2025-11-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Det är ju standard händer varje år när man förnyar.
Nej, 92% är inte standard varje år.
Citera
2025-11-16, 00:30
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Nej, 92% är inte standard varje år.
Standard att du får en annan prisplan jo. Du tecknar ny försäkring inte förlänger… Det är sällan samma pris varje år.
Citera
2026-02-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsUndercover
Jag vill höra om fler varit med om liknande metoder från Söderberg och Partners.

Jag fick ett brev om att min bilförsäkring skulle fortsätta som vanligt men när jag granskade siffrorna såg jag att de hade försökt höja premien från cirka 5100 kr till nästan 9850 kr. Det är en höjning på 92 procent trots att ingenting har ändrats. Samma adress samma bil samma körsträcka och inga skador.

Det värsta är att det var upplagt som om allt var normalt. Ingen tydlig info om att avtalet byts till en helt annan försäkring med mycket högre pris. De verkar räkna med att folk inte läser detaljerna.

Jag har hittat fler exempel från tidigare år där de gjort samma sak mot mig. Så det börjar se ut som ett mönster.

Jag har avslutat allt och tecknar nytt hos annat bolag. Jag har även tipsat Finansinspektionen eftersom de faktiskt vill ha tips om systematiskt beteende i branschen.

Har fler här råkat ut för samma sak
Hur vanligt är det att försäkringsförmedlare försöker smyga igenom enorma höjningar utan tydlig info

Vad kör du för bil?? Låter nästan som en Aston Martin med gatuparkering i Botkyrka. Själv fick jag sänkt premie i år, 2026, och betalar 3360 kr om året. Standardbil, 14 år gammal, med garageparkering i ett lugnt område.

Läser nu dock detta:

Citat:
Dyrare bilar – dyrare försäkringar
En genomsnittlig bilförsäkring kostar i dag 6 581 kronor per år, jämfört med 6 247 kronor året innan. Ökningen motsvarar 5,3 procent och är högre än året före, då prislyftet låg på knappt fyra procent.

Undersökningen visar också att bostadsorten har stor betydelse för hur mycket bilförsäkringen kostar. I vissa Stockholmskommuner är premierna nästan dubbelt så höga som i mindre kommuner.

Allra dyrast är bilförsäkringen i Botkyrka kommun, där snittpremien ligger på 9 291 kronor per år. Därefter följer bland annat Sundbyberg, Stockholm och Danderyd. I andra änden av skalan finns Lycksele, där en genomsnittlig bilförsäkring kostar 4 066 kronor.
.
.
Här är de fem billigaste kommunerna:

Lycksele: 4 066 kronor
Vännäs: 4 135 kronor
Bromölla: 4 298 kronor
Ovanåker: 4 420 kronor
Mörbylånga: 4 439 kronor

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/bilf%C3%B6rs%C3%A4kringarna-blir-dyrare-h%C3%A4r-betalar-du-minst/ar-AA1VyaLk?ocid=msedgntp&pc=LCTS&cvid=698301047e9d43 d998237c280554fc5d&cvpid=de6f5c848c894835f55b1685b 0521bfd&ei=13

Stockholmspriser...jaja..någon måste betala för kriminaliteten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in