• 1
  • 2
2006-09-05, 19:42
Bannlyst
I somras bestämde jag mig för att börja samla på mig bra viner för att ha en diger vinkällare så småningom. Jag är inte ute efter att köpa på mig en massa premier cru- viner nu direkt, då min studentbudget absolut inte tillåter det. Däremot är jag intresserad av att veta vilka områden och årgångar det talas om redan idag som kommer att bli goda och fina med åren?
Jag kan tänka mig att lägga upp till 400:- för en flaska.
Är detta någon kunskap någon av er besitter och vill dela med sig av?
Citera
2006-09-05, 20:21
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkas
I somras bestämde jag mig för att börja samla på mig bra viner för att ha en diger vinkällare så småningom. Jag är inte ute efter att köpa på mig en massa premier cru- viner nu direkt, då min studentbudget absolut inte tillåter det. Däremot är jag intresserad av att veta vilka områden och årgångar det talas om redan idag som kommer att bli goda och fina med åren?
Jag kan tänka mig att lägga upp till 400:- för en flaska.
Är detta någon kunskap någon av er besitter och vill dela med sig av?

Vad gäller t.ex. röd Bordeaux: 2005, 2000, 1990, 1989, 1982 av senare årgångar du kan hitta till det priset om du har tur. Ju äldre ju dyrare oftast, men du får garanterat mycket bra Cru Bourgeois till det priset.
Frågan är ju vad du gillar för vin om det är rött eller vitt du är ute efter.
Citera
2006-09-05, 21:12
Medlem
diego2s avatar
Viner från bourgogne e svårslagna. satsa på viner från chablis, Cote de nuits eller Cote de Beaune.

I det här distriktet finns följande stalltips inom årgångar även om det ibland kan va lite ojämnt vad gäller kvalite.

-99, stora kvantiteter i allmänhet bra.
-97, Mogna chardonnayviner men förmodligen är de övriga röda vinerna kortlivade

Sydafrika är ett väldigt intressant vinland och enligt snacket ska -97 ha varit en fantastisk sommar för de röda vinerna. Något för de modiga samlarna. -98 sägs vara ett säkrare kort med utmärkta hållbara röda viner. Kanske satasar du på nåt från Klein Constantia?

Sist men inte minst vill jag föreslå Chile. Chile må vara en ung vinnation för de flesta men faktum är att det finns en del riktigt klassiga viner där. Satsa dina pengar på en montes. Det är ett klassvin och alla årgångarna verkar vara kanon.

Jag tycker att man kan köpa på sig lite sjyssta viner men man bör inte spara dom för länge. Vin ska drickas inte sparas.

Lycka till!
Citera
2006-09-05, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Frågan är ju vad du gillar för vin om det är rött eller vitt du är ute efter.

Ja förstås! Var lite otydlig där!
Jag njuter mer av ett rödvin än ett vittvin. Shiraz med lite Cabernet Sauvignon i är väl favoritvinerna. När det kommer till vitt så har jag alltid varit svag för Chablis men likväl så tycker jag inte att upplevelserna bland vita viner är i närheten av ett bra rött.
Ett av målen med den här vinkällaren är att "vara smart". Jag tror att det är mer ekonomiskt att köpa de viner som kommer vara fina om 5, 10, 20 idag då efterfrågan efter dessa vinerna kommer vara mycket större i framtiden och därmed högre priser. Jag tror att det kommer vara kul att ha dessa bra vinerna då, och samtidigt kunna känna att jag inte blir helt ruinerad av att dricka dem!
Citera
2006-09-05, 22:15
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Jag njuter mer av ett rödvin än ett vittvin. Shiraz med lite Cabernet Sauvignon i är väl favoritvinerna. När det kommer till vitt så har jag alltid varit svag för Chablis men likväl så tycker jag inte att upplevelserna bland vita viner är i närheten av ett bra rött.
Ett av målen med den här vinkällaren är att "vara smart". Jag tror att det är mer ekonomiskt att köpa de viner som kommer vara fina om 5, 10, 20 idag då efterfrågan efter dessa vinerna kommer vara mycket större i framtiden och därmed högre priser. Jag tror att det kommer vara kul att ha dessa bra vinerna då, och samtidigt kunna känna att jag inte blir helt ruinerad av att dricka dem!

Gillar du kombinationen Shiraz/Cabernet finns det en mängd australienska och sydafrikanska vinmakare som kör den blandningen. Jag har även sett den på vissa chilenska märken.

Även i Sydfrankrike om du tar området som kallas "EU' s vinflod" finns det numera hyggliga odlare som jobbar hårt med att tvätta bort sin regions "slaskvinstämpel".

Shiraz eller Syrah som den heter i Frankrike är ju den klassiska druvan för Rhônevinerna och Cabernet Sauvignon känd från Médochalvön det som kallas den "vänstra stranden" i Bordeauxdistriktet.

Skulle jag ge dig ett råd ur ekonomisk aspekt är det att köpa Bordeauxviner från några bra Cru Bourgeois-klassade slott eller en av 3:e-5:e cru från årgång 2005.

