Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Du gav inte så mycket utrymme till diskussion. Din fråga i slutet såg jag mest som en formsak.
Jag skrev inte tråden, jag skrev ett svar till tråden.
2025-11-16, 10:08
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Regeln handlar om affärer eller något som man på nåt sätt gynnas av. Det finns en rad om kontaktannonser:
"Kontaktannonser är generellt förbjudna, med undantag för vissa specifikt utvalda trådar och forum där ett undantag gjorts. Det är inte tillåtet att söka efter personer att intervjua eller att leta deltagare till olika undersökningar."

Det är långsökt att kalla mitt svar för en kontaktannons.

Det är en kontaktannons enligt Flashbacks praxis. Inlägg som syftar till att få träffa eller på annat sätt inleda kontakt med andra användare utanför forumet klassas som kontaktannonser.
Anledningen är inte att vi hatar att användare lär känna varandra utanför forumet, utan mer för att sådana inlägg är ointressant brus som tar upp plats och tid för övriga läsare. Man kan nästan se det som ett specialfall av off topic-regeln, ungefär som 0.06.

Vill du ha kontakt med en annan Flashback-användare, ta det i ett PM. Inte i en tråd.

Jag vet förresten inte om du är medveten om det, men varningen har varit preskriberad i mer än ett år.
2025-11-16, 10:26
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Det är en kontaktannons enligt Flashbacks praxis.

Då bör det naturligtvis skrivas ut i den förtydligande regeltexten.

/VV
2025-11-16, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Det är en kontaktannons enligt Flashbacks praxis. Inlägg som syftar till att få träffa eller på annat sätt inleda kontakt med andra användare utanför forumet klassas som kontaktannonser.
Anledningen är inte att vi hatar att användare lär känna varandra utanför forumet, utan mer för att sådana inlägg är ointressant brus som tar upp plats och tid för övriga läsare. Man kan nästan se det som ett specialfall av off topic-regeln, ungefär som 0.06.

Vill du ha kontakt med en annan Flashback-användare, ta det i ett PM. Inte i en tråd.

Jag vet förresten inte om du är medveten om det, men varningen har varit preskriberad i mer än ett år.
Ok, jag visste inte att det klassas som kontaktannons... Trodde du hade fel...

Jag vet om att den är preskriberad men av anledningar jag inte vill gå in på så har jag inte haft möjlighet förrän nu att ta upp det.
2025-11-16, 10:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Hur lyckades du ens svara i en tråd som varit låst sedan 2023?
2025-11-16, 11:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Då bör det naturligtvis skrivas ut i den förtydligande regeltexten.

/VV

Det står redan att kontaktannonser är förbjudna.

Man kan inte skriva ut varje exakta specialfall av en regel i regelverket, då skulle det ta upp halva internet.
2025-11-16, 11:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Hur lyckades du ens svara i en tråd som varit låst sedan 2023?

Det handlar om ett gammalt inlägg som postades innan tråden låstes.
2025-11-16, 11:42
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det står redan att kontaktannonser är förbjudna.

Man kan inte skriva ut varje exakta specialfall av en regel i regelverket, då skulle det ta upp halva internet.

Då ber jag om ursäkt.
Ser under förtydligande :

Kontaktannonser är generellt förbjudna, med undantag för vissa specifikt utvalda trådar och forum där ett undantag gjorts. Det är inte tillåtet att söka efter personer att intervjua eller att leta deltagare till olika undersökningar. Är du osäker på gränsdragningen, kontakta en av forumets moderatorer.

/VV
2025-11-16, 11:45
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Citat:
Larv!
Detta är naturligtvis ingen 1.01

1.01
"Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna."

Så som....

Att det varnade inlägget ska anses vara en kommersiell annons är rent löjeväckande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommersiell

Detta i sin tur innebär att det anses vara en privat annons så som köpes-, säljes- eller bytesannonser....

Om TS ska ha en tramsvarning må vara, men 1.01 jösses!!

/VV
Varför hänger du upp dig på ordet "kommersiell"? Läs stycket längre ner? Det står klart och tydligt under 1.01 att "Kontaktannonser är generellt förbjudna".
2025-11-16, 11:51
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Varför hänger du upp dig på ordet "kommersiell"? Läs stycket längre ner? Det står klart och tydligt under 1.01 att "Kontaktannonser är generellt förbjudna".

Jo,jag såg det i 'förtydligande' efter att jag skrev.
Klantigt av mig.
Så jag håller med dig helt och hållet.

/VV
2025-11-16, 19:37
Moderator
Maviels avatar
Användaren fick denna varning 2023 och det är inte längre något som påverkar användarens brottsregister. Vi får nog anse detta avklarat.

Tråd låses.

/Moderator
Senast redigerad av Maviel 2025-11-16 kl. 19:49.
2025-11-16, 21:46
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Larv!
Detta är naturligtvis ingen 1.01

1.01
"Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna."

Så som....

Att det varnade inlägget ska anses vara en kommersiell annons är rent löjeväckande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommersiell

Detta i sin tur innebär att det anses vara en privat annons så som köpes-, säljes- eller bytesannonser....

Om TS ska ha en tramsvarning må vara, men 1.01 jösses!!

/VV
1.01 används ibland som praxis i olika former där användare får vinning av att skriva inlägget.

Exempelvis används det vid proxyposting (Övriga droger) *klick* samt Psykedeliska substanser *klick*. Opiater och andra opioider *klick*, Dopning och dopningspreparat *klick*, Centralstimulantia *klick*, Bensodiazepiner *klick*

Det gäller även invite-länkar till olika spel, se (FB) Regler för forumet Spelare Söker Spelare samt (FB) Spelare söker spelare

Även att söka resekamrater till olika typer av resmål är 1.01:
*** Viktiga riktlinjer i Eskortservice och prostitution *** *klick* samt Länkar till bloggar och hemsidor som ägs av prostituerade *klick*

Vilket även diskuterades i tråden (FB) Nytt forum: Resekompisar gällande (FB) Resekompisar som jag inte kunnat hitta någon förklaring på varför forumdelen stängdes ned. Men troligen pga mer restriktiv tillämpning för att skydda användarnas egna identiteter.

Så ja. 1.01 har en kreativ tillämpning ibland.

Nu fanns det inget som hindrade användaren från att skicka ett PM. Vilket jag förstått på en del kvinnliga användare är ganska vanligt att så sker.
Där tror jag bedömningen är något mildare så länge man håller sig inom rimliga gränser med vad man skriver. Så inte på något sätt fredad från att begå ett regelbrott även om det sker över PM.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-16 kl. 21:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in