säga.
Nu är vägen mellan Askersund och Karlsborg delvis förbättrad. Sträckan Askersund - Olshammar håller nu hög klass, men mellan Olshammar och Karlsborg är den inget vidare.
Och vägen mellan Askersund och Motala är också delvis uppgraderad men en sträcka på runt 1 mil håller riktigt låg standard.
Så i vår tid är det nog främst dålig vägstandard begränsar naturliga kontakter.
Man ska heller inte bortse från tradition och folks lynne. De södra delarna av Närke, Askersund och däromkring, har inte haft så speciellt mycket kontakter norrut åt Örebro heller.
Folk i de trakterna har hållt sig i sitt geografiska område och t o m sett med misstroende på folk utifrån.
Jag vet, jag har större delen av mitt liv vistats i dessa trakter. Det har väl blivit något bättre på senare år, men det finns fortfarande, speciellt i landbygdsdelarna av Askersunds kommun, stor misstro mot ”folk som inte hör dit”.