Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-16, 15:46
Medlem
Bytte skivor och belägg bak på vår ena bil idag, (MX-30, 2020, elbil, men det är rätt ointressant för fel utfallet), elektrisk P-broms. Var lite trix med att få tillbaka kolvarna, blev en kombo av matning med 12V i kontakten och skruva in kolvarna. Men det gick och satte ihop allt igen.

Dock ville det inte funka först, och hade en felkod på p-bromsen pga att den gick lite långt ut när oken var av och jag stängde av bilen igen.

Men efter lite trixande justerade de till sig och P-bromsen fungerar som den ska och felmeddelandet försvann.

Men under det trixandet så testade jag att lägga växelväljaren (vi kallat den så i brist på bättre ord) i läge N ifrån P, och när jag la tillbaka den i P så hände något mycket märkligt. Det kom ett ljud under några sekunder ifrån motorrummet som lät ungefär som man har en plåtlåda full med metallskivor och skakar allt vad man kan. Aldrig hört något liknande förr. Och då dök det upp fel på antisladd och fel på i-aktiv, dvs kameror, blinda vinkelnvarnaren osv.

Provade igen och exakt samma sak hände.

Det är inte ovanligt att man får felmeddelandet på att ESP:n när bilen står på en lyft, om något hjul snurrar och några inte. Men det brukar släckas igen så fort man kör bilen.

Har provat att koppla av minuspolen i några timmar, det hjälpte inte. Har ett rätt så bra diagnosverktyg, men denna bilen är inte med mjukvaran tyvärr .

Kört flera mil med bilen idag, men felmeddelandena ligger kvar.

Jag misstänker att de kan berott på låg spänning då jag höll på en stund med att trixa med p-bromsen, det kan generera en del felkoder. Dock försvinner de inte även efter både laddningen och körning. För några år sen hade vi problem med 12V-batteriet, men då försvann alla felkoder när nytt batteri monterades i

Kollat alla säkringar, ingen som brunnit av.

Någon som har någon idé om vad som hänt, innan jag lämnar in den på verkstan så de får kika på det.

Felet uppstod alltså när jag la växelväljare i läge P ifrån läge N
Citera
2025-11-16, 18:35
Medlem
Mycket av detta KAN försvinna om du kör ut och sladdar lite samt tvärnitar så ABS får arbeta. Du behöver inte köra i 90 Km/h när du gör detta utan 20 räcker. Grusväg är bra men har du lite halka i kväll så fungerar det nog på asfalt med.
Citera
2025-11-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Mycket av detta KAN försvinna om du kör ut och sladdar lite samt tvärnitar så ABS får arbeta. Du behöver inte köra i 90 Km/h när du gör detta utan 20 räcker. Grusväg är bra men har du lite halka i kväll så fungerar det nog på asfalt med.

Tack för tips, men den har vi redan gjort flera ggr.

Insåg nu att det enda som inte funkar gällande i-aktiv är autobroms om systemet bedömer att man kommer att krocka.

Så den röda tråden att det är all form av bromsassist som inte fungerar, förutom ABS, den funkar

Jag ska kolla om jag kommit åt någon givare eller label. Felet uppstod när systemet försökte lägga i p-läget och av någon anledning inte kunde göra det.
Senast redigerad av Baheera 2025-11-16 kl. 19:50.
Citera
2025-11-16, 19:54
Medlem
ormbitens avatar
Mazda MX30 har väl samma typ av inbyggda och väldigt smidiga system för att sätta parkeringsbromsen i service mode som Mazda CX-30 med flera där man ska typ trycka ned gaspedalen och göra några manövreringar med EPB knappen med mera... ??

Alltså INTE använda något batteri för att köra tillbaka bromskolven eller skruva bromskolven!

Googla maintenance mode så bör det komma upp info om hur det ska gå till att sätta den i service läge gällande p.bromsen och hur man sedan tar den ur serviceläget på korrekt sätt.

Allt fler biltillverkare bygger in ett serviceläge för bakre elektrisk parkeringsbroms. Ett serviceläge som man på ett enkelt sätt kan gå in i utan någon dator.
Citera
2025-11-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Mazda MX30 har väl samma typ av inbyggda och väldigt smidiga system för att sätta parkeringsbromsen i service mode som Mazda CX-30 med flera där man ska typ trycka ned gaspedalen och göra några manövreringar med EPB knappen med mera... ??

Alltså INTE använda något batteri för att köra tillbaka bromskolven eller skruva bromskolven!

