Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-12, 19:29
Medlem
Det är väl över 80 år sedan någon betydande krigsverksamhet utkämpades mellan olika sjöstridskrafter.
Men utvecklingen kan väl knappast stått stilla, även om det inte varit några större sjöslag sen andra världskriget.
Jag skulle tro att större krigsfartyg nuförtiden skulle ha mycket svårt att freda sig, mot moderna höghastighetsvapen som raketer eller torpeder?
På landbacken i Ukraina ser vi hur större dyrare vapen som t.ex. stridsvagnar har kraftigt tappat i betydelse, och samma sak borde väl gälla i ännu högre grad med stora dyra krigsfartyg!
Jag snackar givetvis om ett krig mellan relativt jämna krigsmakter, som t.ex. USA mot Kina eller Ryssland.
Så frågan är då hur ett modernt sjökrig skulle se ut?
Skulle personligen förmoda att det är mycket bättre med 500 småbåtar, än ett stort t.ex. hangarfartyg?
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-11-12 kl. 19:56.
Citera
2025-11-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det är väl över 80 år sedan någon betydande krigsverksamhet utkämpades mellan olika sjöstridskrafter.
Men utvecklingen kan väl knappast stått stilla, även om det inte varit några större sjöslag sen andra världskriget.
Jag skulle tro att större krigsfartyg nuförtiden skulle ha mycket svårt att freda sig, mot moderna höghastighetsvapen som raketer eller torpeder?
På landbacken i Ukraina ser vi hur större dyrare vapen som t.ex. stridsvagnar har kraftigt tappat i betydelse, och samma sak borde väl gälla i ännu högre grad med stora dyra krigsfartyg!
Jag snackar givetvis om ett krig mellan relativt jämna krigsmakter, som t.ex. USA mot Kina eller Ryssland.
Skulle personligen förmoda att det är mycket bättre med 500 småbåtar, än ett stort t.ex. hangarfartyg?

Modernt marint luftförsvar är betydligt mer effektivt mot drönare än modernt landbaserat luftförsvar. Marint luftförsvar är byggt för att motverka missiler och mindre luftföremål som kommer mellan fartyg och fartyg.
De flesta moderna krigsfartyg har även motmedel mot torpeder. Vi har även idag flera sjökrig igång, där USA är part i flera.

Sedan ubåtarna och hangarfartygen kom har det inte ställts upp några riktiga sjöfartskrig med ytbåtar. Allt utgår från ubåts- och hangarfartygskrig.
Citera
2025-11-12, 20:40
Medlem
Hur klarar sig ett hangarfartyg i dagens läge om ett krig bryter ut? Tänker att det är prioritet 1 för fienden och realativt lättsänkt?
Citera
2025-11-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfsMustasch
Hur klarar sig ett hangarfartyg i dagens läge om ett krig bryter ut? Tänker att det är prioritet 1 för fienden och realativt lättsänkt?

Det finns extremt snabba både raketer och torpeden, som t.ex. ett hangarfartyg aldrig kan skydda sig mot.
Dessa vapen är dock mycket dyra, så det skulle aldrig fungera mot ett stort antal småbåtar!
Citera
2025-11-12, 21:10
Medlem
Citat:
Det finns extremt snabba både raketer och torpeden, som t.ex. ett hangarfartyg aldrig kan skydda sig mot.
Dessa vapen är dock mycket dyra, så det skulle aldrig fungera mot ett stort antal småbåtar!

Tänkte mer att om t.ex Usa hamnar i krig mot ett land och skickar sina hangarfartyg till deras kust, är det inte ganska lätt med dagens missiler att sänka detta fartyg?

Vet att varje fartygsgrupp har försvar mot detta men ex 10.missiler är svårt att skjuta ner tänker jag.
Citera
2025-11-12, 21:24
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Tänkte mer att om t.ex Usa hamnar i krig mot ett land och skickar sina hangarfartyg till deras kust, är det inte ganska lätt med dagens missiler att sänka detta fartyg?

Vet att varje fartygsgrupp har försvar mot detta men ex 10.missiler är svårt att skjuta ner tänker jag.

Ja, och om inte tio så kanske femhundra robotar och drönare i en mättnadsattack? Visst, en carrier battle group har ett helt gäng jagare, AEGIS-kryssare etc men till slut tar väl även deras LV-robotar slut. Eller räcker Phalanx till för att klippa alla såna här hot? Särskilt om en del av attacken består av billiga drönare. Finns säkert någon youtuber som gjort ett klipp om detta.
Citera
2025-11-12, 21:25
Medlem
Citat:
Idag? Nästan enbart robotar. Lite flyg, eventuella högteknologiska drönare (både i luften och på vattnet), men mestadels robotar.
Snart är sjögående fordon både på- och under ytan, som drivs med AI, verklighet, så då kan det ta över.
Citera
2025-11-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Idag? Nästan enbart robotar. Lite flyg, eventuella högteknologiska drönare (både i luften och på vattnet), men mestadels robotar.
Snart är sjögående fordon både på- och under ytan, som drivs med AI, verklighet, så då kan det ta över.
Men det är över 80 år sedan det testades senast hur stora krigsfartyg klarar sig vid ett sjöslag, mot en relativt jämbördig fiende.
Är nästan helt säker på, att offensiva vapen mot stora fartyg idag, är klart mycket bättre än defensiva vapen som fartyget själv har.

