2025-11-20, 15:07
Medlem
Jag har på vinterdäcken och blandar lite kraftigare med spolarvätska och ser till att man har snöborsten på plats så är det klart. Jag laddar nästan alltid hemma så sladden sitter i princip alltid i. Det gör att man kan förvärma kupe, ratt och säte (och även batteriet till viss del) från nätet och har den laddning man tycker är lämplig, i mitt fall 90%, varje morgon.
Jag är inte rädd för något på grund av elbilen, men tycker faktiskt spindlar är otäcka..

/Dick
Citera
2025-11-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Milslånga köer och dränerade batterier. Bergade Teslor. Elbilar som slutar fungera för ett par snöflingor på vindrutan. Men hur illa är det egentligen?

Hur rädda är alla ni elbilsvurmare nu? Det är minusgrader och det finns risk för kö i vinterväder.

Vad gör ni för att försäkra er om att inte råka illa ut? Laddar ni alltid fullt? Tar ni bara bilen i nödfall under vintern? Är ni extra försiktiga? Kör ni kanske utan belysning, vilket är livsfarligt, men för att spara på batteriet? Sitter ni och stressberäknar exakta körsträckor och planerar hela ert liv runt minusgrader och räckvidd?

Jag köpte nästan elbil, men är glad att jag inte sitter i skiten nu för jag hade inte klarat av vinterstressen. hur många gånger blir jag bärgad i år?

Är ni förberedda på vad vinter och elbil innebär?

Teslan är den bästa vinterbilen jag haft. Tveklöst
Citera
2025-11-20, 15:12
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nackdelen med motor och kupévärmare är ju att du måste ha ett urtag att koppla in dig på,
Och det behöver du inte för att ladda en elbil?

Citat:
bränslevärmare, särskilt diesel, luktar ju apa när de går
Ja luktar gör det ju, men när du inte har tillgång till elnätet så är det en fantastiskt bra lösning.

Citat:
Elbilar är inte bäst på allt men när det gäller uppvärmning på distans så är de överlägsna.
400V på trefas är inget man hittar överallt, snarare är det mycket få ställen som har det, å där det finns så kostar det mer än att tanka diesel. Tror "underlägset" är ordet du letar efter.
Citera
2025-11-20, 16:51
Medlem
BAB7s avatar
Blir åttonde vintern med min ZOE nu..
Aldrig varit några problem.
Citera
2025-11-20, 16:56
Avslutad
Jag har isolerat så gått det går med glasfiberull och lagt flera värmekablar som jag kommer koppla in på separat uttag på väggen nattetid

Detta efter förra årets fadäser med Tesla x-en. Kan tyvärr inte ha bilen i varmgarage pga brandrisk med elbil

Har även i bilen snökedjor, extra kablar, extra pekskärm och konserver för 96 timmar

Livet som elbilsägare är lite tuffare, speciellt på vintern
Citera
2025-11-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
400V på trefas är inget man hittar överallt, snarare är det mycket få ställen som har det, å där det finns så kostar det mer än att tanka diesel. Tror "underlägset" är ordet du letar efter.

Hm, svårt att veta vad du menar med 400V trefas (det har i stort sett alla hemma) men jag gissar du menar snabbladdning (vilket är DC) och det kan kan vara dyrt ja. Trefas hittar man trots allt ganska ofta fast då på destinationsladdare, och det kan vara lika dyrt om man stannar på "fel" ställe. Dock är det inte speciellt svårt att komma ned till i stort sett samma milkostnad även med snabbladdning som bensin eller diesel om man väljer rätt eller tecknar ett månadsabbonemang för några tior. När jag jobbar i Skåne (på uppdrag) laddar jag på Mer efter dom ligger bra till efter min rutt och då betalar jag ca. 7.00:- kr mil + 49kr/mån i abbonemang. Är det behov av att ladda utan planering år det snarare 12kr/mil.
Sedan kostar ju hemmaladdning i normala fall under 4kr/mil och man start ju med fullt batteri på alla resor..

/Dick
Citera
2025-11-20, 17:34
Moderator
Citat:

Ja luktar gör det ju, men när du inte har tillgång till elnätet så är det en fantastiskt bra lösning.

