2025-11-19, 20:09
Medlem
turkbygges avatar
Tycker okså att många nyare bilar bländar, värst är i min upplevelse Tesla. Men det här adaptiva helljuset är ett jävla påfund också, det reagerar alldeles för sent på mötande, ffa i svängar och vid backar.
Citera
2025-11-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turkbygge
Tycker okså att många nyare bilar bländar, värst är i min upplevelse Tesla. Men det här adaptiva helljuset är ett jävla påfund också, det reagerar alldeles för sent på mötande, ffa i svängar och vid backar.

Det beror nog en hel del på vilken bil det handlar om.

På min Passat så reagerar Dynamic Light Assist vanligen blixtsnabbt och det är extremt sällan någon blinkar tillbaka över huvud taget, och av de få som under de 6 åren jag haft bilen blinkat tillbaka så är det ännu färre som man kunnat förstå att de faktiskt råkade bli bländade av någon orsak, t ex att de var kraftig nederbörd som störde systemet lite, eller om de bara trodde man hade helljus på mot dem bara för att man har bra ljus men man ändå kan se att de omöjlig kan ha blivit bländade för det var helt svart runt dem då mina ljus lyste vid sidan om dem.

Jag skulle vilja säga som så, att även erfarna förare råkar ibland klanta sig och missa med helljuset så nån blir putt, så även jag. Absolut alla gör sådana missar ibland. Men denna automatik missar betydligt mer sällan än vad folk hör själva. Och på köpet får man man själv och andra betydligt bättre siktsträcka. T ex så kan jag ligga säg 20-40 m bakom en annan bil i natten. Bilen framför måste köra på halvljus för denne har också en bil framför sig. Men jag som ligger sist kan ha mina LED helljus på konstant de lyser upp hela vägen utmed båda sidor på de framför så de ser skogsbrynet och dikeskanter bättre, utan att de ser mitt helljus i nacke eller speglar. Och ljusen följer med när vägen svänger eller när bilarna framför rör sig i sidled.
Citera
2025-11-19, 20:54
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Problemet finns också att man måste ha mycket ljus för att överhuvudtaget se vägen då man kör ensam, utan möten, en fuktig höstnatt. Finns det då inga sidomarkeringar är det svårt att veta var vägen går - och får man dessutom möte bilr det näst intill omöjligt.

Då använder man helljus. Halvljuset är till för att se några meter framför dig, men framför allt för att synas. Det finns inget som helst behov av de ska vara bländande. Isf tänder man dimljusen
Citera
2025-11-19, 20:59
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men jag som ligger sist kan ha mina LED helljus på konstant de lyser upp hela vägen utmed båda sidor på de framför så de ser skogsbrynet och dikeskanter bättre, utan att de ser mitt helljus i nacke eller speglar. Och ljusen följer med när vägen svänger eller när bilarna framför rör sig i sidled.

Du är problemet. Du och de som tror att man kan se om andra förare blir bländade. Hela diskussionen handlar till och med om att moderna HALVLJUS är bländande. Du kan testa själv en mörk natt att hålla en LED-ficklampa framför ansiktet och rikta den ovanför huvudet. Du blir bländad ändå, speciellt när du tvingas titta precis bredvid den för att se var du går
Citera
2025-11-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Då använder man helljus. Halvljuset är till för att se några meter framför dig, men framför allt för att synas. Det finns inget som helst behov av de ska vara bländande. Isf tänder man dimljusen

Några meter….?

Man kör inte i landsvägsfart om halvljuset bara skulle vara till för, eller att klara att lysa upp ”några meter” framför bilen. Det är det som dimljus är avsedda för.

Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Du är problemet. Du och de som tror att man kan se om andra förare blir bländade. Hela diskussionen handlar till och med om att moderna HALVLJUS är bländande. Du kan testa själv en mörk natt att hålla en LED-ficklampa framför ansiktet och rikta den ovanför huvudet. Du blir bländad ändå, speciellt när du tvingas titta precis bredvid den för att se var du går

Jaså, så du tror kanske att jag har vistats i trafiken i 50 år utan att själv ha mött några fordon i mörkret och sett hur det ser ut….?

Menar du att mina helljus bländar fast det är en svart kvadrat över den mötande bilen, så inget av den bilen lyses upp?
Menar du att tusentals mötande blir bländade men i princip ingen ger tecken på de med att blinka…?

Faktum är att jag var med på den tiden vi gick över till halogenljus, H4, och det var samma jävla patetiska gnäll från folk även då, att de nya ljuse var sååååååå bländande….. Sen vande sig folk och anpassade sig
Citera
2025-11-19, 22:40
Medlem
Ja 1 av 4 bilar påminner ju mer om heljus. Man ser inget vid ett möte. Drar alltid på mina heljus sista 5 metrarna i ögonen på dessa. Småaktig som jag är.. haha
Citera
2025-11-20, 06:22
Medlem
Det är ett problem..
Om man åker på fuktig asfalt speglar sig också mötande ljus, och man får större bländningseffekt.
Och det händer olyckor i mörkret - framför allt om det finns gångtrafikanter, cyklister samtidigt som bilarna möts i mörkret.
Och värre i England, där vägarna är så smala.
Citera
2025-12-10, 08:38
Medlem
Sockerssons avatar
Ja, vi som fortfarande har sunda förnuftet i behåll tycker också att lysena är för starka idag. Det är illa nog med undermänniskor som inte bländar av eller förlitar sig på halvljusautomatik som i stort sett aldrig fungerar, men moderna bilar har generellt för starka halvljus. Man möter hela tiden folk på en i övrigt kolmörk motorväg som tror att de inte bländar mötande eller framförvarande trafik med deras knivskarpa LED-strålkastare så till den milda grad att det inte längre går att avgöra om de har hel- eller halvjuset på. Problemet ligger såklart inte bara hos medelbilistens mentala utvecklingsstörning, utan hos biltillverkarna i sig. Tidens melodi är att bygga bilarna utan någon som helst hänsyn till omgivande trafik och valet av bil säger givetvis mycket om föraren också. Nyare VW t.ex. har jag märkt sticker ut när det gäller överskarpa lysen och det rimmar med körsättet dessa förare i stort sett alltid tillämpar, dvs. totalt omdömeslöst.

Vad gör man åt det? Försök att helljushämnas så fort tillfällighet ges är en bra början; är du osäker på om bilen du möter har bländat av eller inte så på med helljysen och visa vart skåpet ska stå. En av mina livsambitioner är att blända någon mötande fartdåre med alldeles för skarpa lysen mitt uppe i en ogenomtänkt omkörning såpass att denne tappar fattningen och krockar. Det vore kul.
Senast redigerad av Sockersson 2025-12-10 kl. 08:40.
Citera
2025-12-10, 17:28
Medlem
Helt enig och elbilar är värst med tesla iben klass för sig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in