Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-14, 09:15
Medlem
Man tänker ju oftast att strömmen går från plus till minus, men jag har hört från flera källor att i verkligheten går strömmen från minus till plus. Okej, men ibland är ju minus kopplat till jorden. Går el alltså från jorden in i batteriet?? Så jorden är strömkällan och batteriet bara tar emot? Då borde ju batteriet laddas ju mer man använder. Fattar ingenting. Känns så mycket mer logiskt att strömmen går från pluss till minus. Kan någon smart person förklara för en idiot so mig?
Citera
2025-11-14, 09:22
Medlem
Strömmen går från plus till minus. Man har helt enkelt bara definierat det så. Däremot rör sig elektronerna från minus till plus. Det var något man upptäckte efter att man bestämt att strömmen går från plus till minus.

Det som bygger upp en spänning är en skillnad i potential. Det kan antingen vara ett överskott eller underskott av elektroner. "Riktningen" på strömmen saknar oftast betydelse. Den är bara till för att hjälpa oss människor att tänka kring det hela.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-11-14 kl. 09:26.
Citera
2025-11-14, 09:31
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoKutya
Man tänker ju oftast att strömmen går från plus till minus, men jag har hört från flera källor att i verkligheten går strömmen från minus till plus. Okej, men ibland är ju minus kopplat till jorden. Går el alltså från jorden in i batteriet?? Så jorden är strömkällan och batteriet bara tar emot? Då borde ju batteriet laddas ju mer man använder. Fattar ingenting. Känns så mycket mer logiskt att strömmen går från pluss till minus. Kan någon smart person förklara för en idiot so mig?

Det måste vara en sluten krets för att det skall fungera.
Att bara koppla minus för din krets till jord kommer inte fungera, du behöver även koppla minuspolen till jorden.
Om du menar jorden som i marken så kommer det inte fungera.
Citera
2025-11-14, 10:50
Medlem
Simsalabimbumbums avatar
Citat:

Såg att någon annan förklarade varför det blivit lite tokigt med benämningarna. Som dom sa elektronerna rör sig från minus till plus. Lite osäker vad du menar med att jorden är strömkälla. Jorden är ingen strömkälla utan en väg, och agerar mer som det extra hålet i handfatet. Elektronerna tar alltid den lättaste vägen. Säg att någon blir fel med kretsen, har vi inte en jord, sprider sig strömmen i säg diskmaskinen som blir strömförande. Har vi däremot en jord kopplad så kommer strömmen åka den vägen för att det är "lättare", nu förtiden finns det massa olika sätt att jorda på, men ordet kommer från början från att man la ner den andra änden av jorden ner i marken. Gör man nog förvisso fortfarande ibland med typ elstängsel.

Vet inte om det var till någon hjälp. Kanske dyker in någon elektriker som kan förklara/utvecka annars.
Citera
2025-11-14, 12:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Strömmen går från plus till minus per definition.

Elektronerna går från minus till plus, de är ju negativt laddade (det lärde du dig på högstadiet).
Citera
2025-11-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simsalabimbumbum
Såg att någon annan förklarade varför det blivit lite tokigt med benämningarna. Som dom sa elektronerna rör sig från minus till plus. Lite osäker vad du menar med att jorden är strömkälla. Jorden är ingen strömkälla utan en väg, och agerar mer som det extra hålet i handfatet. Elektronerna tar alltid den lättaste vägen. Säg att någon blir fel med kretsen, har vi inte en jord, sprider sig strömmen i säg diskmaskinen som blir strömförande. Har vi däremot en jord kopplad så kommer strömmen åka den vägen för att det är "lättare", nu förtiden finns det massa olika sätt att jorda på, men ordet kommer från början från att man la ner den andra änden av jorden ner i marken. Gör man nog förvisso fortfarande ibland med typ elstängsel.

Vet inte om det var till någon hjälp. Kanske dyker in någon elektriker som kan förklara/utvecka annars.
Okej jag hade för mig att jordning var lika med minus. Men så är det kanske inte. Därför jag tänkte att om minus är där strömmen utgår ifrån (strömkällan) så är således jorden strömkällan.
Citera
2025-11-14, 17:29
Medlem
EnCartes avatar
Man behöver en sluten krets för att skapa en ström. När man t.ex. skickar ström över ledningar, går den tillbaka genom jorden, genom att man har grävt ned plattor i den. Om kraftverket inte var anslutet till jord, skulle de inte kunna skicka ström, eller skulle behöva återledare. Om du har en gammal bil med Lucas elsystem, så är de ofta plusjordade.
På bilar anser man att jorden är karossen. De är inte anslutna till själva marken.

Så jord är på sitt sätt en omskrivning för det som leder tillbaka strömmen.

Elektronerna går från minus till plus, medan strömmen faktiskt går från plus till minus. Själva rörelsen startar vid pluspolen som drar till sig en elektron, vilket gör att en annan elektron ersätter den och skapar en rörelse av elektroner.

Elektronerna rör sig relativt långsamt, medan själva rörelsen från plus till minus går nästan med ljusets hastighet.
Citera
2025-11-14, 17:35
Medlem
Simsalabimbumbums avatar
Citat:
Okej jag hade för mig att jordning var lika med minus. Men så är det kanske inte. Därför jag tänkte att om minus är där strömmen utgår ifrån (strömkällan) så är således jorden strömkällan.

Jorden finns där för att skydda från oönskad strömföring, gnistor och kortslutningar. Men man sätter ofta jorden vid minus beroende på hur kretsen är byggd. Men olika kretskonstellationer får en elektriker eller ingenjör svara på.
Citera
2025-11-14, 18:43
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
För att krångla till det ännu mera, fanns det plusjordade bilar, speciellt de brittiska.
Det sägs att olyckor hände när folk skulle koppla startkablar mellan biliar med olika system.
Det hade fungerat om man tänkte till, men folk ställer till det!
Citera
2025-11-14, 19:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Som sagts i tråden så är det potentialskillnad som driver ström och du får potentialskillnad såväl mellan plus (valfritt antal volt) och jord som minus (valfritt antal volt) och jord.
Citera
2025-11-14, 19:29
Medlem
Å då kan de förvirrade i tråden ta det ni (vi?) har lärt er hittills, och försöka applicera det på växelström:
Om strömmen växlar riktning hela tiden, samma tid i båda riktningar, hur kommer den nån vart då?

Nåt geni kan ju berätta för oss?
Citera
2025-11-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Strömmen går från plus till minus per definition.

Elektronerna går från minus till plus, de är ju negativt laddade (det lärde du dig på högstadiet).
Jag trodde elektronerna var strömmen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in