2025-11-23, 13:38
Avslutad
Hade under en period med Örebroare att göra från olika delar av staden och länet. Dom hade koll på orter runt omkring i angränsande län men när det kom till Västergötland uppstod ofta ett glapp i geografin och regionen förknippades med Göteborg och västkusten.

Tiveden tillhör både Örebro och Västra Götalands län. Platsen är numera naturreservat men ryktas ha varit ett ställe där plundrare historiskt höll till. Har det gjort att området blivit som en mur mellan länen?
Senast redigerad av figoo 2025-11-23 kl. 13:55.
Citera
2025-11-23, 14:19
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figoo

Tiveden tillhör både Örebro och Västra Götalands län. Platsen är numera naturreservat men ryktas ha varit ett ställe där plundrare historiskt höll till. Har det gjort att området blivit som en mur mellan länen?

För mycket, mycket länge sedan, ja.

Naturförhållandena både i Tiveden och också söderut på östgötasidan gjorde förr så att kontakter mellan Askersunds kommun och Karlsborg resp Motala kommun var jobbiga.
Naturen satte naturliga gränser, kan man säga.

Nu är vägen mellan Askersund och Karlsborg delvis förbättrad. Sträckan Askersund - Olshammar håller nu hög klass, men mellan Olshammar och Karlsborg är den inget vidare.
Och vägen mellan Askersund och Motala är också delvis uppgraderad men en sträcka på runt 1 mil håller riktigt låg standard.
Så i vår tid är det nog främst dålig vägstandard begränsar naturliga kontakter.

Man ska heller inte bortse från tradition och folks lynne. De södra delarna av Närke, Askersund och däromkring, har inte haft så speciellt mycket kontakter norrut åt Örebro heller.
Folk i de trakterna har hållt sig i sitt geografiska område och t o m sett med misstroende på folk utifrån.

Jag vet, jag har större delen av mitt liv vistats i dessa trakter. Det har väl blivit något bättre på senare år, men det finns fortfarande, speciellt i landbygdsdelarna av Askersunds kommun, stor misstro mot ”folk som inte hör dit”.
Senast redigerad av RFT 2025-11-23 kl. 14:29.
Citera
2025-11-23, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Man ska heller inte bortse från tradition och folks lynne.

Var det jag antydde.
Senast redigerad av figoo 2025-11-23 kl. 14:52.
Citera
2025-11-23, 15:08
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Var det jag antydde.

Det går inte att åka buss mellan Askersund- Karlsborg resp Askersund- Motala.
Södra Närke är som en isolerad glesbygd.
Citera
2025-11-23, 15:18
Medlem
zombie-nations avatar
Det ligger helt annorlunda och är väldigt otillgängligt. Man hade en vanlig väg och man brukade stanna vid Borasjön. Där fanns även ett kloster. Men förövrigt så långt tillbaka i tiden försvann fredlösa och rymlingar i Tiveden. Man kunde inte hitta folk. Jag har själv gått vilse där... Min far gick vilse där som barn...

Det var en naturlig avgränsning. Var man farande så ville man nog inte stanna mitt i skogen trots vägen.

Själva nationalparken är ynkligt liten. Fin iofs.

I närområdet runt parken har Sveaskog avverkat massor av naturskog vilket de fått kritik för.

För 300 år sedan så uppodlades flera områden i Tiveden och det var mindre skog än nu. Det var dock karg mark.

Jag var där som barn väldigt mycket och har en dragning dit fortfarande som vuxen.
Citera
2025-11-23, 15:21
Medlem
Citat:

Alla trelänspunkter är ofta jävligt isolerade. Det du beskriver är Skaraborg-Östergötland-Örebro. Men övriga övrig sådana korsningar så som Södermanland-Östergötland-Örebro och Värmland-Kopparberg-Örebro är ogiltigliga sathål. Ta t ex Hällefors (hör till Örebro) som känns som världens ände samtidigt som närliggande orter i Värmland känns otroligt mycket mer livskraftiga.
Citera
2025-11-23, 15:22
Avslutad
Citat:
Man ska heller inte bortse från tradition och folks lynne.

