• 1
  • 2
Idag, 16:00
Medlem
Finns det mobilnummer som har 13 siffror utöver landskoden???
En vän har skickat ett meddelande till mig - bekräftat - från sitt helt vanliga mobilnummer men avsändarnumret är inte hennes utan ett helt annat med 13 siffror.
Citera
Idag, 16:01
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allisknaspolly
En vän har skickat ett meddelande till mig - bekräftat - från sitt helt vanliga mobilnummer men avsändarnumret är inte hennes utan ett helt annat med 13 siffror.
Indierna som försöker scamma dig.
Citera
Idag, 16:07
Medlem
Jag stod bredvid henne och tog emot när hon skickade meddelande från sin mobil!
Citera
Idag, 16:08
Medlem
Citat:

Det låter ju skumt. Så det ÄR vännen, som skickat det, men det kom med fel nummer?
Kom det under vännens namn, som det hade gjort om det var som vanligt, eller i ny ”konversation”?
Citera
Idag, 16:15
Medlem
Det kom till mig från ett 13-siffrigt nummer. Inte en siffra rätt jämfört med hennes.
När jag svarade kom det till hennes eget nummer. Vi stod bredvid varandra och testade!
Citera
Idag, 16:22
Medlem
Citat:
Det kom till mig från ett 13-siffrigt nummer. Inte en siffra rätt jämfört med hennes.
När jag svarade kom det till hennes eget nummer. Vi stod bredvid varandra och testade!
Är det inte med +46 i prefixet bara, alltså +46 och sedan numret utan första nollan?
Citera
Idag, 16:24
Medlem
Spoofat nummer då troligen.
Citera
Idag, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Är det inte med +46 i prefixet bara, alltså +46 och sedan numret utan första nollan?

+4671XXXXXXXXXXX
Citera
Idag, 16:36
Medlem
Citat:
+4671XXXXXXXXXXX
Är inte dom maskade siffrorna hennes nummer så låter det konstigt!
Citera
Idag, 16:46
Medlem
Avsändaren av SMS kan tekniskt vara vilket nummer som helst eller inget nummer alls. Det är helt godtyckligt och behöver inte vara ett giltigt telefonnummer. Du skulle kunna ha en avsändare med nummer 666, 0 eller bokstäverna GUD. Det som begränsar det är enheten som det skickas från samt eventuellt maskinerna hos operatören i deras nät.

Jag säger inte att det nödvändigtvis måste vara så, men det låter som att operatören som din vän har antingen hade ett tekniskt fel (om hennes sms inte annars skickas så) eller så har de ett märkligt upplägg där SMS skickas från ett annat nummer än de faktiskt kommer från. Det kan också vara ett temporärt nummer som är kopplat till hennes vanliga.
Citera
Idag, 16:57
Medlem
[quote=GrayPagan|93483130]
Det kan också vara ett temporärt nummer som är kopplat till hennes vanliga.
[/QUOTE

Ja nu slog det mig att så kan det kanske vara. Det allra första meddelandet jag har fått av henne har hon skickat från sin skola (grundskola) och sen har vi bara fortsatt på samma tråd. Säkerhetsregler från skolan?
Citera
Idag, 17:27
Medlem
StorFetAnkas avatar
Plus tecknet i början är ett alias för en eller två nollor, ett Svenskt nummer kan således börja med 0046 vilket blir 13 siffror långt allt som allt för virtuella nummer å mobilnummer. Finns många länder med 3 siffriga landskoder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in