Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-14, 09:43
Medlem
Jag och mina vänner är helt överens: Begreppet "vitvaror" är rasistiskt. Anledningen är att kylskåp, tvättmaskin, diskmaskin etc inte MÅSTE vara vita. Det finns jättemånga kylskåp som är svarta och bruna. Min mormor hade själv ett sådant. Men tillverkarna väljer medvetet den vita färgen som de ser som någon slags överlägsenhet, fast den på inga vis är det. Och sedan väljer man kalla det för ett begrepp som är associerat med färgen vit, för att framställa denna som något bättre, vilket är rasistiskt mot svarta personer.

Jag föreslår en tvingande lagstiftning där hushållsmaskinerna delas upp i färgerna "vit, svart, brun" vid tillverkning samt att man byter ut "vitvaror" till något mer neutralt. T.ex just "hushållsmaskiner".

Vad tycker ni?
2025-11-14, 09:47
Medlem
Håller med!
Det finns så många rasistiska benämningar på saker och ting att man blir topp tunnor rasande!

Svartjobb.
Vitsås.
Vittling.
Vits.
Blackeberg.
Svartån.
Svarta vinbär.

...och på engelska heter björnbär "black berries", så förtrycket finns överallt!

Var är vi på väg!?

...undrar hederlig skattebetalare.
Senast redigerad av GalenIPersilja 2025-11-14 kl. 09:50.
2025-11-14, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smetenigatan
Jag och mina vänner är helt överens: Begreppet "vitvaror" är rasistiskt. Anledningen är att kylskåp, tvättmaskin, diskmaskin etc inte MÅSTE vara vita. Det finns jättemånga kylskåp som är svarta och bruna. Min mormor hade själv ett sådant. Men tillverkarna väljer medvetet den vita färgen som de ser som någon slags överlägsenhet, fast den på inga vis är det. Och sedan väljer man kalla det för ett begrepp som är associerat med färgen vit, för att framställa denna som något bättre, vilket är rasistiskt mot svarta personer.

Jag föreslår en tvingande lagstiftning där hushållsmaskinerna delas upp i färgerna "vit, svart, brun" vid tillverkning samt att man byter ut "vitvaror" till något mer neutralt. T.ex just "hushållsmaskiner".

Vad tycker ni?
Man valde vit färg från början för att det skulle vara diskret. Personligen skulle jag inte vilja ha någonting av min köksinredning i mitt kök som avviker från vitt. Möjligen ljusgrått men där går gränsen. Vill jag se färger i köket kan jag lika gärna ta en trip eller säga någonting riktigt dumt till min fru.
2025-11-14, 09:49
Medlem
DenverAirports avatar
Ja, varför finns det inga bruna kylskåp?

Är Electrolux nazister?
2025-11-14, 09:52
Medlem
Vad ska du göra med de röda kylskåpen och frysen?
2025-11-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smetenigatan

Vad tycker ni?

Allt beror väl på vad maskinen identifierar sig som?

För övrigt tycker jag att begreppet "vit månad" är rasistiskt. Som om det vore bättre att vara nykter än att vara full. Och jag kan minsann identifiera mig som nykter även när jag är full. Så det så.
2025-11-14, 10:06
Medlem
Afro-Gregers avatar
Ja man kan se det ur ett postmodernt kolonialt perspektiv också. Vitvaror som i vita varor, dvs varor enbart ämnade för civiliserade vita människor. Det om något är rasism och förtryck. Knappast märkligt om en rasifierad person känner sig förtyckt.
2025-11-14, 10:07
Medlem
grungewhores avatar
Grummesåpa antyder ju att man fiskar i grumliga vatten helt klart.
2025-11-14, 10:14
Medlem
solstrålars avatar
Snart har woke sett till att varje diskmaskin har inbyggd ChatGPT som föreslår BBC porr ändå så förtrycket kommer jämna ut sig så småningom.
2025-11-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport

Är Electrolux nazister?
Om Electrolux hade varit nazister,ja då hade det väl funnits just bruna kylskåp?
2025-11-14, 10:26
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport

Är Electrolux nazister?
Det fanns på 70 talet, ja då pippi Långstrump och Tintin i Kongo och även tomteverkstan och Kalle anka var ocensurerade, skolavslutning i kyrkan och lucia var alltid av kvinnligt kön, men sen upptäckte politiker att vi svenskar klarade inte av detta och kraftfulla åtgärder sattes in för stävja detta förfall som pågick i samhället.

Nu har man vänt trenden och allt är bra i samhället, en utopi helt enkelt, så få ett företag med värdegrunder tillverka ett brunt kylskåp, ja det existerar inte idag då risk finns att man kränker någon.
2025-11-14, 10:30
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Hemelektronik som radio, TV, stereo och liknande kallas med en samlingsterm för bruna varor.

Rasistiskt även det, trollet?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in