Citat:
Ursprungligen postat av
Bandydraken
Då använder man helljus. Halvljuset är till för att se några meter framför dig, men framför allt för att synas. Det finns inget som helst behov av de ska vara bländande. Isf tänder man dimljusen
Några meter….?
Man kör inte i landsvägsfart om halvljuset bara skulle vara till för, eller att klara att lysa upp ”några meter” framför bilen. Det är det som dimljus är avsedda för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bandydraken
Du är problemet. Du och de som tror att man kan se om andra förare blir bländade. Hela diskussionen handlar till och med om att moderna HALVLJUS är bländande. Du kan testa själv en mörk natt att hålla en LED-ficklampa framför ansiktet och rikta den ovanför huvudet. Du blir bländad ändå, speciellt när du tvingas titta precis bredvid den för att se var du går
Jaså, så du tror kanske att jag har vistats i trafiken i 50 år utan att själv ha mött några fordon i mörkret och sett hur det ser ut….?
Menar du att mina helljus bländar fast det är en svart kvadrat över den mötande bilen, så inget av den bilen lyses upp?
Menar du att tusentals mötande blir bländade men i princip ingen ger tecken på de med att blinka…?
Faktum är att jag var med på den tiden vi gick över till halogenljus, H4, och det var samma jävla patetiska gnäll från folk även då, att de nya ljuse var sååååååå bländande….. Sen vande sig folk och anpassade sig