Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-12, 11:13
Medlem
PappaTribes avatar
Hej alla, frågan berör alla men framför allt SD-anhängare.

Jag har en fundering kring det nya återvandringsbidraget. Om man tittar på siffrorna: för 2026 förväntas bara ungefär 0,08–0,09 % av Sveriges befolkning återvända frivilligt, medan invandringen fortfarande är mycket hög. Nettoinvandringen 2026 förväntas till exempel ligga runt 73 000 personer, vilket är nästan 0,68 % av befolkningen.

Med tanke på detta: tycker ni inte att återvandringsbidraget riskerar att bli ganska symboliskt och ineffektivt, kanske till och med slöseri med pengar, om målet är att minska invandringen? Eller är det en valfloskel för att visa handlingskraft?

Jag är nyfiken på era åsikter.
2025-11-12, 11:19
Medlem
Klart det kommer att vara ineffektivt. Inte bara för att sä många kommuner redan gör motstånd, men också för att man vore en idiot, att välja återvandring för futtiga 350 000. Det ställt till vad man kan få ut under ett helt liv i Sverige, i form av ersättning och trygghet. Även om man går på försörjningsstöd.
2025-11-12, 11:20
Medlem
Bassplays avatar
Jag tycker kriminella invandrare ska ut med huvudet först , använd militär för att gripa dessa och sen i en bananlåda tillbaks till hemlandet. Även de som är riktiga flyktingar har skyldigheter mot landet de kommer till.

Något säger mig att anledningen till varför det inte är så många som nappar trots att bidraget är högt, är för att dom tjänar mer på att stanna, sen undrar jag lite också vad som händer när ett skitland får tillbaka sina egna och märker att dom har en massa pengar.

Man ska absolut inte kunna återvända till Sverige igen om man tar bidraget. Man borde brännmärkas och få gå igenom biometriska kontroller och sånt så man inte bara kan hävda att nej det är inte jag och dyka upp igen.

Det är också väldigt beklämmande hur man erbjuder såna summor för att någon ska åka hem, samtidigt som vi oavsett sittande regering ska ta in över 100000 nya invandrare från dessa länder varje år.
2025-11-12, 11:26
Medlem
Är långt ifrån SD på många plan, tycker inte deras politik har många lösningar.

För att det ska fungera behöver Sverige strypa övriga bidragen till så lite som möjligt. Varför skulle en familj som kan leva på bidrag i ett välfärdssamhälle ta "350 000" o flytta till ett land dem flytt pga utsatthet, krig mm. Jag själv hade inte gjort det.

Ett annat problem är om personer som har anpassat sig o skaffat jobb, familj vill flytta för dem känner sig ovälkomna.

Sen med tanke på hur Sverige fungerar lär det inte vara särskilt svårt att gå bidraget flera gånger.
Lär också tas som ett slag i ansiktet för gamla som lever under existensminimum.

Finns det exempel på liknande system i andra länder. Eller är detta ett förslag för att få hejarop från deras väljare?
2025-11-12, 11:32
Medlem
Begränsa alla bidrag till invandrare så pass kraftigt att det inte är intressant att fortsätta vistas i landet.
2025-11-12, 11:35
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe

...

Inte SD-anhängare, men anser att bidraget är ren och skär idioti. Det blir i praktiken extra pengar vi alla betalar till personer som också annars skulle "återvandra" ur Sverige. Det påverkar alltså INTE återvandringen på något märkbart sätt, det BARA kostar pengar.

Om man vill skapa underlag för en fungerande återvandring måste man göra en tydlig och klar skillnad mellan "integration" och "integrationsvägran". Och binda alla eller största delen av de svenska sociala/samhälleliga förmånerna till "integration", dvs. låsa ut "integrationsvägrare" från sådant stöd. Och det måste man göra stenhårt och konsekvent. Då ställer man alla invandrare inför ett tydligt val: bli en del av Sverige eller lämna Sverige (för det löns inte att vara här om man inte aktivt integrerar sig).

Det är den paradoxen SD och Tidö INTE fixar, eftersom det skulle innebära att man accepterar att alla invandrare som faktiskt integrerar sig får bli fullvärdiga svenskar. SD (och delar av Tidö) vill ju egentligen bli av med i stort sett ALLA invandrare, dessutom alla som kommit under de senaste decennierna.

Det är därför Tidös och SDs invandringspolitik suger, man klarar inte av att göra skillnad på invandrare och invandrare, annat än baserat på hudfärg, etnicitet, religion etc. Men den AVGÖRANDE skillnaden är vem som vill bli svensk på riktigt, oberoende av hudfärg, etnicitet och religion, och vem som inte vill anpassa sig och bara är här för pengarna.

