Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-16, 18:17
Medlem
I kontrollpanelen kan man välja mellan tre olika redigeringsgränssnitt. Enkel, extra verktyg och WYSIWYG.

Jag föreslår att man ska kunna göra det bytet på samma sida som man skriver sitt inlägg istället för att behöva leta upp det i kontrollpanelen. Några skäl:

1) Det skulle helt enkelt vara smidigare. Det är ju i den vyn som ändringen har betydelse, så varför ska man välja det på ett annat ställe?
2) Många känner nog inte ens till funktionen. Det här skulle synliggöra den.
3) Det kan tänkas att folk vill byta medan de skriver ett inlägg.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-11-16 kl. 18:19.
Citera
2025-11-16, 18:24
Avstängd
Håller med.
Citera
2025-11-16, 18:29
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Nä, det bra som det är nu.
Citera
2025-11-16, 19:04
Medlem
kalkryggars avatar
Tja, det kanske kunde vara något att prova. Det måste vara busenkelt att lösa rent kodmässigt i alla fall.

För den enklaste lösningen så kan jag tänka mig att man får vara beredd på att sidan måste laddas om och eventuell text man skrivit går förlorad. Så som Flashback fungerar nu.
Citera
2025-11-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Tja, det kanske kunde vara något att prova. Det måste vara busenkelt att lösa rent kodmässigt i alla fall.

För den enklaste lösningen så kan jag tänka mig att man får vara beredd på att sidan måste laddas om och eventuell text man skrivit går förlorad. Så som Flashback fungerar nu.
Nja, det tror jag skulle orsaka mycket aggression. Fan vad arg man skulle bli om man blev av med ett långt inlägg på det sättet.
Citera
2025-11-17, 00:11
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nja, det tror jag skulle orsaka mycket aggression. Fan vad arg man skulle bli om man blev av med ett långt inlägg på det sättet.
På en dator är det ju relativt enkelt att markera och kopiera texten innan man uppdaterar.
Men ja, det kommer säkert att missas i bland och skapa frustration.

För egen del hade jag ingen aaaaning om att funktionerna en finns.
Citera
2025-11-17, 02:02
Medlem
Mr.RedHats avatar
Kan väl hålla med om att det vore mer rimligt, även om mitt förslag är lite mer radikalt: (FB) Vem använder WYSIWYG?

Kan tycka editorn som helhet kan omarbetas.

Har till exempel aldrig förstått poängen med denna:
Kod:
[left]
[/left]

Tycker även

Kod:
[list=1]
[*]test
[/list]
är otroligt ful eftersom den är på tok för osymmetrisk:
  1. test

Skulle även vilja ha in

Kod:
highlight
i editorn.

Det behöver även ske en del mobilanpassningar:
(FB) Flashback 17 - ny design, nya möjligheter

Och slutligen så hade det varit underbart om man hade infört en [code]-tagg med MARKDOWN-stöd.
Då hade man kunnat göra riktigt snygga saker på forumet. Men gissar att det är dyrt och kostsamt att ta fram och kräver nog en del omarbetning när det inte är native till Flashbacks skräddarsydda kodbas.

Förstår inte ens varför Flashback har en WYSIWYG-vy när man ändå saknar så mycket redigeringsalternativ som rubriker, överstrykningar, ankare, fotnoter, tabeller m.m.

Se exempelvis hur Githubs formatterings-styling *klick*
eller Reddits formatterings-style *klick* fungerar. Tycker dessa är föredömen, även om jag nog helst anser att man ordnar större möjligheter till textredigering än att fokusera på det grafiska.

Nu tycker jag i och för sig inte att Flashback ska göra om fiaskot med [IMG]-taggar som segade ned forumet till den grad att det inte gick att använda. Men mer textformattering hade varit uppskattat om man tvunget vill behålla WYSIWYG-vyn.

Men tycker i grunden att din idé är bra. Som du säger så vet en del användare inte ens att den existerar. Och klantskallar som jag råkade aktivera den utan att märka det förrän jag bytte webbläsare. Har märkt vid ett par tillfällen att en del användare kämpar med att göra enkel redigering av sina inlägg med vyn aktiverad och lyckas inte få till det med ett simpelt ctrl+v eftersom redigeraren saboterar det som klistras in om webbläsaren är inkompatibel med redigeraren. Så om man hade vyn under editorn där den kan ligga halvdold och inte ta upp plats så skulle man i alla fall få mer feedback på den.
Citera
2025-11-17, 17:03
Medlem
Dyngbaggen2s avatar
Detta skulle missbrukas väldigt mycket så jag säger nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in