Nej, man behöver inte urtag för att värma en elbil, man måste inte ladda samtidigt. Det är därför det är en bättre lösning än bränslevärmare med.
Klart man måste se till att ha batteriet laddat när man ska köra värmen, många bilar vill nog ha minst 20%, jag kan ställa ner till 10% om jag vill, funkar ju om det är mindre än 5-6 mil till en snabbladdare men det är kanske inget man vill chansa på. Det slår ändå en kupévärmare som alltid måste ha ström från nätet och även bränslevärmare måste ju ha tillräckligt med bränsle för att gå igång är det för lite i tanken vägrar de starta. De är ju även känsliga för 12-voltsbatteriet, är spänningen för låg i det så går de inte igång.

Jag förstår att du inte provat och därför inte förstår, gör det när du får möjlighet så tror jag nog du inser vad det är vi menar.
Citera
2025-11-20, 18:01
Medlem
Laddar 90% istället för 80%, annars ingen skillnad. Löjlig trådstart
Citera
2025-11-20, 18:07
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Nej, man behöver inte urtag för att värma en elbil, man måste inte ladda samtidigt.
Vad är då poängen att värma upp bilen om du inte tänkt åka nånstans?

Citat:
Det slår ändå en kupévärmare som alltid måste ha ström från nätet och även bränslevärmare måste ju ha tillräckligt med bränsle för att gå igång är det för lite i tanken vägrar de starta. De är ju även känsliga för 12-voltsbatteriet, är spänningen för låg i det så går de inte igång.
0.2l/h är en droppe i havet när tanken är på över 50l i många bilar. Bränslevärmare är mycket effektiva. Det finns en anledning till att även elbussar kör med dieselvärmare.

Citat:
Jag förstår att du inte provat och därför inte förstår, gör det när du får möjlighet så tror jag nog du inser vad det är vi menar.
Jag har inte heller provat att spola ner pengar i toaletten. En del saker behöver man inte prova för att veta hur rutten ide det faktiskt är.
Citera
2025-11-20, 18:07
Medlem
Citat:

Är du blåst? Vi pratar inte om laddning, utan bilens inbyggda värmesystem
Citera
2025-11-20, 18:15
Moderator
Citat:
Vad är då poängen att värma upp bilen om du inte tänkt åka nånstans?

0.2l/h är en droppe i havet när tanken är på över 50l i många bilar. Bränslevärmare är mycket effektiva. Det finns en anledning till att även elbussar kör med dieselvärmare.

Jag har inte heller provat att spola ner pengar i toaletten. En del saker behöver man inte prova för att veta hur rutten ide det faktiskt är.
Man värmer den innan man ska åka, är det inte det du gör med din kupevärmare med? Poängen som du missar är att den inte måste vara inkopplad för att värmen ska fungera.
Bränslevärmarens förbrukning har ju inte det minsta med saken att göra, har du under en viss mängd bränsle i tanken så startar den inte, samma med batteriet, är det dåligt eller inte tillräckligt laddat så går inte värmaren, jag misstänker att du inte kört bil med sådan heller.
Jag ber om ursäkt för att jag lade mig över din kunskapsnivå, du får läsa på om hur saker fungerar så att du förstår det till att börja med, lite bortkastat att försöka argumentera för något när du inte har grundläggande kunskap i ämnet.
Citera
2025-11-20, 18:20
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar

• Elbilarna är betydligt tyngre, så man måste köra extra försiktigt då din bromssträcka med elbilsdäck och 2.5 ton blir betydligt längre än många bensinare och diesel[/b]

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Mjo... Bromssträckan kan mycket väl vara längre på en bil som väger 2500 kg än en bil som väger 1200 kg.

Nej.

Nu har jag förvisso bara läst gymnasiefysik tillika matematik, men med ökad vikt ökar också friktionen mellan däck och underlag, förhållandet är linjärt. Skillnad i bromssträcka beror på hastighet.

Möjligen att det skulle kunna skilja om det är halvpackad snö där det blir nån slags laminär glidning mellan olika snölager, men på hårdgjord yta är det ingen skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in