Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-16, 10:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Har inte rekrytering spårat ur helt idag? Minns för bara ett par år sedan, säg kanske 5 år sen, då var det inga problem att söka jobb, man pangade iväg ansökningar till ett par ställen som man var intresserad av, sen blev man uppbokad på intervjuer och efter det kanske man genomförde nåt logiktest online på 15-20 min. Sen så var det kontraktsskrivning, hade man sökt flera jobb så satt man med kanske 3 parallella erbjudanden och kunde plocka det man tyckte var bäst.

Är inte själv ute och letar jobb just nu men tycker verkligen synd om de som gör det, har ett par vänner som letar nytt och de berättar verkligen mardrömshistorier.

Tydligen standard på många ställen att man ska genomföra helt vansinniga "hemuppgifter" på typ minst en veckas heltidsjobb, sen ska man presentera detta för några på bolaget, allt detta för att "kanske" bli erbjuden ett jobb i slutändan alltså. Har även förstått att vissa skickar ut logiktester och personlighetstester per automatik, i samband med ansökan, alltså innan man har haft kontakt med bolaget.

Minns själv ett tillfälle när jag sökte en tjänst lite på måfå och blev kallad till intervju, mötet kändes väl ok och jag var lite intresserad av rollen. Efteråt så skickade rekryteraren ut nån slags frågebatteri på 30-40 frågor som en hemtenta på universitetet, tänkte direkt att de måste ju skämta, vem sitter och fyller i typ 30 st. A4-sidor med text för ett jobb man inte ens vet om man blir erbjuden, svarade inte ens på galenskaperna. När deadlinen som rekryteraren hade satt upp närmade sig fick jag ett surt mejl med texten "Ska vi förvänta oss att svaren kommer snart?", svarade då direkt att jag kan ju inte lägga mitt betalda jobb åt sidan för att sitta och fylla i nån slags hemtenta för dem.

Sjukaste är ju att rekryterarna i dessa sammanhang blir irriterade på kandidaterna, som att man ska skämmas för att man inte kastar allt åt sidan vad gäller såväl sitt nuvarande (betalda) jobb som sin familj att ta hand om, för att hoppa genom loop efter loop för att visa sig värdig för dem att anställa. Är man långstidsarbetslös är man såklart desperat men en som redan har ett jobb byter ju liksom om man blir erbjuden nåt bättre plus att man får ett positivt intryck under rekryteringsprocessen, vilket man ju knappast får nånstans längre verkar det som.

Hade mina föräldrar samma uppförsbackar när de sökte jobb på 70-80-talen?
Citera
2025-11-16, 10:46
Medlem
Det har spårat ut tror jag.

Nu har jag inte sökt jobb på några år men jag har fått uppfattning att ju enklare jobb det är ju "jävligare" är dem eftersom de har fler sökande som är mer desperata.

Som du skriver. Vem har tid att lägga heltid en vecka på en uppgift till en tjänst du kanske inte ens får.
Eller för att vända på det. Den som kan sitta en vecka på betalt arbetstid med ett test har troligen inte så avancerad och ansvarsfull roll just nu som de vill framställa det som i sitt cv.

Vilket betyder att för mycket och avancerade tester vid rekrytering borde leta till att de bästa kandidaterna missas.
Citera
2025-11-16, 11:07
Medlem
Glostrups avatar
Ja rekrytering verkar faktiskt ha spårat ur, förmodligen i samband med att det blev en lukrativ bransch i USA, vilket ledde till framväxten av en ”metodologi” som sedan spreds över världen.

Antalet rekryteringsföretag har ju formligen exploderat de senaste 25 åren. I början var de mest en slags bolagiserade nätverk, där folk med lång erfarenhet från toppositioner kapitaliserade på sina kontakter när storföretag letade personer för höga chefsjobb. När detta visade sig vara ett framgångsrikt koncept så började man sälja likande tjänster för positioner nedanför företagens toppledarskikt, och det sluttande planet för rekryteringsbranschen var ett faktum.

För att kunna ta bra betalt som tjänsteföretag så behöver man kunna visa 1) att det man gör är väldigt komplicerat, 2) att man har en metodologi som gör att man kan göra det bättre än företagen själva (intern HR), och 3j att man skapar ett bättre utfall tack vare sin spetskompetens. Och här började utvecklingen av rekryteringsverktyg, tester och metoder - och faktureringen blomstrade.

Så idag ska nästan varenda tjänst hanteras med en ”metodologi”, oavsett hur junior eller tillfällig den är. Intern HR vill visa internt hur viktiga de är, och minimera risken att företaget outsourcar rekrytering (vilket de ändå gör med jämna mellanrum). Eller så tar man in ett rekryteringsbolag för att intern HR ”är alldeles för upptagna”. Allt är rätt fånigt, och ledningen borde ifrågasätta vad HR gör som är mer centralt för företaget än att se till att rätt personer anställs (svaret är oftast ”processer”, som som gör allt mer tidskrävande för alla andra än HR själva).

