Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-17, 18:21
Medlem
Om vi säger att jordens befolkning fick valet att antingen transformera allt levande som finns i vårt fysiska universum till det bästa som går att förbli från perspektiv av ett medvetande som är oändligt och totalt fri från gränser d.v.s kan göra oss till det bästa som går att bli utifrån total frihet, kontrol och förmåga och utan begränsningar eller att få hela jordens livsformer att somna in långsamt tills alla avlivas samtidigt på mest behagliga vis endast genom total insomningskraft tills hjärtat stannar för att passera in i efterlivet och göra slut på reinkatnations cirkeln på jorden så undrar jag:

Vad skulle ni välja och varför?

Vad tror ni jordens totala befolkning skulle välja?
Citera
2025-11-17, 18:47
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn

Jag skulle välja inget av det. Resten av "jordens totala befolkning" väljer nog samma som mig, inget av det.

Både jag och "jordens totala befolkning" skulle nog gärna be om att få det bättre uttryckt det du skriver så det inte är helt obegripligt.
Citera
2025-11-17, 18:49
Medlem
Citat:
Om vi säger att jordens befolkning fick valet att antingen transformera allt levande som finns i vårt fysiska universum till det bästa som går att förbli från perspektiv av ett medvetande som är oändligt och totalt fri från gränser d.v.s kan göra oss till det bästa som går att bli utifrån total frihet, kontrol och förmåga och utan begränsningar eller att få hela jordens livsformer att somna in långsamt tills alla avlivas samtidigt på mest behagliga vis endast genom total insomningskraft tills hjärtat stannar för att passera in i efterlivet och göra slut på reinkatnations cirkeln på jorden så undrar jag:

Det blir lite svårt att läsa när du inte delar upp texten. Kan vara bra att tänka på.

Jag ställer mig frågande till följande:

- vad är "total insomningskraft?"

- du nämner "efterlivet" och "reinkarnation" som om det råder konsensus kring att sådant existerar. Hur ska en ateist resonera här?

Jag hade valt att eliminera girighet och gått till jobbet nästa dag. Detta eftersom jag inte är säker på att det finns ett efterliv. Jag vet inte vad jordens totala befolkning skulle välja, men jag anar att de som inte har rätt långt gångna suicidala tankar eller har blivit fullblodsmisantroper hade valt livet.
Citera
2025-11-17, 18:59
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Jag förstår tyvärr inte tillräckligt av vad du menar för att kunna ge dig ett svar.

Menar du vad mänskligheten hade valt mellan att leva lyckliga i alla sina dagar eller att utrota sig själv?
Citera
2025-11-17, 20:32
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:

Välja vad? Obegriplig text. Utom det med avlivning.
Citera
2025-11-18, 05:58
Medlem
Citat:

Har du nyligen läst William Blake? Jag tänker på raderna:

Citat:
Some are born to sweet delight;
Some are born to endless night.

Nu, om jag måste välja (och verkligen trodde att mitt val hade betydelse!) mellan endera en evig tillvaro i ett tillstånd av stillsam förnöjdhet, eller en omedelbar smärt- och ångestfri död skulle jag nog välja det senare. Jag har svårt att frigöra mig från tanken att en evighet av liv till sist skulle bli outhärdligt långtråkig, och att den som lovade mig en sådan på något sätt skulle utnyttja mig!

En komplikation är att du nämner "efterlivet" som alternativ, och något sådant tror jag inte finns. Så, om jag får tolka efterliv som icke-existens blir det denna.

Jag är övertygad om att jag tillhör en minoritet, och att minst 99 procent av jordens befolkning skulle, om än fruktlöst, gripa efter varje halmstrå till räddning från den för dem så förhatliga döden!
Citera
2025-11-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av design
Det blir lite svårt att läsa när du inte delar upp texten. Kan vara bra att tänka på.

Jag ställer mig frågande till följande:

- vad är "total insomningskraft?"

- du nämner "efterlivet" och "reinkarnation" som om det råder konsensus kring att sådant existerar. Hur ska en ateist resonera här?

Jag hade valt att eliminera girighet och gått till jobbet nästa dag. Detta eftersom jag inte är säker på att det finns ett efterliv. Jag vet inte vad jordens totala befolkning skulle välja, men jag anar att de som inte har rätt långt gångna suicidala tankar eller har blivit fullblodsmisantroper hade valt livet.
Total insomningskraft betyder att man först får folk att sova genom att projicera sömn in i de och sedan när dessa personer somnat in så djupt helt så får man sedan hjärtat att göra likadant alltså att hjärtat pumpar långsammare och långsammare tills det slutar att slå utan att personen nånsin vaknar upp och sedan flyger själen ut ur kroppen. Jag menar alltså att man skulle avliva hela mänskligheten på jorden genom det mest behagliga sättet som finns för att gå vidare pga att det finns så mycket bättre ställen att bo på än jorden.
Senast redigerad av Siktarn 2025-11-19 kl. 17:53.
Citera
2025-11-19, 19:12
Medlem
Låter mer som en religiös fråga eftersom du förutsätter sådant som reinkarnation. På mig låter det som något en grupp smarta aliens skulle lura i oss för att utplåna mänskligheten på ett "etiskt" sätt där vi själva gick med på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in