Det finns ingen realistisk möjlighet att knuffa ut ett par miljoner invandrare från Sverige, så SDs våta dröm är fullständigt orealistisk. Att betala miljoner för att skicka 28 förbrytare till Somalien och en massa skattepengar till alla som "återvandrar" (men som vi inte kan hindra från att komma hit igen) är rena rama bullshitten. Det gör ingen skillnad, det kostar pengar helt i onödan och de rubriker man kort lyckas skapa är mer vilseledande än meningsfulla. Men det finns annan politik som kan fungera mycket bättre...
2025-11-12, 11:40
Medlem
S.O.Stolps avatar
Att det ska startas en ny tråd så fort en byfåne har en "fundering" övergår mitt förstånd.

(FB) Regeringen föreslår ett kraftigt höjt generöst återvandringsbidrag på 350.000 SEK

eller

(FB) Är återvandringsbidrag vänsterliberalt skit ?
2025-11-12, 11:44
Medlem
Flurigs avatar
Jag och många med mig oroar oss för att detta kommer mynna ut i en brutal spetskompetensflykt.
2025-11-12, 11:55
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Rätt meningslöst.
Är det inte bättre att man faktiskt utvisar den som är kriminell eller på annat sätt är skadlig för samhället.

Utöver det kan man se om det verkligen finns ett skyddsbehov. Om man åker på semester till ett land man flytt ifrån är det ju säkerställt att skyddsbehovet inte finns. Det är uppenbart.

Att skänka pengar till någon man borde utvisat är väl bara höjden av ängslighet och bör inte förekomma. Man bör heller inte ta hänsyn till om invandraren kan råka illa ut i hemlandet då det i sig borde vara incitament för att inte begå brott för att riskera bli hemskickad.

Sen finns det många bra invandrare och de är inte problemet. De är troligtvis trötta på att bli ihopbuntade med sina idioter till landsmän som inte kan anpassa sig!
2025-11-12, 12:18
Medlem
cacas avatar
Är emot alla former av bidrag, rent krasst hade Sverige kanske inte vart som det är idag om inte bidrag fanns. Så ge pengar för någon som flyttar hem igen lika dumt.

Folk kommer planera sina liv i hemlandet med dessa pengar i minnet. Sen om de härjar runt här, skattefuskar och ägnar sig åt skumaffärer under tiden så kanske det är planen från början, dra ihop en miljon, få bidrag för flytta och kung i hemlandet.

Risk att fler söker sig hit av olika anledningar för just få det bidraget när de flyttar hem. Ser man till summan så är det rätt fina årslöner i många länder, kan göra det värt dra till Sverige, köra på bidrag nått år = semester, sen hem igen med 10 årslöner på fickan.

Dumt förslag, satsa på ta bort bidrag istället så kommer folk lämna landet frivilligt och söka lyckan någon annanstans, färre kommer söka sig hit om man inte får kr i handen. Så gör om bidrag till hyra och hämta mat/kläder så man klarar sig så får vi se hur många som drömmer komma till Sverige. Lite samma som DK har i plan köra.
2025-11-12, 12:34
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Risk att fler söker sig hit av olika anledningar för just få det bidraget när de flyttar hem.
En viktig aspekt av återvandringsbidraget är att det finns ett tröskeldatum (den 12 september 2024), och det är bara folk som hade uppehållstillstånd då eller tidigare som kan få bidraget (3 § förordningen).

Folk som invandrat till Sverige efter tröskeldatumet kan med andra ord inte få bidraget. Hade man inte haft något tröskeldatum hade det funnits en stor risk att folk invandrar till Sverige enbart i syfte att så småningom få återvandringsbidraget. Se utredningen, sida 14, sista stycket.
2025-11-12, 12:35
Medlem
Drettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe

Jag har en fundering kring det nya återvandringsbidraget. Om man tittar på siffrorna: för 2026 förväntas bara ungefär 0,08–0,09 % av Sveriges befolkning återvända frivilligt, medan invandringen fortfarande är mycket hög. Nettoinvandringen 2026 förväntas till exempel ligga runt 73 000 personer, vilket är nästan 0,68 % av befolkningen.

Med tanke på detta: tycker ni inte att återvandringsbidraget riskerar att bli ganska symboliskt och ineffektivt, kanske till och med slöseri med pengar, om målet är att minska invandringen? Eller är det en valfloskel för att visa handlingskraft?

Helt onödigt
Samtidgt när man släpper av En invällare med fickan full av skattepengar vid gränsen, så släpper man in nästa.

Plocka in - betala -släppa ut med gudlbyxpr
Plocka upp ny - fylla guldbyxorna -släppa av vid gränsen - ta in en ny - fylla -släppa av
Ta in en ny när man ändå är vid gränsen - betala för - släppa ut med guldbyxor - ta in två nya -släppa ut en - ta in tre nya -släppa ut en
..ända tills hela landet är tömts

Kan vi inte bara ta varje årsbudget och bara Ge bort till Zomalia och Afghanistan o Syrien att dela på istället?
Så slipper vi allt mellanarbete (samt dom behöver inte ens komma hit och hämta pengarna, så det hade faktiskt varit en fördel! Hellre bara GE bort allt, och slippa ha dom här att bråka o stöka o stinka
Senast redigerad av Drettan 2025-11-12 kl. 12:38.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in