Wine Advocate och Wine Spectator gillar jag verkligen, Decanter tycker jag personligen är ite för "köpt" Många artiklar i tidningen är i själva verket dolda annonser, vilket jag inte är så förtjust i. Men man hittar fortfarande guldkorn i den publikationen. Det finns även månadsbrev som man kan abonnera på utan kostnad, som till exempel Vinkällaren Grappes månadsbrev som faktiskt är riktigt bra.
Vad gäller att bygga upp en vinkällare så finns det en ganska ekel ekvation som man kan använda sig av för att bedöma storleken på vinkällaren.
Börja med att bestämma hur ofta du vill dricka en god flaska vin, säg 2 ggr i veckan för ekvationens skull. Sen måste du bestämma vilken turnover du vill ha på vinkällaren, alltså på hur lång tid du ska omsätta hela källaren. här kan man räkna på längre och kortare tid, men det vanligaste är att man räknar på 10-20 år. Utifrån detta kan man sen räkna ut hur stor källare du kommer att behöva för att få dricka den mängden viner du vill varje vecka.
T.ex. 2 flaskor vin * 52 = 104 flaskor om året, vid en omsättning på 10 år blir 104 * 10 = 1040 flaskor. Ofta börjar man ju köpa viner som ska lagras ett antal år innan konsumtion vilket innebär att du har lite tid på dig att bygga upp din källare och således inte behöver köpa på dig rubbet på en gång
När det sen börjar bli dags att tulla på vinkällaren så behöver du köpa tillbaka lika mycket som du dricker för att inte efter tio år stå utan godsaker i källaren.
Men tillbaka till vad du ska köpa, jag rekommenderar en balanserad blandning av rött och vitt, men instick av champagne och lite söta viner då och då, man vet aldrig när sådana behövs. På den vita sidan så hittar man många prisvärda och lagriingsdugliga viner i Alsace och i Tyskland, viner gjorda på Riesling kan lagras länge. Även viner från Chablis, Pouilly Fumé och Sancerre i frankrike kan med fördel lagras. Titta även på Nya Zeeland för bra Chardonnay och Sauvgnon Blanc. På den röda sidan så uppskattar du ju redan vinerna från Australien och vinerna från Barossa, McLaren Vale och Hunter Valley är väldigt trevliga. Pinot Noir från Yarra Valley är också fantastiska. I USA har man också mycket trevliga viner i det prissegment som du efterfrågar, i måndags släpptes Marimar Torres Pinot 2004 på systembolaget för 350 spänn ca och det är ett fantastiskt vin som jag tycker att du ska köpa. Titta även p viner från andra delar av kalifornien. Annars är Södra Rhônedalen väldigt prisvärt just nu, årgångarna 2001 och 2003 var fantastiska och är väl värda att hålla utkik efter, speciellt Clos de Pape och Domaine Pegau, vilka båda när de släpptes låg inom ditt prisintervall.
Vill du ha lite mer tips kan du höra av dig via PM så kan jag dra över mina anteckningar från nyhetssläppet i September.
Mvh
//FNG