Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-16, 14:54
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Är helt ny med musikproduktion men vill lära mig. Framför allt har jag tänkt att försöka göra "elektronisk musik" och har kollat runt lite efter program.
Vad jag förstår är Ableton populärt och hyfsat enkelt att komma igång med, har stort bibliotek osv (tar gärna emot förslag på bättre också).
Men var kan jag hitta det (Live 12 är väl nyast?) så billigt som möjligt?
Har dålig koll på torrents och hur sånt funkar osv.

Någon som vill hjälpa mig?

Edit: Ska vara till PC.
Har även en (oanvänd) MIDI keyboard och synth sin kan tänkas komma till användning när man kommit igång.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2025-11-16 kl. 15:00.
Citera
2025-11-16, 14:59
Medlem
HBTKuks avatar
Jag gillar verkligen inte Ableton, men det har säkert att göra med att jag inte använt det från start. Jag har alltid kört FL Studio och gillar det upplägget, som jag tycker är mer intuitivt än Ableton. FL kan jag tänka mig är ett mycket "snällare" program för en nybörjare.

Jag gör deep house/minmal.
Citera
2025-11-16, 15:06
Medlem
supremanics avatar
Körde lite Ableton live lite som följde med en midi synth jag köpte. Tyckte inte att det var speciellt trevligt.
Jag kör Reaper nu istället. Det är inte ett superenkelt program (heller) att använda men det känns som att det mesta man vill göra går att åstadkomma och det finns mycket plugins. Gratis att testa hur länge du vill, men du får en irriterande ruta vid start om du inte köpt.
Citera
2025-11-16, 15:27
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag gillar verkligen inte Ableton, men det har säkert att göra med att jag inte använt det från start. Jag har alltid kört FL Studio och gillar det upplägget, som jag tycker är mer intuitivt än Ableton. FL kan jag tänka mig är ett mycket "snällare" program för en nybörjare.

FL har ju använts länge (sen slutet på 90-talet?). Hade vänner på den tiden som använde det.

Tycker du att överblicken är bättre, och att det är enklare att använda än Ableton, eller vad annars skiljer tycker du?
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Körde lite Ableton live lite som följde med en midi synth jag köpte. Tyckte inte att det var speciellt trevligt.
Jag kör Reaper nu istället. Det är inte ett superenkelt program (heller) att använda men det känns som att det mesta man vill göra går att åstadkomma och det finns mycket plugins. Gratis att testa hur länge du vill, men du får en irriterande ruta vid start om du inte köpt.
Det är svårt att veta var man ska börja, framför allt för att lära sig.
Kanske inte är så stor skillnad när man är helt ny.
Vad tycker du mest skiljer mellan Ableton och Reaper?
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2025-11-16 kl. 15:40.
Citera
2025-11-16, 15:42
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
FL har ju använts länge (sen slutet på 90-talet?). Hade vänner på den tiden som använde det.

Tycker du att överblicken är bättre, och att det är enklare att använda än Ableton, eller vad annars skiljer tycker du?

Det är svårt att veta var man ska börja, framför allt för att lära sig.
Kanske inte är så stor skillnad när man är helt ny.
Vad tycker du mest skiljer mellan Abelton och Reaper?

Jag tycker Reapers layout med tracks staplade till vänster är lättare att fatta än vad man nu ska kalla Abletons layout.
I Ableton så hade jag även lite strul med Midi och få kanaler och sånt att fungera med vissa plugins. I Reaper så finns det plugins för att lägga till midi loggning så man ser vad som synthen sänder och sen plugin för att mappa om dem. Så i Reaper kan jag få pads att funka oavsett vilken VST jag använder.
Det är möjligt att detta går i Ableton också såklart om man letar tillräckligt mycket ...
Citera
2025-11-16, 15:50
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink

Mycket översiktligare, snyggare och mer lättanvänt. Men det är som sagt min uppfattning.

Reaper har jag aldrig träffat någon som proddar i. De jag vet som använder Reaper spelar in ljud från mikrofoner och liknande.
Citera
2025-11-16, 16:57
Medlem
Inte jobbat mycket i Ableton men känner folk som gör. Det är extremt individuellt vad folk föredrar. Men lägger min röst på FL Studio också. Har alltid återgått till den trotjänaren i slutänden genom åren.
Citera
2025-11-16, 17:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk

Haha, vad pratar du om? Ableton är väldigt intuitivt. Det fungerar som andra windowsprogram du kan redigera i. Om du kan kortkommandona i Photoshop då har du samma i Ableton. Men inte FL, de har uppfunnit alla hjul från början. Ingenting fungerar som man förväntar sig utan tvärtom. Det är ju enormt frustrerande att använda.
Citera
2025-11-16, 18:27
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Haha, vad pratar du om? Ableton är väldigt intuitivt. Det fungerar som andra windowsprogram du kan redigera i. Om du kan kortkommandona i Photoshop då har du samma i Ableton. Men inte FL, de har uppfunnit alla hjul från början. Ingenting fungerar som man förväntar sig utan tvärtom. Det är ju enormt frustrerande att använda.
Ja, se så olika man kan tycka. I slutändan har det att göra med vilket man är van vid.

Jag använder kortkommandon i FL, varav flera även funkar i PS.
Citera
2025-11-16, 20:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Prova cakewalk. Ibland lite buggig men annars rätt bra!
Citera
2025-11-17, 13:43
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Såg att Ableton var gratis att testa 30 dagar, men är det någon som vet hur jag kan få ner FL studios (och/eller Ableton efter 30 dagar)?
Går det att ladda ner från hemsidorna och sen hitta licenser på annat håll?

FL kostar (All plugins editon, vill man så klart ha) 379 euro, dvs över 4000kr. De känns ju lite sådär även om det är på rea
6900kr för Ableton Live 12 Suite, och de går ju inte.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2025-11-17 kl. 13:50.
Citera
2025-11-17, 13:47
Medlem
Melange5738s avatar
Reaper är bara om du har egna VSTs, annars är Ableton eller Bitwig det som gäller inom just elektronisk musik. Du behöver dock inte köpa den dyraste versionen av Ableton.

För er som inte fattat hur man skiftar läge i Ableton mellan Session och Sequencer view är det tab-knappen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in