Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-14, 10:07
Medlem
Är ute efter en 65 tum.
Har snubblat över LG B4 för 11 990:-
https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled/oled65b4ela/?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc

Alternativt TLC MQLED85K där El Giganten kör ett medlemserbjudande för 12 990:-
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/tcl-65-mqled85k-4k-mini-led-tv-2025/899841?srsltid=AfmBOor2FGy_iNWFWOi8jFWGDIagLn4pjsx yGoNaSsilVSfhDoCBp_aoDGQ

TV:n kommer användas för film, serier och gaming (PS5/Switch 2/fratida konsoler).
Citera
2025-11-14, 10:08
Medlem
LG är naturligtvis premium. TLC ligger efter.
Citera
2025-11-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
LG är naturligtvis premium. TLC ligger efter.

Fina recensioner för den här TLC:n dock. Fina sepcar också. Men OLED är givetvis intressant och många fina specar på LG:n också.
Citera
2025-11-14, 10:26
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroBlindTerry
Är ute efter en 65 tum.
https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled/oled65b4ela/?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/tcl-65-mqled85k-4k-mini-led-tv-2025/899841?srsltid=AfmBOor2FGy_iNWFWOi8jFWGDIagLn4pjsx yGoNaSsilVSfhDoCBp_aoDGQ

TV:n kommer användas för film, serier och gaming (PS5/Switch 2/fratida konsoler).

OLED slår LCD alla dagar i veckan. Bättre svärta, bättre färger, bättre responstid för spel. Finns ingen anledning att ta en LCD från TCL över en OLED från LG.
Citera
2025-11-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroBlindTerry
Är ute efter en 65 tum.

Har du barn? Kör på TLC-modellen. Tro mig, barnen kommer förstöra din OLED på nolltid. Min svindyra TV hade "Youtube" och "Netflix"-loggorna inbrända efter något halvår..

Om du vill att det svarta skall vara svart, kör på OLED. Det är riktigt trevligt att sätta på en film på kvällen och slippa se en grådassig ruta i mörka scener. Den verkar dessutom vara riktigt snabb (120hz) så den lär funka skitbra till konsoler.
Citera
2025-11-14, 10:33
Medlem
Aldrig att man vill ha TCL. som är Kina. Spionapparater hela bunten. Den kommer samma väg som kinesiska Huawei småningom.
Senast redigerad av Kollektion 2025-11-14 kl. 10:37.
Citera
2025-11-14, 11:22
Medlem
TLC MQLED85K är från deras enklare serie, man behöver nog upp till premiumdelen av sortimentet för att få nåt där kvaliten kan matcha LG OLED.
Citera
2025-11-14, 11:29
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
LG och TLC är bägge ett dåligt val, LG krånglar efter ett tag, välj ett märke som Sony t.e.x då får du mer valuta för pengarna i längden.
Citera
2025-11-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
OLED slår LCD alla dagar i veckan. Bättre svärta, bättre färger, bättre responstid för spel. Finns ingen anledning att ta en LCD från TCL över en OLED från LG.

Absolut inte.

OLED har ett minus och det kan vara stort minus. Men beroende på rummet utformning så är miljöljus som fönster osv skit för OLED.

Men som du säger i rätt miljö så är OLED perfekt men i fel rum dagtid är den kass.
Citera
2025-11-14, 13:18
Medlem
Bassplays avatar
TCL heter det väl? Och det är kinesiskt. Skulle undvika som pesten.

Billigt budget skräp.

LG är sydkoranskt och många är nöjda med det inom TV. Det är också vad alla turkar köper till sina pizzerior, så dom håller nog länge.

Rekommenderar Philips eller Sony.
Senast redigerad av Bassplay 2025-11-14 kl. 13:21.
Citera
2025-11-14, 17:20
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Absolut inte.

OLED har ett minus och det kan vara stort minus. Men beroende på rummet utformning så är miljöljus som fönster osv skit för OLED.

Men som du säger i rätt miljö så är OLED perfekt men i fel rum dagtid är den kass.

Allt starkt ljus är skit för tv-tittande. Att dra upp ljusstyrkan på TV:n kan kompensera så att du ser mer, men det förvränger också färgerna och kontrasten. Det går ju inte att stråla ut mörker, bilden kan bara vara så mörk som omgivningen tillåter.

Sen har jag levt med OLED och ljusa vardagsrum i många år och aldrig haft några problem med ljusstyrkan. Om jag bara ska hitta på något ljust program så är den fullt tillräcklig även i dagsljus, jag tror inte jag någonsin ens gått över 50% av möjlig ljusstyrka. Vill jag se något seriöst på ljusaste dagtid drar jag ju självklart för, men det hade jag behövt göra oavsett teknologi.
Citera
2025-11-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Allt starkt ljus är skit för tv-tittande. Att dra upp ljusstyrkan på TV:n kan kompensera så att du ser mer, men det förvränger också färgerna och kontrasten. Det går ju inte att stråla ut mörker, bilden kan bara vara så mörk som omgivningen tillåter.

Sen har jag levt med OLED och ljusa vardagsrum i många år och aldrig haft några problem med ljusstyrkan. Om jag bara ska hitta på något ljust program så är den fullt tillräcklig även i dagsljus, jag tror inte jag någonsin ens gått över 50% av möjlig ljusstyrka. Vill jag se något seriöst på ljusaste dagtid drar jag ju självklart för, men det hade jag behövt göra oavsett teknologi.

Du har absolut rätt.

Men en LED tv tex NeoQLED har ett bättre förhållande och ger en bättre bild om det är ljusare i rummet. En OLED har det kämpigare.

Ungefär som projektor.

Men självklart är det skillnad på tv och tv och vi pratar bara teknik här.

Kan inget om dom där modellerna så vet inget. Dock har jag också haft OLED på 3 LG apparater och varit nöjd. Men dom skiljer sig där. Upplever även att LG/OLED har lättare att får reflexer och spegel på självaste TVn men återigen skillnad mellan tv och tv. Sen har du alltid problem med döda pixlar medans en LCD har släpljus ifrån sidorna.

Men här åter igen är det skillnad mellan tv och tv.

Säger bara att OLED är inte alltid bäst.

Bästa film tvn jag ägt är faktiskt NeoPlasma ifrån panasonic men tyvärr finns inte alternativet längre.
Rättar mig själv tydligen kommit en nyare serie med plasma egen. Jaja börjar bli gammal 🤓.

Meeeen så länge man gör lite research och köper den man troligtvis tror på så brukar tv generellt fungera väldigt bra.

Man blir oftast missnöjd fall man kompromissar för mycket. Jag tycker själv att operativsystem/snabbhet/smart tv funktionerna väger tungt för mig.

Många kedjor har ju faktiskt prova på garantier. Är du inte nöjd får du byta.

Historiskt sett har ju LG haft lite monopol på Kodaks uppfinning OLED, men tappt/släppt det
TLC är stora panel tillverkare till QLED osv för Samsungs räkning.

TCL = Kina
LG = Korea ( har sålt sin panel tillverkning till TCL iallafall inom LCD)
Samsungs = Korea (använder dock mycket delar ifrån TCL)

För oss är TCL förknippat med litet märke fast inom världen är det kanske klassat som ett av världens störst TV märke.(nr2 efter Samsung, vissa modeller och genre vinner dom på)

Men störts = otroligt många modeller och självklart pratar vi skillnad på modell och modell.
Senast redigerad av Hateuu 2025-11-14 kl. 17:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in