Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-16, 15:28
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Det kan tyckas löjeväckande men jag har velat ha en sådan sedan adventskalendern om mysko Greveholm 1996 då Anna-Lena Brundins karaktär mamma Astrid bär på en gul kasse från Ikea med prylar in på spökslottet.
Gul kasse?
Den är stulen från Ikea. Köpekassar finns bara i blått. Det är också eggande att ha stulit från Ikea. Per-Albin byggde folkhemmet och Ingvar Kamprad inredde det, heter det.

Om jag plockar en gul påse i butik, sen en burk som säljes, går in på hemlighuset undanskymd från kamerorna cctv. Påsen hamnar i burken och kan smugglas ut. Förslag på burk:
https://www.ikea.com/se/sv/p/vinterfint-burk-med-lock-groen-80603563/

Den burken vore normal i pynttider att handla, inte sant? Bäst vore att ta två gula påsar så det inte ser mysko ut när jag går ut från toaletten utan en kasse. Sen lämnar jag tillbaka dubletten och behåller en kasse i burken. Förvilla! Det är ledordet.

Har ingen stöldkarriär förutom en gång då jag kröp in under spärrarna till badhuset. En annan gång klippte jag bort larmbrickan med manikyrsaxen på ett plagg i MQ:s provhytt men blev plötsligt feg och gav opp. Syns det att jag tjuva?

På gallerians Ikea-affär finns inga toaletter att gömma sig undan på varför jag får göra stöten mot Ikea på Kungens kurva eller Barkarby. Är det egentligen dumt att skriva om planen offentligt på ett öppet forum? De kan göra dubbla kontroller och muddra de som handlar kakburkar till jul. Har de resurserna?

När Anna Odell gjorde sitt performenceverk Okänd kvinna2009 ringde hon i förväg upp psykiatriska kliniker för att höra sig för om det skulle gå att genomföra en fejkad psykos och det gick alldeles utmärkt, visade det sig.

Värsta tänkbara scenario vore att de gjorde en kontroll i självskanningen och kände på burken och fann att det låg en gul påse i burken. Om jag blir påkommen med gul påse i burken kan jag säga att jag inte visste. Att jag inte stoppat den där. Då står ord mot ord. Men åklagaren låter kanske spegla min hårddisk och finna just mina planer, om de drar saken så långt.

Polisen ser väl att jag när nervös med nerverna utanpå och om jag råkar ta en lergigan innan stöten blir jag slö och vimsig och kan göra misstag. Det hela är utmanande, en utmaning, min största hittills.

Viss tjuvstatus ger en gul kasse. Inom juridiken heter det att föremålet bör ha ett marknadsvärde för att det ska ses som stöld. Men i och med att gula kassarna inte finns på marknaden kommer jag undan i rent juridiskt men ändå yrkar de säkert på påföljder.

Inom piratkopieringsbranchen säger de som försvarar tjuven Rosa mannen att kanalen tankar upp program som ändå inte finns att se på Öppet arkiv eller Playtjänsterna. Att man får tjuva om det som man vill åt inte finns att köpa. Går det tänket att applicera på gula kassarna så vore det guld värt för mig. Då tar piraterna rygg på mig.

Hur ställer ni er till stöld av gula kassarna?

Nu känns det som jag tänkt högt när jag skrivit, som en liten essä om mina tankar så här inför stöten. Snart går jag med en gul kasse som Astrid i Greveholmprogrammet.
Citera
2025-11-16, 15:47
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Kör på!!
Meddela efteråt hur det gick, jag har själv varit sugen på en gul kasse länge!
Citera
2025-11-16, 16:29
Medlem
burialhexs avatar
alla kassar var gula på 90-talet.
iaf som jag minns det, i familjen hade vi iaf bara gula.
fotbollslaget hade också bara gula för smutstvätt efter match.
Citera
2025-11-16, 16:34
Medlem
laughingducks avatar
Kör på chansen är större någon påpekar
du har särskrivning på gulkasse ..
Än att du åker fast på ikea för själva stölden 😉
Citera
2025-11-16, 16:35
Många kameror på Ikea
Citera
2025-11-16, 16:41
Medlem
tnems avatar
Får du ner påsen i den lådan så är jag imponerad.
Citera
2025-11-16, 16:47
Medlem
Jag var på en förhandsvisning av "all inclusive" där det den "slarviga" systern hade en gul ikeakasse som resebagage. före visningen så berättade en av skådisarna att när de skulle göra en scen på stranden med hela filmteamet så kom en allvarlig kvinna och påpekade att gula ikeapåsar var bara för användning i varuhusen.
Citera
2025-11-16, 16:54
Medlem
I kassan så betalar du för 3 blå påsar plus några andra varor du behöver. Använde en för att packa varor. Lägg ner 1 st blå och 1 st gul. Om någon stoppar dig så har du faktiskt betalat för 3 kassar, men säger att du gärna ville ha en gul som variation. Beroende på vem personen är så kommer de antingen be dig byta till en blå istället eller låta dig gå. Värre än så blir det nog inte, du har ju ändå betalt för en motsvarande vara, bara i en annan färg.
Citera
2025-11-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Får du ner påsen i den lådan så är jag imponerad.

Har du hört talas om vikning? Kommer från japanskans origami. Du viker ihop påsen i burkens 29 cm gånger bredd 20 cm gånger höjden. Den är stor som ett A4.
Citera
2025-11-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex

Trodde det var så lustigt skrivet i manuset att de bar gul kasse i tevekalendern, men icke. Tycker dock den är rolig att glo på ändå och Anna-Lena Brundin är fortsatt en högt hållen skådespelare och komedienne i mitt tycke.
Citera
2025-11-16, 17:57
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Har du hört talas om vikning? Kommer från japanskans origami. Du viker ihop påsen i burkens 29 cm gånger bredd 20 cm gånger höjden. Den är stor som ett A4.

Då är det ju inga problem eller?

Kan du inte fixa fram en bild då.
Citera
2025-11-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Ja det minns jag också.
Morsan hade en sån när hon gick i tvättstugan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in