2025-11-14, 07:16
Medlem
HonkHonklers avatar
Vad anser ni? Borde vi istället arbeta mot andra länders burkaförbud?

https://www.dn.se/insandare/rosta-nej-till-forslaget-om-forbud-mot-heltackande-kladsel/
Citat:
I länder där burka och niqab förbjudits har kvinnor som bär dessa plagg i ännu högre grad än tidigare utestängts från samhället. Lyssna på forskningen och rösta nej till KD-ledningens populistiska och frihetskränkande förslag, skriver gymnasieläraren Lars Hjälmberg.
Citera
2025-11-14, 07:31
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkHonkler
Den välbeställda, progressiva Medelklassen i Stockholm står enad även fast den skrattar åt att some peeps tror på en Gubbe i Molnet:

RÖR INTE BURKAN !

Våra innerstadsbekanta undrar redan: Blir det på lördag fackeltåg emot elaka Ebba och emot bruna kristna på Plattan? Alla kommer va' där. Nu med Pallestina, så är ALLA på. Byst, med Likes å med Ligga.
Citera
2025-11-14, 07:32
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

https://www.dn.se/insandare/rosta-nej-till-forslaget-om-forbud-mot-heltackande-kladsel/

Alla, varenda en, borde vara maskerade både på jobbet och i offentligheten. Det vore väl trevligt och naturligt. Inte? Nej, just det. Rösta ja till förbudet!
Citera
2025-11-14, 07:34
Medlem
Citat:

Sluta bryta mot förbudet då? Ser inte problemet
Citera
2025-11-14, 07:35
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Personligen så tänker jag att de kanske är så oattraktiva ändå så de faktiskt själv vill ha burka och det är inget förtryck.
Citera
2025-11-14, 07:43
Medlem
Analretendents avatar
Jag tycker att förbud mot klädesplagg är urbota korkat i ett samhälle som säger sig värna om individens frihet, även om burka ofta används som ett verktyg för förtryck. Följden av ett förbud kommer inte bli att muslimer tar sitt förnuft till fånga, ger svensken high fives, slutar förtrycka sina fruar och att alla lever lyckliga i resten av sina dagar, följden kommer bara bli att kvinnorna inte kommer att få lämna hemmen och förtrycket fortsätter istället i det dolda, men visst, gemene man slipper ju tänka på förtrycket då och låtsas som att man åstadkom något gott. Om man nu värnar om dessa kvinnor så bör man hjälpa dem på individnivå istället istället för att agera mot något som förvärrar deras situation.

Om vi nu ska börja förbjuda klädesplagg så vill jag slå ett slag för att förbjuda att ha kepsen vänd bak-och-fram och förbjuda pyjamasbyxor på offentlig plats.
Citera
2025-11-14, 07:43
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Givetvis ska skiten förbjudas!
Dödsstraff är lämpligt och skulle skicka signaler till allt slödder som funderar på att ta sig hit!
Citera
2025-11-14, 08:03
Medlem
grungewhores avatar
Lars Hjälmberg verkar rätt eljest. Han debatterar även i kristna tidningen Dagen, och låter extremt socialdemokratisk. Man kan utgå ifrån att han är kulturmarxist av 68-snitt och därmed indoktrinerad i den slags relativism svenska kyrkan hållt på med sedan 60-talet.

Hans argument i Dagen är att om det blir ett förbud men folk fortsätter bära dem riskerar de att bli mer utsatta för påhopp och trakasserier.

Med den logiken är det trakasserier att anmäla en tjuv, eller mördare, eller för all del någon som står och heilar, vilket är förbjudet enligt lag.

Att slöja i den kultur de befinner sig i, som inte tar hänsyn till hur det omkringliggande samhället ser ut, är ett tydligt exempel på hur kvinnan är ett kontrollerat väsen av män, tycks kulturrelativister inte ta notis om ö h t, utan behandlar det som en slags exotisk bonad.

Nu är jag generellt emot förbud, för det är alltid ett sluttande plan, men den här typen av argument är så jävla verklighetsfrånvända att man undrar hur många sönderindoktrinerade Hjälmbergs det finns där ute att man blir fullständigt mörkrädd. Och det faktum att han dessutom tituleras gymnasielärare.
Citera
2025-11-14, 08:10
Medlem
Ett förbud mot att bära burka är helt idiotiskt. Kvinnor som bär dessa kommer alltså att åtalas, men först måste det utredas, sedan måste det bli rättegång. Vilket straff ska dessa kvinnor få? Böter, de brukar inte ha så höga inkomster. Fängelsestraff? Kostnad, drygt 3000 kr per dygn.
Har inte polis och rättsväsende viktigare saker att ta tag i?
Citera
2025-11-14, 08:27
Medlem
barbabushs avatar
Ebba är så brutalt korkad..

Ville KD förhindra att islam breder ut sig, vore det vettiga att inte ta hit folket... helst för typ 10 år sedan.. och göra allt för att inte en ny våg ska komma.

Istället vaknar hon till liv nu, när tåget redan lämnat station, med tomma symbolåtgärder som bara gynnar motståndarna.. Ser hon ingen skillnad på burka-förbud i Schweiz, där invandrarna fortfarande är fåtaliga, jämfört med Sverige, där de redan nått kritisk massa, och desperat behöver vinnas över - så de inte vallas rätt in i famnen på S, för all överskådlig framtid..

Precis som Thatcher är hon den sämsta sortens konservativ: uppkäftig och högljudd, men saknar all politisk finess, bara ute efter att synas med billiga poänger hon snott från andra länder. Och inte ett dugg konservativ i frågor om ekonomi, där är hon en nyliberal nickedocka som gladeligen säljer ut viktiga nationella tillgångar när chansen ges..

Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Ett förbud mot att bära burka är helt idiotiskt. Kvinnor som bär dessa kommer alltså att åtalas, men först måste det utredas, sedan måste det bli rättegång. Vilket straff ska dessa kvinnor få? Böter, de brukar inte ha så höga inkomster. Fängelsestraff? Kostnad, drygt 3000 kr per dygn.
Har inte polis och rättsväsende viktigare saker att ta tag i?
Också en vettig poäng.
Senast redigerad av barbabush 2025-11-14 kl. 08:31.
Citera
2025-11-14, 08:30
Medlem
Citat:

"LYSSNA PÅ FORSKNINGEN.... Burka är bra!"

De använder verkligen det argumentet till precis allt.

"Min kompis som är genusvetare säger att bensinskatten måste höjas, annars går jorden under. Hon säger också att brottslingar mår bäst av att inte få några straff alls! LYSSNA PÅ FORSKNINGEN"....
Citera
2025-11-14, 08:33
Medlem
Burkaförbud är bra.

Burka är inte en vanlig slöja utan det är ett extremt kvinnoförtryck.

Visst kan det blir dyrt med rättegångar mot burkabärare som lever på bidrag och inte har några inkomster att betala böter med.

Men de som bär burka i Sverige är extremt få.

Jag ser hundratals slöjor varje gång jag åker in till centrala Göteborg men jag ser aldrig någon burka. Tror jag sett det en enda gång i mitt liv i Sverige.

Om denna lag kan få den handfull familjer som sysslar med burka att lämna Sverige så är det en extremt bra investering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in