Det visar sig tydligt i Ukraina, att stora dyra stridsvagnar har synnerligen svårt att överleva mot billiga drönare och andra precisionsvapen mot stridsvagnarna.
Citera
2025-11-12, 22:08
Medlem
Citat:

Senaste är väl USAs sjöstridskrafter som slår ut knark-kartellernas knarkbåtar. Lite ojämn kamp, men ändå.

Dessförrinnan har vi väl haft lite stridsfartyg som attackerat/försvarat handelsfartyg mot somaliska piratbåtar, också det lite ojämnt.

Ryska flottan har förlorat flera stora fartyg till ett land som inte har någon flotta. Lite märkligt faktiskt.

Men alla är såklart moderna exempel på hur det kan gå i en strid.
Citera
2025-11-12, 22:15
Moderator
Neksnors avatar
Jag har för mig att hangarfartyg redan under andra världskriget började strida mot andra marina enheter som var utom synhåll, vilket, om fartygen har observatörer 30 meter upp i luften motsvarar ca 40 km. Att man nu skulle hamna inom drönaravstånd från fiendens kust verkar orimligt. Små snabba båtar är däremot ett allvarligt hot, jag har för mig att Iran har lyckats sänka ett fartyg med den metoden.
När ryssarna kallade sig Sovjet hade de planer på att använda robotkryssare (Kirov), ubåtar och landbaserat marint bombflyg för att stoppa/sänka USAs hangarfartyg, jag antar att kärnvapen hade använts.
För några år sedan läste jag något om vad USA kunde räkna med om kineserna skulle försöka ta Taiwan. Om de skulle lyckas minns jag inte, men jag har för mig att USA kunde räkna med två sänkta hangarfartyg. I det fallet handlar det dock om ganska landnära strid, det är bara runt 100 km ut till ön.
Att sänka hangarfartyg verkar svårt, de är byggda för att tåla stryk. USA sänkte, i övningssyfte, hangarfartyget America 2005 efter 25 dagar av sprängtester.
Citera
2025-11-12, 22:27
Medlem
franges avatar
Citat:
Men syftet med en liten kvick mc till varje soldat är ju 2 stycken.
1. Man kan transportera stora truppstyrkor utspritt, med bara risk för minimala förluster från fiendens drönare.
2. Om en soldat ser eller hör en drönare i närheten, då har han mycket stor chans komma undan, genom snabba ryck med motorcykeln som inte drönaroperatören hinner följa.

Samma princip borde givetvis även gälla för sjökrig, det är små snabba båtar som gäller!
Är helt övertygad om att t.ex. ett hangarfartyg överlever inte många dagar, ifall man ställs mot en relativt likvärdig fiende.
Små snabba båtar som kan ta sig många hundratals mil ut på öppet hav - åt vilket väderstreck? Var är hangarfatyget? - för att försöka jaga ikapp en hangarfartygsstridsgrupp som kommer se och bekämpa dem från hundratals mils avstånd medans den samtidigt förflyttar sig med ungefär samma hastighet som de små snabba båtarna, åt ett annat håll?

Citat:

Men hangarfartyg går aldrig kustnära i en krigssituation - det är det som är hela vitsen med flygplanen det bär med sig. Det håller sig hundratals mil bort - ute på havet - "någonstans åt det väderstrecket", och rör sig konstant med hög hastighet.

Så du måste först veta åt vilket håll du skall skjuta dina missiler... Och dessa kommer hindras av jaktflyg, sedan lv-robotar från eskortfartyg (jagare, kryssare, robotkryssare osv), sedan fler jaktflyg, sedan lv-robotar från hangarfartyget, sedan fler jaktflyg, och slutligen eldrörsluftvärn/CIWS från hangarfartyget. Så "10st missiler" är verkligen inte alls mycket i sammanhanget....
Senast redigerad av frange 2025-11-12 kl. 22:30.
Citera
2025-11-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har för mig att hangarfartyg redan under andra världskriget började strida mot andra marina enheter som var utom synhåll, vilket, om fartygen har observatörer 30 meter upp i luften motsvarar ca 40 km. Att man nu skulle hamna inom drönaravstånd från fiendens kust verkar orimligt. Små snabba båtar är däremot ett allvarligt hot, jag har för mig att Iran har lyckats sänka ett fartyg med den metoden.
När ryssarna kallade sig Sovjet hade de planer på att använda robotkryssare (Kirov), ubåtar och landbaserat marint bombflyg för att stoppa/sänka USAs hangarfartyg, jag antar att kärnvapen hade använts.
För några år sedan läste jag något om vad USA kunde räkna med om kineserna skulle försöka ta Taiwan. Om de skulle lyckas minns jag inte, men jag har för mig att USA kunde räkna med två sänkta hangarfartyg. I det fallet handlar det dock om ganska landnära strid, det är bara runt 100 km ut till ön.
Att sänka hangarfartyg verkar svårt, de är byggda för att tåla stryk. USA sänkte, i övningssyfte, hangarfartyget America 2005 efter 25 dagar av sprängtester.
USAs stolta hangarfartyg kan säkert fungera ganska riskfritt i USAs nära kustlinje till Atlanten och Stilla Havet.
Av samma anledning bygger Kina och Ryssland relativt stora båtar idag, att agera i ländernas nära kustområden.
Men långt ifrån hemlandet finns ingen chans för stora båtar att klara sig, ifall man möter någon relativt jämbördig fiende!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in