Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-12, 10:47
Medlem
Eastmancolors avatar
I min Brf har vi ett återkommande problem med mäklarföretaget Widerlöv som trots kontakter fortsättar att sätta upp sinnesvaga reklamblad (med tape) — vilka tas ned under samma dygn — på våra portar.

Således tänkte vi gå vidare med åberopade av juridiska argument.

Finns sådana?
Citera
2025-11-12, 11:04
Medlem
Det är inte tillåtet.

Marknadsföringslagen.

Om nu inte styrelsen tecknat ett avtal med firman.
Citera
2025-11-12, 11:30
Medlem
Vetter den mot allmän plats behövs förutom styrelsens tillåtelse även polistillstånd.
Citera
2025-11-12, 12:43
Medlem
fittanstickerframs avatar
Anmäl till Fastighetsmäklarinspektionen varje gång

https://fmi.se/var-tillsyn/anmal-en-maklare/
Citera
2025-11-12, 15:44
Medlem
Räknas det inte som skadegörelse?
Citera
2025-11-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Anmäl till Fastighetsmäklarinspektionen varje gång

https://fmi.se/var-tillsyn/anmal-en-maklare/

Kan man anmäla vad som helst dit? Jag (och mina grannar som också har reklam nej tack på sina postlådor) har i åratal fått typ 1 reklamblad i månaden av en mäklare.

Jag önskar bara att det var tryckt på mjukare papper så jag kunde torka mig i baken med det. Men jag tycker att eftersom alla andra mäklare respekterar mitt nej till reklam så borde ju DE ANDRA MÄKLARNA här på orten inte vilja att en mäklare tjatar fast sitt varumärke i hjärnan på alla. Så tror ni det finns en chans att såna här ärenden tas upp av Fastighetsmäklarinspektionen?
Citera
2025-11-12, 17:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Kan man anmäla vad som helst dit? Jag (och mina grannar som också har reklam nej tack på sina postlådor) har i åratal fått typ 1 reklamblad i månaden av en mäklare.

Jag önskar bara att det var tryckt på mjukare papper så jag kunde torka mig i baken med det. Men jag tycker att eftersom alla andra mäklare respekterar mitt nej till reklam så borde ju DE ANDRA MÄKLARNA här på orten inte vilja att en mäklare tjatar fast sitt varumärke i hjärnan på alla. Så tror ni det finns en chans att såna här ärenden tas upp av Fastighetsmäklarinspektionen?

Här i Örgryte, Göteborg, så finns det "mäcklare" som sätter upp skyltar på lyktstolpar.
"Vi köper villor" och liknande. Grannskapet tar bort dessa omedelbums när vi ser dessa skyltar. (Buntband använder dessa "mäcklare", eller deras reklambyrå.

Kollade din "mäcklare", tydligen runt Stockholm och Uppsala?

Ibland gör vi bra saker som vi kan berätta om för andra, ibland gör vi bra saker tillsammans med andra som de kan berätta om. Ibland gör vi bra saker bara för att vi vill men vi måste inte berätta om det.

https://widerlov.se/

-Haha!
Citera
2025-11-12, 19:02
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg

Ja, kör en anmälan mot företaget han representerar till NIX-nämnden och en anmälan mot honom personligen till Fastighetsmäklarinspektionen.

Deras arbetsgivare brukar tröttna fort när de blir anmälda lika ofta som de delar ut reklam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in