Citat:
Ursprungligen postat av
AlmostTheDevil66
Framför allt när han hånar ett BARNDOMSTRAUMA verkligen en bra journalist.
Därför blir jag så arg på att SVT avviker från grundpremissen, att skildra Lundells konfliktfyllda relation med lillebror Christoffer ”Chrippa” Lundström, och i stället smaskar i gång på vad som var sant och vad som var falskt i upplevelsen av en barndom.
Jag skulle också känna mig lurad, som Lundell gör nu, när Bo-Göran Bodin, prisbelönt SVT-grävare och erkänt skicklig journalist, hugger spaden i fel sandlåda i den första delen av sin tre timmar långa skildring av den uppenbart trasiga familjen Lundell/Berg.
Ljög Joakim Lundell ihop en mardrömsbarndom i biografin ”Monster”? Det är en av Sveriges mest sålda biografier, med skildringar av en uppväxt där en labil, pillerknaprande mamma utsätter en liten pojke för skräckupplevelser.
Ja, säger mamma Annika. Hon blev snabbt landets mest hatade människa, berättar hon när hon för första gången träder fram, tillsammans med två av de tre småsyskonen, varav en befinner sig i en bitter och högst offentlig fajt med storebror.
Bevis för hennes oskuld är att hon inte köpte piller på hörnet som nån knarkare, de var utskrivna av en läkare. Och att hennes yngre barn minns en mamma som pyntade fint. Och i journalerna, där det minsann framkommer att hon har ett missbruk först flera år efter att Lundell flyttat.
Jaha? Socialtjänstens förmåga att omedelbart gripa in i en familjs inre angelägenheter och notera ett eskalerande missbruk är inte direkt dess snabbaste gren. Här är ett avslöjande att bita i:
Det finns jättemånga barn där ute som kommer att bli gamla och dö innan de nånsin medger att deras mamma var hög, deras pappa full, deras kylskåp tomt men pantkassarna fulla. Och socialtjänsten kommer inte ha en aning om det.
Nä. SVT-dokumentären är en sån total backlash för den bråkdel av de utsatta barnen som faktiskt vågar göra sina röster hörda.
Jag känner med Joakim Lundell, vill ge honom en stor kram och ett tack för att mannen som gav astöntiga prankvideor och vulgärkonsumtion ett ansikte ändå vågar dela med sig om sånt som de flesta barn hellre skulle dö än berätta för nån.
Vad är det egentligen som avslöjas här?
Att en liten pojke som far mellan fosterhem och HVB-hem inte har koll på detaljer, inte säkerställt att de journaler som SVT också verkar ha fått ut inte är tillräckligt precisa för en line by line-granskning?
Kan Lundell ha skarvat, blandat ihop? Ja helt säkert. Är det viktigt att bevisa i så fall, i hans roll som ”makthavare”? ”Systematiska lögner” om en uppväxt?
Fakta i målet: en trasig pojke har en pillerknaprande, deprimerad mamma – en samstämmig berättelse, om än i olika tonarter från mor och son. Det kallas privat tragedi, inte offentlig skandal, SVT.
Fina ord ändå om BGB kan det vara så denna kommunist drivs av avundsjuka och personliga åsikter i hans fina granskningar. eller ? ryktas att det påbörjats en granskning av just denna herre och hans alster nu faktiskt vilket många har väntat på