Det är en fantastisk årgång som jag avnjöt en bit senare in på året. Stora viner som Château Margaux, Haut-Brion och Latour är de bästa primörviner jag överhuvudtaget druckit, men även viner i lägre prisklass är utsökta.

Clos Fourtet gjorde en superb 2005 som gick för runt 50 € och Château du Tertre, Fombrague, Brane-Cantenac, Prieure-Lichine m.fl. gjorde utsökt vin för 25-35 €.
Citera
2006-09-05, 22:19
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Mitt tips är att köpa någon internationell vintidning som inte sitter i knät på de stora vinimportörerna här i Sverige och som kan tipsa om vad som kommer att tjäna på lagring. Många sorters viner görs ju för att drickas på direkten, så stirra dig inte blind på priset utan kolla istället på vad som sagts om vinet av internationellt erkända vintestare. Varför Premier
Cru och inte Grand Cru när du ändå slår till?
Citera
2006-09-05, 22:33
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Jag har en kompis som är road av vin och är en mycket större kännare än jag. Hans speciella egenskap är att han inte kan skilja på rött och vitt vin och njuter lika mycket av bra kvaliteter av bägge sorterna. Varför då? Jo, därför att han är blind sedan födseln!
Citera
2006-09-05, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Mitt tips är att köpa någon internationell vintidning som inte sitter i knät på de stora vinimportörerna här i Sverige och som kan tipsa om vad som kommer att tjäna på lagring.

Känner ni till någon av de här tidningarna? Vilken rekommenderar Ni??

Tackar för alla förslag! Kul att se, och jag kan säga att jag längtar redan efter att se flaskorna bli dammiga i källaren! Sen ska det njutas!

Trots att jag är Shiraz/syrah fan ut i fingerspetsarna så älskar jag likväl alla andra druvor också. Just Shiraz är dock den godaste druvan i låga prisklasser, tycker jag.( Dock inte Ernest Julio Gallo, Syrah, den smakar jäst fruktjuice- ingen höjdare alls!!!)
Citera
2006-09-05, 23:01
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Känner ni till någon av de här tidningarna? Vilken rekommenderar Ni??

Tackar för alla förslag! Kul att se, och jag kan säga att jag längtar redan efter att se flaskorna bli dammiga i källaren! Sen ska det njutas!

Trots att jag är Shiraz/syrah fan ut i fingerspetsarna så älskar jag likväl alla andra druvor också. Just Shiraz är dock den godaste druvan i låga prisklasser, tycker jag.( Dock inte Ernest Julio Gallo, Syrah, den smakar jäst fruktjuice- ingen höjdare alls!!!)

Köp engelska Decanter så slipper du kopplingar till svenska importörer, den, Wine Spectator och Wine Advocate är de tidningar jag läser.
Citera
2006-09-06, 13:41
Medlem
FNGs avatar
Wine Advocate och Wine Spectator gillar jag verkligen, Decanter tycker jag personligen är ite för "köpt" Många artiklar i tidningen är i själva verket dolda annonser, vilket jag inte är så förtjust i. Men man hittar fortfarande guldkorn i den publikationen. Det finns även månadsbrev som man kan abonnera på utan kostnad, som till exempel Vinkällaren Grappes månadsbrev som faktiskt är riktigt bra.

Vad gäller att bygga upp en vinkällare så finns det en ganska ekel ekvation som man kan använda sig av för att bedöma storleken på vinkällaren.
Börja med att bestämma hur ofta du vill dricka en god flaska vin, säg 2 ggr i veckan för ekvationens skull. Sen måste du bestämma vilken turnover du vill ha på vinkällaren, alltså på hur lång tid du ska omsätta hela källaren. här kan man räkna på längre och kortare tid, men det vanligaste är att man räknar på 10-20 år. Utifrån detta kan man sen räkna ut hur stor källare du kommer att behöva för att få dricka den mängden viner du vill varje vecka.
T.ex. 2 flaskor vin * 52 = 104 flaskor om året, vid en omsättning på 10 år blir 104 * 10 = 1040 flaskor. Ofta börjar man ju köpa viner som ska lagras ett antal år innan konsumtion vilket innebär att du har lite tid på dig att bygga upp din källare och således inte behöver köpa på dig rubbet på en gång
När det sen börjar bli dags att tulla på vinkällaren så behöver du köpa tillbaka lika mycket som du dricker för att inte efter tio år stå utan godsaker i källaren.

Men tillbaka till vad du ska köpa, jag rekommenderar en balanserad blandning av rött och vitt, men instick av champagne och lite söta viner då och då, man vet aldrig när sådana behövs. På den vita sidan så hittar man många prisvärda och lagriingsdugliga viner i Alsace och i Tyskland, viner gjorda på Riesling kan lagras länge. Även viner från Chablis, Pouilly Fumé och Sancerre i frankrike kan med fördel lagras. Titta även på Nya Zeeland för bra Chardonnay och Sauvgnon Blanc. På den röda sidan så uppskattar du ju redan vinerna från Australien och vinerna från Barossa, McLaren Vale och Hunter Valley är väldigt trevliga. Pinot Noir från Yarra Valley är också fantastiska. I USA har man också mycket trevliga viner i det prissegment som du efterfrågar, i måndags släpptes Marimar Torres Pinot 2004 på systembolaget för 350 spänn ca och det är ett fantastiskt vin som jag tycker att du ska köpa. Titta även p viner från andra delar av kalifornien. Annars är Södra Rhônedalen väldigt prisvärt just nu, årgångarna 2001 och 2003 var fantastiska och är väl värda att hålla utkik efter, speciellt Clos de Pape och Domaine Pegau, vilka båda när de släpptes låg inom ditt prisintervall.

