2025-11-12, 20:44
Medlem
StoreSvartes avatar
Fick höra en lite rolig grej. En vän till någon i min gemenskapskrets körde budbil förra månaden. Ett litet korttidsjobb i en månad åt ett ganska stort företag. Han fick jobbet via en vän.

Ett par dagar varje vecka körde han bak och fram, lastade på och lastade av. Han fick betalt i slutet av månaden och sen var det över.

Men av någon idiotisk orsak, efter för många öl antagligen, har han då sagt till sin kollega att han inte har körkort som då sagt det till chefen.

Han jobbar ju inte där längre och det kan ju knappast vara i företagets intresse att göra något av saken?
Vad kan det bli av det här rent juridiskt?
Citera
2025-11-12, 21:01
Medlem
Onanikrems avatar
Troligast inget alls eftersom företaget åker dit hårdare för att inte kollat sin anställdes behörigheter än vad han gör.

Skulle dock inte ta upp det som referens i CV´t om jag var han.
Citera
2025-11-12, 21:02
Medlem
Brottsrubricering:
Grövre olovlig körning. Om man tidigare haft körkort men det har blivit återkallat, eller om körningen sker vanemässigt.

Straff:
Böter eller fängelse i högst sex
månader.

Däremot vet jag inte varför arbetsgivaren skulle anmäla detta? Och varför berättade kollegan det för chefen? Har de något emot denne okynnige chaufför? Eller är de av sådan art som drivs av att: "rätt ska vara rätt!"

Därefter måste de ju bevisa det. Finns det ett påskrivet kontrakt som påvisar att denne förares arbetsuppgifter har varit att kontinuerligt köra bil? Är det en hållbar bevisning? Jag vetefan.
Citera
2025-11-12, 21:10
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Ett par dagar varje vecka körde han bak och fram, lastade på och lastade av.
Han körde bak och fram?
Citera
2025-11-12, 21:10
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Troligast inget alls eftersom företaget åker dit hårdare för att inte kollat sin anställdes behörigheter än vad han gör.

Skulle dock inte ta upp det som referens i CV´t om jag var han.

Ja det kan ju knappast vara i företagets intresse att göra något av det hela. Men han lär väl knappast få mer jobb inom det företaget.
Citera
2025-11-12, 21:16
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Brottsrubricering:
Grövre olovlig körning. Om man tidigare haft körkort men det har blivit återkallat, eller om körningen sker vanemässigt.

Straff:
Böter eller fängelse i högst sex
månader.

Däremot vet jag inte varför arbetsgivaren skulle anmäla detta? Och varför berättade kollegan det för chefen? Har de något emot denne okynnige chaufför? Eller är de av sådan art som drivs av att: "rätt ska vara rätt!"

Därefter måste de ju bevisa det. Finns det ett påskrivet kontrakt som påvisar att denne förares arbetsuppgifter har varit att kontinuerligt köra bil? Är det en hållbar bevisning? Jag vetefan.

Jag vet inte så mycket mer. Men jag gissar på att orsaken till att körkortet är återkallat är på grund av droger. Känns mest troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Han körde bak och fram?

Han körde fram och tillbaka mellan två olika städer.
Citera
2025-11-12, 22:46
Avslutad
När jag själv jobbade som budbilschaufför fick jag visa upp körkortet. Någon kontroll om det var indraget eller inte gjordes inte utan chefen fick bara kortet i handen och bedömde där och då dess giltighet.

Man kan ju tycka att det borde göras en mer noggrann kontroll än att bara titta på plastkortet, för det säger egentligen inte mer än att man lyckats ta behörigheten. Inte om den fortfarande är giltig (återkallad).
Citera
2025-11-13, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Fick höra en lite rolig grej. En vän till någon i min gemenskapskrets körde budbil förra månaden. Ett litet korttidsjobb i en månad åt ett ganska stort företag. Han fick jobbet via en vän.

Ett par dagar varje vecka körde han bak och fram, lastade på och lastade av. Han fick betalt i slutet av månaden och sen var det över.

Men av någon idiotisk orsak, efter för många öl antagligen, har han då sagt till sin kollega att han inte har körkort som då sagt det till chefen.

Han jobbar ju inte där längre och det kan ju knappast vara i företagets intresse att göra något av saken?
Vad kan det bli av det här rent juridiskt?

Företaget riskerar företagsbot.
Personen som kört utan körkort riskerar att dömas för grov olovlig körning.
Citera
2025-11-13, 07:42
Medlem
Actionables avatar
https://www.overklaga.se/svarar/indraget-korkort-trafikforseelse/tilllatande-av-olovlig-korning-straff-och-konsekvenser

Tillåtande av olovlig körning är ett brott som företaget eller dess företrädare kan torska på ifall man inte kollat att föraren har körkort, så det ligger knappast i deras intresse att anmäla något, de skulle själva dras med i fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in