Citat:
Jag vet, jag har större delen av mitt liv vistats i dessa trakter.

Citat:

Citat:
kontakter mellan Askersunds kommun och Karlsborg resp Motala kommun var jobbiga.

Olshammar håller nu hög klass, men mellan Olshammar och Karlsborg är den inget vidare.

Citat:
De södra delarna av Närke, Askersund och däromkring, har inte haft så speciellt mycket kontakter norrut åt Örebro heller.

Karlsborg återkommer som enda benämning kopplat till Västergörland och det är i utkanten, kanske är du själv påverkad av mentaliteten.
Senast redigerad av figoo 2025-11-23 kl. 15:27.
Citera
2025-11-23, 15:30
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Hade under en period med Örebroare att göra från olika delar av staden och länet. Dom hade koll på orter runt omkring i angränsande län men när det kom till Västergötland uppstod ofta ett glapp i geografin och regionen förknippades med Göteborg och västkusten.

Inte bara Tiveden, utan skogsbygd generellt. Historiskt sett så har folk rört sig där det bor folk (d.v.s. där det är uppodlat) och där det går att ta sig fram längs vattendrag.

Så genom åkerlandskap, längs åar och älvar (både en vattentransportled och ofta mera uppodlat än omgivande terräng), längs dalar där det tidigare har funnits större vattendrag och över större sjöar, samt längs kusten.

Så medan Östergötland har varit ihopbundet med Västergötland via Vättern, och norra Småland via vattendrag och uppodlade dalar, och Västergötland på motsvarande sätt har varit ihopbundet med Östergötland, södra Värmland, Bohuslän, Halland och norra Småland, så har Närke hängt ihop med de övriga Mälarlandskapen och södra Dalarna.

Detta har sedan upprepats när det gäller nyare vägar.
Citera
2025-11-23, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Inte bara Tiveden, utan skogsbygd generellt. Historiskt sett så har folk rört sig där det bor folk (d.v.s. där det är uppodlat) och där det går att ta sig fram längs vattendrag.

Så genom åkerlandskap, längs åar och älvar (både en vattentransportled och ofta mera uppodlat än omgivande terräng), längs dalar där det tidigare har funnits större vattendrag och över större sjöar, samt längs kusten.

Så medan Östergötland har varit ihopbundet med Västergötland via Vättern, och norra Småland via vattendrag och uppodlade dalar, och Västergötland på motsvarande sätt har varit ihopbundet med Östergötland, södra Värmland, Bohuslän, Halland och norra Småland, så har Närke hängt ihop med de övriga Mälarlandskapen och södra Dalarna.

Detta har sedan upprepats när det gäller nyare vägar.

Passagen vid Örebro och Västra Götalands län är speciell på flera sätt. Att dom två stora sjöarna Vättern och Vänern befinner sig åt två olika håll begränsar markytan runt omkring.
Citera
2025-11-23, 15:47
Medlem
Skogarna Kolmården (Östergötland) och Tiveden (Västergötland) var två djupa urskogar som utgjorde gränsen mellan Götaland och Svealand på medeltiden. Skogarna var mycket svåra att passera genom och beboddes av rövare.
Citera
2025-11-23, 15:48
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Passagen vid Örebro och Västra Götalands län är speciell på flera sätt. Att dom två stora sjöarna Vättern och Vänern befinner sig åt två olika håll begränsar markytan runt omkring.

Samt att det är 3-4 mil av skogslandskap mellan Närkeslätten och Vättern, samt Vänern.
Citera
2025-11-23, 15:50
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
Skogarna Kolmården (Östergötland) och Tiveden (Västergötland) var två djupa urskogar som utgjorde gränsen mellan Götaland och Svealand på medeltiden. Skogarna var mycket svåra att passera genom och beboddes av rövare.

Kolmården, Tylöskog och Tiveden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in