Vill du ha lite mer tips kan du höra av dig via PM så kan jag dra över mina anteckningar från nyhetssläppet i September.

Mvh

//FNG
Citera
2006-09-06, 16:14
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Wine Advocate och Wine Spectator gillar jag verkligen, Decanter tycker jag personligen är ite för "köpt" Många artiklar i tidningen är i själva verket dolda annonser, vilket jag inte är så förtjust i. Men man hittar fortfarande guldkorn i den publikationen. Det finns även månadsbrev som man kan abonnera på utan kostnad, som till exempel Vinkällaren Grappes månadsbrev som faktiskt är riktigt bra.

Vad gäller att bygga upp en vinkällare så finns det en ganska ekel ekvation som man kan använda sig av för att bedöma storleken på vinkällaren.
Börja med att bestämma hur ofta du vill dricka en god flaska vin, säg 2 ggr i veckan för ekvationens skull. Sen måste du bestämma vilken turnover du vill ha på vinkällaren, alltså på hur lång tid du ska omsätta hela källaren. här kan man räkna på längre och kortare tid, men det vanligaste är att man räknar på 10-20 år. Utifrån detta kan man sen räkna ut hur stor källare du kommer att behöva för att få dricka den mängden viner du vill varje vecka.
T.ex. 2 flaskor vin * 52 = 104 flaskor om året, vid en omsättning på 10 år blir 104 * 10 = 1040 flaskor. Ofta börjar man ju köpa viner som ska lagras ett antal år innan konsumtion vilket innebär att du har lite tid på dig att bygga upp din källare och således inte behöver köpa på dig rubbet på en gång
När det sen börjar bli dags att tulla på vinkällaren så behöver du köpa tillbaka lika mycket som du dricker för att inte efter tio år stå utan godsaker i källaren.

Men tillbaka till vad du ska köpa, jag rekommenderar en balanserad blandning av rött och vitt, men instick av champagne och lite söta viner då och då, man vet aldrig när sådana behövs. På den vita sidan så hittar man många prisvärda och lagriingsdugliga viner i Alsace och i Tyskland, viner gjorda på Riesling kan lagras länge. Även viner från Chablis, Pouilly Fumé och Sancerre i frankrike kan med fördel lagras. Titta även på Nya Zeeland för bra Chardonnay och Sauvgnon Blanc. På den röda sidan så uppskattar du ju redan vinerna från Australien och vinerna från Barossa, McLaren Vale och Hunter Valley är väldigt trevliga. Pinot Noir från Yarra Valley är också fantastiska. I USA har man också mycket trevliga viner i det prissegment som du efterfrågar, i måndags släpptes Marimar Torres Pinot 2004 på systembolaget för 350 spänn ca och det är ett fantastiskt vin som jag tycker att du ska köpa. Titta även p viner från andra delar av kalifornien. Annars är Södra Rhônedalen väldigt prisvärt just nu, årgångarna 2001 och 2003 var fantastiska och är väl värda att hålla utkik efter, speciellt Clos de Pape och Domaine Pegau, vilka båda när de släpptes låg inom ditt prisintervall.

Vill du ha lite mer tips kan du höra av dig via PM så kan jag dra över mina anteckningar från nyhetssläppet i September.

Mvh

//FNG

Med detta i åtanke rekommenderar jag vederbörande att skaffa en s.k. källarbok samt numrera flaskorna nere i källaren med ett enkelt system t.ex. bokstäver horisontellt och siffror vertikalt om man har ett stort ställ som jag själv. I denna anteckningsbok noterar man inköpsdatum, vinets namn, antal köpta flaskor etc.

Huvudsaken är att temperaturen i källaren hålls på en så jämn nivå som möjligt. Finnes möjlighet och ekonomi därtill kan man ju köpa ett vinkylskåp som finns i alla möjliga storlekar där man själv kan reglera förvaringstemperaturen.
Citera
2006-09-07, 15:15
Medlem
Seamus Costellos avatar
Passa på att köpa viner från olika distrikt och länder, i takt med att du får favoriter kommer din vinkällare bli personlig. Nåt jag verkligen rekommenderar är de kraftiga röda vinerna från Montsant i Katalonien. Granndistriktet Priorat har utsatts för en hype som gör det svårt att hitta en flarra för under 300, det har inte hänt än med Montsant men det kommer... Tål lagring bra också. I morgon knäcker jag min sista Priorat 2001:a, dont look back...
För övrigt är jag lite tveksam till att köpa en vinkyl, dom är så vansinnigt dyra. Ett vanligt kylskåp funkar bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in