2025-11-17, 14:23
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Jag har inte sagt något om framtiden för yrket. Allt jag skrev var att det finns många som inte anser att det är värt att slösa bort sin ungdom och senare sitt liv på att sitta framför skärmen, räkna matte och måla i CAD för en examen där man högst troligen kommer, åtminstone ett tag, ägna sig åt samma sysslor. Att detta triggar en del av er är oerhört fascinerande.

Mjae de flesta jobb är inte så roliga, men det är ett sätt att bidra till samhället, och om det involverar CAD program och matte so be it. Jag håller inte med om att det är slöseri av ungdomen att lära sig nya saker och utvidga sina kompetenser. Sen har man ett arbetsliv där man ofta har goda möjligheter att flexa, hämta barn på dagis, inte behöva slita ut kroppen och hälsan. Det är inte helt dumt.

Sen är jag inte butthurt eller försöker säga att det är enda vägen i livet. Det finns mycket man kan göra för att försörja sig, finns väl nån kommun som har en heltidsanställd poet? Inte helt dumt sätt att leva på.

När du läst färdigt din filosofiutbildning, vad tänkte du göra sen?
Citera
2025-11-17, 14:25
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Men den hade gått runt utan skärmsittare. Och ändå inbillar sig dessa att de är överlägsna viktigpettrar. Märkligt visst?

Den hade gått runt om man inte vill ha teknologi modernare än 60-talets. Vill du inte ha magnetröntgen, modern forskning och internet?
Citera
2025-11-17, 14:25
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jag är inte utbildad ingenjör, det stämmer. Men det förhindrar mig inte från att ha insyn i branschen. Vilket du borde vara medveten om ifall du faktiskt seriöst har den erfarenheten du påstår att du har.

Märkligt nog så har du genomgående valt att attackera mig som person istället för vad jag skriver, vilket skvallrar om dina motiv till att hålla på som du gör.

Jag har inte attackerat din person. Bara påpekat att du är oerfaren och inte har någon insikt i ingenjörsbranschen eftersom du aldrig jobbat i den. Det är du som skriver att andra är avundsjuka på dig och att de är datornördar och osäkra och inskränkta och att de sitter framför datorn på kontorstid.
Citera
2025-11-17, 14:26
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Men den hade gått runt utan skärmsittare. Och ändå inbillar sig dessa att de är överlägsna viktigpettrar. Märkligt visst?
Det hade den nog, dock kan man ju säga att livskvaliteten har höjts för i princip alla tack vare skärmsittarna, och även tvärtom. För inte hade vi kunnat sitta och skriva på flashback om det inte hade utvecklats av skärmsittare. Att anse sen att man är viktigare om man jobbar med datorer, ja det är nog ens egna ego-problem.
Citera
2025-11-17, 14:27
Medlem
Paris24s avatar
Jag har två barn som är civ ing. Extremt svåra studier om man pluggar på bra universitet som LTH LIU KTH och inte för alla, mycket svårt att gå ut i tid. Sägs att max 15% av svenskarna har IQ att klara examen. Sedan får man jobb på en gång, ingångslön typ 35k, som stiger 10k per gång man byter jobb och man har snabbt 60-70k. Underskott på civ ing i världen så man kan flytta till t.ex USA eller Canada. Men i Skåne är det tydligen för få företag att söka bland och flest jobb finns kring Stockholm och t.ex SAAB i Linköping.

Om AI blir något så är rimligen civ ing det säkraste jobbet eftersom man håller på just med datorer och AI. AI kommer snarare att ta jobben för läkare jurister osv.
Senast redigerad av Paris24 2025-11-17 kl. 14:32.
Citera
2025-11-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10

När du läst färdigt din filosofiutbildning, vad tänkte du göra sen?

Vi får se. Alla vill inte leva en bestämd och fixed väg. Jag har alltid varierat mycket i mitt liv. Med andra ord har jag levt många liv under min livstid då jag inte begränsar mig. I värsta fall får jag väl lära ut filosofi.

Edit: jag hoppas du inser att jag inte läser ett mångårigt program med filosofi?
Senast redigerad av Zeddis 2025-11-17 kl. 14:32.
Citera
2025-11-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Det hade den nog, dock kan man ju säga att livskvaliteten har höjts för i princip alla tack vare skärmsittarna, och även tvärtom. För inte hade vi kunnat sitta och skriva på flashback om det inte hade utvecklats av skärmsittare. Att anse sen att man är viktigare om man jobbar med datorer, ja det är nog ens egna ego-problem.

Beror väl på vad du menar. Livskvaliteten var enligt mig bättre förr. Bara färre bekvämligheter. Dock föredrar jag autentiska kontakter med mina medmänniskor och grannar över netflix och flashback. Men det är ju bara min åsikt.
Citera
2025-11-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Mjae de flesta jobb är inte så roliga, men det är ett sätt att bidra till samhället, och om det involverar CAD program och matte so be it. Jag håller inte med om att det är slöseri av ungdomen att lära sig nya saker och utvidga sina kompetenser. Sen har man ett arbetsliv där man ofta har goda möjligheter att flexa, hämta barn på dagis, inte behöva slita ut kroppen och hälsan. Det är inte helt dumt.

Exakt. Jag har jobbat några år innan jag skaffade barn och finns ju rätt stora fördelar på de sätt du nämner.

Sen tycker inte jag mitt jobb är kanonkul alla dagar men alltid helt ok och ibland kul
Citera
2025-11-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag har inte attackerat din person. Bara påpekat att du är oerfaren och inte har någon insikt i ingenjörsbranschen eftersom du aldrig jobbat i den. Det är du som skriver att andra är avundsjuka på dig och att de är datornördar och osäkra och inskränkta och att de sitter framför datorn på kontorstid.

Att inte ha en ingenjörsexamen är inte automatiskt något som utesluter dig från insyn i branschen. Vilket du hade vetat om du på allvar jobbat inom branschen
Citera
2025-11-17, 14:37
Medlem
Intressant hur många som blir triggade av att man tar upp faktumet att som ingenjör så kommer du att spendera väldigt mycket tid framför skärmen. Samtidigt som de alla som blir triggade av detta sitter framför skärmen under ordinarie arbetstid. Hmm......
Citera
2025-11-17, 14:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Att inte ha en ingenjörsexamen är inte automatiskt något som utesluter dig från insyn i branschen. Vilket du hade vetat om du på allvar jobbat inom branschen

Du klev in i tråden och skrev om att sitta framför en datorskärm hela tiden och jag påpekade att det finns massor av ingenjörsyrken där du inte gör det och då frågade du vilken inriktning det skulle vara. Det visar att du har noll insikt i branschen som civilingenjör och vilka olika typer av yrken det finns.
Citera
2025-11-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du klev in i tråden och skrev om att sitta framför en datorskärm hela tiden och jag påpekade att det finns massor av ingenjörsyrken där du inte gör det och då frågade du vilken inriktning det skulle vara. Det visar att du har noll insikt i branschen som civilingenjör och vilka olika typer av yrken det finns.

Snarare att du cherry pickar ett exempel och sedan låtsas att det skulle säga emot en generalisering.

Jag: människan har två ögon
Du: Nehe! För jag känner minsann en person med en missbildning som sker 1 på miljarden så det där är helt felaktigt!!

Att spån som du släpps igenom på universitetet säger en hel del om akademins förfall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in