De värsta är de som rekryterar utan tanke på att de ska sälja in företaget till kandidaten, eller gör det onödigt krångligt. Eftersom jag rekryterar en del så håller jag väldigt noga koll på både HR och de företag vi använder, och jag gör punktkontroller på CVn som väljs bort för att se om de tänker rätt. Dessutom för jag en dialog om vilka tester som ska användas och hur de ska tolkas. Detta är enkla saker som alla chefer som bryr sig om rekryteringsresultaten borde göra.

Men förvar sammanfatta; rekrytering är en djungel, och långt ifrån alla som befinner sig i den är kapabla eller kompetenta. Även här gäller teoremet ”skit in, skit ut”.
Citera
2025-11-16, 11:07
Medlem
Gjuteriets avatar
Är något år sedan jag sökte jobb, men jag upplevde processen som helt utspårad. Under den perioden sökte jag lite vad som helst, men även de jobb som rimligtvis inte skulle kräva någon särskild utbildning eller begåvning hade helt sanslösa krav.

Vid ett flertal tillfällen sökte jag helt vanliga jobb. Kontor, lager, butik osv., inga chefspositioner eller liknande. Trots detta skulle jag skicka in CV, personligt brev, och fylla i ett frågeformulär. Okej. Sen spammades jag med mejl där jag skulle göra diverse konton på olika rekryteringssidor, och göra personlighetstest och IQ-test. Sedan skulle det bli telefonintervju och videosamtal med rekryteraren, och eventuellt fler tester – allt detta innan man ens fått en första kontakt med företaget.

Värt att nämna är att det redan i annonsen var helt befängt. Långa listor på krav som ingen nu levande människa lever upp till.

Det är rent förnedrande att söka jobb idag, tyvärr.
Citera
2025-11-16, 11:32
Medlem
Beror på. Det är inte omständig process när man söker till Kommun eller vissa myndigheter. En kommun minns jag Vallentuna, som jag sökte till som skrev att dem kör med olika personlighetstester. Tycker det är löjligt att dem lägger ca 2 miljoner på tester som är vetenskapligt bevisat att dem inte ens fungerar väl.

Trafikverket skulle jag aldrig söka till igen, dem kör med AON (eller vad nu företaget heter) logiktester och personlighetstester slm ska visa dina ”Big five”. Gick igenom denna process två gånger vid ansökningar.

Dem kör med testerna efter att man skickat in CV och deras CV AI sett att det verkar passande för rollen. Sen gör man testerna så dem kan sålla ut så många som möjligt för dem får visst 1000 ansökningar för varje tjänst.

Aldrig att jag skulle söka jobb hos dem när dem är så lata och inte kan välja ut kandidater baserat på CV och arbetslivserfarenhet.

Om man söker till IT tjänster behöver man göra olika tester men för den sektorn tycker jag att det är en självklarhet
Citera
2025-11-16, 11:44
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har inte rekrytering spårat ur helt idag? Minns för bara ett par år sedan, säg kanske 5 år sen, då var det inga problem att söka jobb, man pangade iväg ansökningar till ett par ställen som man var intresserad av, sen blev man uppbokad på intervjuer och efter det kanske man genomförde nåt logiktest online på 15-20 min. Sen så var det kontraktsskrivning, hade man sökt flera jobb så satt man med kanske 3 parallella erbjudanden och kunde plocka det man tyckte var bäst.

Är inte själv ute och letar jobb just nu men tycker verkligen synd om de som gör det, har ett par vänner som letar nytt och de berättar verkligen mardrömshistorier.

Tydligen standard på många ställen att man ska genomföra helt vansinniga "hemuppgifter" på typ minst en veckas heltidsjobb, sen ska man presentera detta för några på bolaget, allt detta för att "kanske" bli erbjuden ett jobb i slutändan alltså. Har även förstått att vissa skickar ut logiktester och personlighetstester per automatik, i samband med ansökan, alltså innan man har haft kontakt med bolaget.

Minns själv ett tillfälle när jag sökte en tjänst lite på måfå och blev kallad till intervju, mötet kändes väl ok och jag var lite intresserad av rollen. Efteråt så skickade rekryteraren ut nån slags frågebatteri på 30-40 frågor som en hemtenta på universitetet, tänkte direkt att de måste ju skämta, vem sitter och fyller i typ 30 st. A4-sidor med text för ett jobb man inte ens vet om man blir erbjuden, svarade inte ens på galenskaperna. När deadlinen som rekryteraren hade satt upp närmade sig fick jag ett surt mejl med texten "Ska vi förvänta oss att svaren kommer snart?", svarade då direkt att jag kan ju inte lägga mitt betalda jobb åt sidan för att sitta och fylla i nån slags hemtenta för dem.

