Citat:
Ursprungligen postat av
NobelPrizeWinner
Vem ska agera världspolis?
Vi behöver väl också en knytnäve som slår ner på USA när de härjar världen över? Tycker du inte det?
En knytnäve som slår ner på länder som ägnar sig åt folkmord vore inte fel.
Det handlar inte om att vara världspolis. Det handlar om att vi försvarar oss själva.
Att sedan striden "just nu" är i Ukraina, men det är likväl samma strid som vi kommer ha under vår livstid dvs mot Ryssland (och dess allierade) som handlar om att vi vill ha en protestantisk och germansk lagstyrd ordning. Och ryssland vägrar acceptera det, och attackerar vår del av världen. Här handlar det om att se till att gränsen mot en fascistisk stat stoppas.
Att du inte ser detta är ofattbart. Men ge gärna mer information, om hur du tänker så kan jag lägga ut texten och vi kan se om vi kan komma framåt.
Vissa hörnstenar som vi måste se om vi kan komma överens om:
1. Vi vill inte ha krig i Sverige?
2. Vi blir starkare om vi arbetar med andra länder?
3. Om Ryssland slåss i Ukraina så kan de inte slåss med oss i Sverige med samma styrka?
4. Om man slåss så använder man sitt krigsmateriall som minskar, och kan inte använda det mot andra
5. Det är billigare att stoppa rysk aggression i Ukraina än i Sverige
6. Sverige har ett direkt egenintresse av att Ryssland inte lyckas med territoriella erövringar
7. Ukrainas kamp hittills har redan sparat svenska försvarsresurser
8. Att stödja Ukraina minskar risken för cyberangrepp och hybridattacker mot Sverige
9. Ukrainas framgångar skapar avskräckningseffekt
10. Alternativet – att låta Ryssland vinna – är långt farligare
Välj, jag ger dig en fin möjlighet att säga varför vi inte skulle stödja Ukraina. Det är det mest logiska vi kan göra just nu.
Och dessutom är det moraliskt rätt, men jag inser att det inte är din grej.