2025-11-11, 14:01
Medlem
Funderar på att börja läsa till högskoleingenjör i Elkraft. Har i dag en master i maskinteknik. Har jobbat som maskiningenjör i 10+ år.

Minna levnadskostnader under studietiden har jag beräknat till 600k kr. Det är en skrämmande summa, men jag har besparingar som täcker det. Skulle man räkna in förlorad avkastning på kapital på de pengarna och de pengarna jag kunde sparat om jag hade jobbat istället så blir det ännu mer skrämmande. Har inga barn, så har inga utgifter för det.
Jag har förbrukat alla veckor hos CSN, så därifrån får jag inget.
Har jag tur så kan jag få omställningsstöd ett år.

Har läst lite kurser inom el och lite av kurserna kan jag tillgodo räkna mig från min tidigare ingenjörsutbildning, så det blir inte 3 års studier utan 2-2.5 år.
Har sökt till "senare del av program", nu till vårterminen så har inte fått något antagningsbesked än, mer än att jag är behörig till programmet.

Jag är trött på mitt jobb och lite vilsen, och känner att jag inte vill jobba just nu. Där av funderar jag på ett avbrott och göra något annat.

Arbetar idag som konsult, vilket medför att arbeta deltid hos min nuvarande arbetsgivare inte är aktuellt(har dessutom en rätt dålig arbetsgivare).
Har provat på rätt många olika arbetsplatser, och lite olika roller, iom att jag varit konsult i rätt många år.

Min fråga är om någon har gjort något liknande eller har några tankar och idéer kring det?
Citera
2025-11-11, 14:25
Medlem
spyder123s avatar
Känns lite märkligt att ha två ingenjörsexamen. Men en första examen har man ju en "bas" där man ju rätt enkelt bör kunna tillgodose ny kunskap om t.ex. elkraft. Känns som att det trots viss tillgodosättande av kurser blir rätt mycket överlapp. Hade nog snarare gjort någon onlinekurs som man kan få ett certifikat i om man vill byta inriktning. Borde ju eventuellt konsultbolaget kunna hjälpa till med.

Jag hade nog istället bara tagit tjänstledigt och ev. pluggat något roligare istället som är nytt för mig.
Citera
2025-11-11, 18:17
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Funderar på att börja läsa till högskoleingenjör i Elkraft. Har i dag en master i maskinteknik. Har jobbat som maskiningenjör i 10+ år.

Du kan läsa en masterexamen i energiteknik: Läs här
Citera
2025-11-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Känns lite märkligt att ha två ingenjörsexamen. Men en första examen har man ju en "bas" där man ju rätt enkelt bör kunna tillgodose ny kunskap om t.ex. elkraft. Känns som att det trots viss tillgodosättande av kurser blir rätt mycket överlapp. Hade nog snarare gjort någon onlinekurs som man kan få ett certifikat i om man vill byta inriktning. Borde ju eventuellt konsultbolaget kunna hjälpa till med.

Jag hade nog istället bara tagit tjänstledigt och ev. pluggat något roligare istället som är nytt för mig.
Jag kommer inte få hjälp av mitt nuvarande konsultbolag. Jag är helt enkelt bara en kassako för dem, jag har ett stark CV-idag inom mekanik området.

Fördelen med en högskoleutbildning är att den är strukturerad.
Från och med år två är det inget överlapp.

Jag har ju ett intresse för elkraft. Jag vet inte vad för andra kurser som skulle kunna tilltala mig annars, flumkurser som "Harry Potter och hans världar" tilltalar mig inte.

Man skulle förvisso kunna prova att "cherry picka" vissa kurser och studera på halvtid, och på så sätt var aktuell.

Citat:
Ursprungligen postat av ChipAndDale
Du kan läsa en masterexamen i energiteknik: Läs här

Det skulle kunna varit en tanke men jag tyvärr saknar jag behörighet.
Sen är ju en kandidatexamen lite slappare/enklare.
Citera
2025-11-17, 10:40
Medlem
LeifD2s avatar
Elkraft är framtiden. Mekanik är på utdöende.
Så att byta bana är en bra idé för den som är ung och fortfarande under 40 närman är klar.
Citera
2025-11-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys

Minna levnadskostnader under studietiden har jag beräknat till 600k kr. Det är en skrämmande summa, men jag har besparingar som täcker det. Skulle man räkna in förlorad avkastning på kapital på de pengarna och de pengarna jag kunde sparat om jag hade jobbat istället så blir det ännu mer skrämmande. Har inga barn, så har inga utgifter för det.
Jag har förbrukat alla veckor hos CSN, så därifrån får jag inget.
Har jag tur så kan jag få omställningsstöd ett år.

Har läst lite kurser inom el och lite av kurserna kan jag tillgodo räkna mig från min tidigare ingenjörsutbildning, så det blir inte 3 års studier utan 2-2.5 år.
Har sökt till "senare del av program", nu till vårterminen så har inte fått något antagningsbesked än, mer än att jag är behörig till programmet.

Jag är trött på mitt jobb och lite vilsen, och känner att jag inte vill jobba just nu. Där av funderar jag på ett avbrott och göra något annat.

Arbetar idag som konsult, vilket medför att arbeta deltid hos min nuvarande arbetsgivare inte är aktuellt(har dessutom en rätt dålig arbetsgivare).
Har provat på rätt många olika arbetsplatser, och lite olika roller, iom att jag varit konsult i rätt många år.

Min fråga är om någon har gjort något liknande eller har några tankar och idéer kring det?

Att förkovra sig inom elkraft är alltid en bra idé. Kompetensbehovet är enormt och elkraftsområdet har länge setts som osexigt, med elektroingenjörer som hellre jobbar med data för att det betalar bättre. Det låter som att du måste göra en större ekonomisk uppoffring iom detta, och det är endast du som kan göra bedömningen om det är värt det. Men elkraft är ett fantastiskt val, och är i centrum av det som sker i landet och världen - i allt från datacenter till stålverk.
Senast redigerad av Flim 2025-11-19 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in