Sjukaste är ju att rekryterarna i dessa sammanhang blir irriterade på kandidaterna, som att man ska skämmas för att man inte kastar allt åt sidan vad gäller såväl sitt nuvarande (betalda) jobb som sin familj att ta hand om, för att hoppa genom loop efter loop för att visa sig värdig för dem att anställa. Är man långstidsarbetslös är man såklart desperat men en som redan har ett jobb byter ju liksom om man blir erbjuden nåt bättre
plus att man får ett positivt intryck under rekryteringsprocessen, vilket man ju knappast får nånstans längre verkar det som.

Hade mina föräldrar samma uppförsbackar när de sökte jobb på 70-80-talen?

Japp detta är vansinnigt. De förutsätter att man skall krypa som en slav för dem.

Detta är resultatet av HR. Och samhället förlorar på detta. Dels att människor måste lägga ner tid på onödiga saker helt utan något resultat. Dessutom så kommer man inte söka sig vidare från ett jobb man har.

Vem sjutton har tid att lägga på konstiga uppgifter om man har ett jobb? Nix, då skiter man i det.

Gör som Scania, lägg ner HR
Citera
2025-11-16, 12:15
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Sådana hemuppgifter låter ju verkligen inte ok i mina öron... Det är ju som att kandidaten ska utföra nån slags provanställning utan att få betalt

Logiktester och personlighetstester dock är bra, det gynnar både arbetsgivaren och kandidaten
Citera
2025-11-16, 12:16
Medlem
CombatPigs avatar
Någon som vet vad de som rekryterar är ute efter när de har något som kallas för Femfaktormodellen som de ansökande måste göra?

Jag tröttnade på mitt förra arbete och jobbar nu som lagerarbetare. Jag har jobbat som det tidigare när jag slutade skolan och då var det bara att skicka in en ansökan. Nu har jag blivit äldre och när jag gjorde en ansökan till lager idag så fick jag göra något som kallas för Femfaktormodellen. Jag fick ju jobbet men jag vet inte vad de är ute efter i det där testet. Fick aldrig veta om det var mina svar på testet som gjorde att jag fick jobbet eller om det var för att jag skrev i ansökan att jag mår bra av att jobba med kroppen eller att jag har jobbat på lager tidigare i livet.

Frågorna upplevdes som ganska meningslösa, jag kör ju bara truck hela dagarna på ett fryslager, men frågorna verkade mer som att de var inriktade på hur man beter sig på ett kontor, där alla sitter samlade vid matbordet hela dagarna och umgås. Att man måste vara rätt person för att komma in i fikagänget.
Senast redigerad av CombatPig 2025-11-16 kl. 12:18.
Citera
2025-11-16, 12:27
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Sådana hemuppgifter låter ju verkligen inte ok i mina öron... Det är ju som att kandidaten ska utföra nån slags provanställning utan att få betalt

Logiktester och personlighetstester dock är bra, det gynnar både arbetsgivaren och kandidaten

Helt meningslöst med dessa tester till jobb som säljare i butik eller receptionist. Slöseri med allas tid.
Dom visar inte direkt hur man kommer prestera.
Citera
2025-11-16, 12:31
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Helt meningslöst med dessa tester till jobb som säljare i butik eller receptionist. Slöseri med allas tid.
Dom visar inte direkt hur man kommer prestera.

Inte alls meningslöst, tvärtom är det mycket mer meningsfullt än en vanlig "berätta om dig själv fritt-intervju".
Ditt exempel med butikssäljare eller receptionist, dessa roller passar absolut bättre för en viss typ av personlighet än en annan, vilket tas reda på genom personlighetstestet. Intelligenstestet är för att se om du kommer upp till en viss nivå av intelligens som krävs för att begripa hur du ska utföra arbetsuppgifterna en butikssäljare eller receptionist utför. Det är inte alla som har intelligens nog för att klara ett sådant jobb.
Citera
2025-11-16, 12:44
Medlem
pn222jws avatar
Det handlar i grund och botten om att behovet av att nyanställa är minimalt på tjänstemannanivån. Ett superdataprogram (AI) kanske kostar ett företag 50 000 - varav 28% är avdragsgilla som en omkostnad. Det motsvarar inte ens en månadslön för företaget, för en nyutexaminerad 25-åring. Dataprogrammet gör samma jobb i 4-5 år.
Citera
2025-11-16, 12:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Inte alls meningslöst, tvärtom är det mycket mer meningsfullt än en vanlig "berätta om dig själv fritt-intervju".
Ditt exempel med butikssäljare eller receptionist, dessa roller passar absolut bättre för en viss typ av personlighet än en annan, vilket tas reda på genom personlighetstestet. Intelligenstestet är för att se om du kommer upp till en viss nivå av intelligens som krävs för att begripa hur du ska utföra arbetsuppgifterna en butikssäljare eller receptionist utför. Det är inte alla som har intelligens nog för att klara ett sådant jobb.
Gör det inte alls det. Dessa tester kan dra åt helvete! De visar inte alls det personlighet eller annat då man inte fritt kan välja exakt vad som stämmer in utan att hur man än väljer så återspeglar det ej verkligheten. Så lägg ner svamlet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in