Googla maintenance mode så bör det komma upp info om hur det ska gå till att sätta den i service läge gällande p.bromsen och hur man sedan tar den ur serviceläget på korrekt sätt.

Allt fler biltillverkare bygger in ett serviceläge för bakre elektrisk parkeringsbroms. Ett serviceläge som man på ett enkelt sätt kan gå in i utan någon dator.

Jag hittade filmer om just det, men fick det inte att fungera. Oavsett så är väl det försent nu. P-bromsen fungerar som den ska, efter några försök.

Men det var i den processen det andra felet dök upp, när det smattrade som helvete när man la i p-läget. Vad tusan kan det ha varit? P-läget i transmissionen fungerar som den en ska, det är funktionen som assisterar med hydraulikbromsarna som lagt av

Men tack för input, ska prova en gång till om det går att komma in i serviceläge.
Citera
2025-11-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Jo, givetvis funkade det nu att gå in i servicemode, provade flera ggr när jag höll på igår, men gjorde uppenbarligen något fel.

Men felkoderna med bromsen ligger kvar, så får lämna in bilen. Bara hoppas det är en kod som behöver släckas, och inget som gått sönder på riktigt.

Dyr läxa
Citera
2025-11-16, 22:14
Medlem
Iom att jag inte gjorde förfarandet korrekt när jag skruvade tillbaka kolvarna kan det vara så att ECU:n inte går förväntat värde ifrån bromsoken.

Ska göra om hela proceduren på korrekt sätt och se om det hjälper.
Senast redigerad av Baheera 2025-11-16 kl. 23:14.
Citera
2025-11-16, 23:56
Medlem
Har inget svar på din fråga, men det som låter är att ABSen går igång och jobbar.
Har det på min egen bil, när man startar den ibland när det är kallt rasslar det som tusan i några sekunder. Jag trodde först att det var kamkedjan innan motorn fick upp oljetrycket, mycket oroväckande, men det har visat sig vara ABS pumpen som går igång, varför har jag inte en aning om.
Det är inte en Mazda och bilen är 20 år gammal, och det har varit så i flera år.
Citera
2025-11-17, 09:32
Medlem
Dessa CX30-modeller har en tendens att sätta felkod för bromsvätskeläckage när man trycker tillbaka kolvarna vid ett bromsbyte. Det behöver inte vara felet i sig, men det är en möjlig orsak. I de flesta fall räcker det att radera felkoden.
Citera
2025-11-17, 11:38
Medlem
Tack för fler ideer. Så fort lyften är ledig (byter kamrem på andra bilen just nu) ska jag göra om byter med bromsbackarna på korrekt sätt, förhoppningsvis löser det sig då. Bromsvätskan är helt korrekt i behållaren i vart fall

Jag misstänker som sagt att systemet får fel lägesnformation ifrån elmotorerna på i bromsoken och därav kopplar bort bromsassistfunktionerna.

Återkopplar när jag testat.
Citera
2025-11-21, 20:00
Medlem
Uppdatering

Har löst sig med nollställning och kalibrering hos verkstan.

Det skramlande ljudet kom ifrån när jag la i P-läget och drivaxlarna hann börja snurra när växelväljaren passerade R, och p-läget aktiverades när axlarna var i snurr.

Hjul som roterar när andra står still genererade också felkoderna till ESP:n

Så nästa gång direkt till serviceläget för bromsarna, och pilla inte på växelväljaren när bilen står på lyften.

2200 kostade den läxan, men totalt sett gick jag plus minus noll ungefär mot att lämna in bilen för bytet.
Citera
2025-11-21, 20:20
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Uppdatering

Har löst sig med nollställning och kalibrering hos verkstan.

Det skramlande ljudet kom ifrån när jag la i P-läget och drivaxlarna hann börja snurra när växelväljaren passerade R, och p-läget aktiverades när axlarna var i snurr.

Hjul som roterar när andra står still genererade också felkoderna till ESP:n

Så nästa gång direkt till serviceläget för bromsarna, och pilla inte på växelväljaren när bilen står på lyften.

2200 kostade den läxan, men totalt sett gick jag plus minus noll ungefär mot att lämna in bilen för bytet.

Sånt här och mycket annat elektronik relaterat strul kommer tyvärr att bli vanligare och vanligare.
Det blir allt lättare att ställa till det när man ska till att skruva med en bil om man inte är helt säker på hur det ska utföras på "rätt" sätt.

Lite av nackdelen med modern fordonselektronik.

Tur att det allt som oftast går att ställa till rätta.
Men tråkigt med dyrköpta misstag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in