Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-17, 22:19
Medlem
Tråknicks avatar
Cyklade genom stan ikväll (ca 21:30) och blev hejdad av en man som bad om en tjänst, han ville ge mig kontanter som jag skulle skicka till hans lillasyrra som hade glömt plånboken (eller nåt liknande scenario).

Smidigt för mig för jag kunde ju bara säga "tyvärr" och hojja vidare.

Snubben var lång och rätt stor, verkade orolig liksom, inte packad, men säkert påverkad av nånting såhär på måndagskvällen, han hade en jobbigt stirrande blick.

Jag undrar vad scam:en skulle gå ut på. Jag är lång och stor själv, så han hade säkert kunnat hitta väldigt mycket enklare rånoffer. Man skulle kanske kunnat gett mig falska pengar? Ja kanske, men jag är ju heller inte född igår. Jag utgår från att jag skulle swisha någon, då finns ju information att gå på för snuten, så det känns som en dum idé.

Han verkade heller inte vara typen som kunde springa iväg med min mobil, jag hade lätt kommit ikapp honom, med, eller utan cykel. Dessutom kan man väl inte utgå från att folks mobiler har något värde generellt idag.

Vad var hans game plan?
Citera
2025-11-17, 22:22
Medlem
Han kanske var helt ärlig alla försöker inte luras!
Citera
2025-11-17, 22:25
Medlem
Mittokrats avatar
Pengatvätt.
Citera
2025-11-17, 22:35
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Pengatvätt.

Jo, det måste det ju handlat om, men vem faan kan tänkas nappa på sådant i beckmörkret på en bakgata i stan?

Hade han sagt, sätt in 1000, här har du en hundring för besväret, så hade ju någon nappat iallafall.
Citera
2025-11-17, 22:38
Medlem
StorFetAnkas avatar
Beror på hur han vill att du ska skicka dem.

Cykla med kontanterna och sen ge lillsyrran dem, då är det kanske lugnt, men ändå konstigt att han vet var fan du är på väg, å att du är pålitlig.

Att du får kontanterna å sen swishar, då är det 100% penningtvätt. Kontanterna är svarta å kan till och med falska sedlar men din Swishbetalning blir vit. För dig är det kanske ingen större fara, du går å köper nåt för kontanterna å sen är det inte mer med det. Många bäckar små som sprids ut. Snubben kanske sitter på 10M kontant, då blir det svårt att tvätta, men ger han 10,000 pers 1000:- var för att swisha till sin olika mottagare så går det fort. Dessutom gör det inte så mycket om 1-5% av mottagarna är oärliga och försvinner med pengarna.
Citera
2025-11-17, 22:50
Medlem
Falska sedlar bör rimligtvis vara svårare att kolla i mörkret. Någon idiot nappar alltid.
Citera
2025-11-18, 06:22
Medlem
Jordgubbes avatar
Näste som råkar ut för honom kan väl ta en bra bild, sen frågar vi hans syrra vad han håller på med.
Citera
2025-11-18, 10:30
Medlem
Bogandoffs avatar
Fattar inte att man faller för dessa scams.
Skicka pengar till hans lillasyster? Varför gör han det inte bara själv är ju första frågan som dyker upp.
De drar väl säkert någon historia om att det är akut(Hur nu det skulle kunna vara möjligt) men ändå så är ju hela situationen ologisk. Bör väl garanterat handla om pengatvätt såvida hans "lillasyrra" inte egentligen är någon kran som han är ämnad att betala för en tidigare tjänst. Således blir du den som betalat för tjänsten och han går säker.
Citera
2025-11-18, 11:16
Medlem
godboys avatar
Såna där saker går man bara inte på. Garanterat något skumt. Om man har sinnesfrid nog så kan man ju alltid ställa kvicka motfrågor som; varför ska jag Swisha om hon nu har mobilen med sig? Inte troligt att någon person särskilt av kvinnligt kön bär omkring på massa kontanter som hon dessutom glömt hemma. Annan fråga kan också vara, hur kommer det sig att du springer omkring med kontanter? Eller varför swischar du inte själv? Nu ställer man nog knappast motfrågor för man vill knappast uppehålla sig vid en sån situation i onödan.

Ett par mer dumma saker jag varit med om:

För några månader sen så stannade jag vid en obemannad mack och tankade, när jag nästan var kvar dök det upp en man och kvinna av utländskt påbrå som ville att jag skulle tanka för dem och att de gav mig kontanter. Vilket jag aldrig skulle göra. Berättade även för dem att de kunde betala med kontanter via sedelinkastet, men de litade inte på det sa de, nähänä sa jag, men ska ni ha bensin så får ni så vackert använda sedelautomaten för jag befattar mig inte med sånt här, särskilt inte när det finns en fullt fungerande lösning. Fan vet vad de var ute efter, kanske få tankat och dra. Ringde faktiskt polisen när jag åkte, sa ju att ni kan ju ta ett svep i området om har en patrull och tid i området, men de kan ju avvika. Lämnade också reg.nr på bilen till polisen.

För ett par år sen var jag på en bemannad mack och tankade. Då kom en jävligt pundig brud fram och ville låna telefon för att ringa, men henne hänvisade jag inte till macken, hon sa att de inte ville hjälpa henne, och då var mitt svar att det är inte mitt bekymmer och att då är det garanterat något skumt på gång, sen drog jag.
Citera
2025-11-18, 12:07
Medlem
Bbobis avatar
Gissar att han behöver betala för något men vill inte ha sitt namn kopplat till transaktionen som du är inne på eller att det är ett köpt/kapat konto dom använder för att sedan slussa pengarna vidare.
Citera
2025-11-18, 12:55
Medlem
Tvätta pengar.
Frågan är varför du TS inte ringde polisen?
När man låter brottslingarna komma undan så kommer de fortsätta luras.
Citera
2025-11-18, 18:43
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Vad gick scam:en ut på? (Min lillasyrra har glömt pengarna hemma)

Ny rubrik: Vad gick bluffen ut på? (Min lillasyrra har glömt pengarna hemma)

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in