Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-11, 16:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubarbRabalder
Just nu tittar jag på Sollefteå kommun och specifikt Helgum. Någonstans vid vatten och ensamt.

Då kan du åka till Urkultfestivalen i Näsåker.
Citera
2025-11-11, 17:31
Moderator
HelgeBuks avatar
Bra om du vill vara för dig själv, och det låter som det är precis vad du vill.

Du kommer vara känd som "skåningen" eller liknande. Folk kommer ha koll på dig. Men de är säkert trevliga och hjälpsamma de flesta.
Citera
2025-11-11, 19:49
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Jag bor i en liten by i Kramfors kommun, ca: en mil i från havet. Jag såg endast en mygga i somras.
Citera
2025-11-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det viktigaste med flytten är väl ändå hur du tänker med jobb.

Tänker du först söka jobb, åka upp för intervju m.m. eller söka jobb när du har flyttat och ordnat med bostad?

Tanken är jobb först, sedan bostad. Men jag behöver ändå ha lite känn på bostad på inte allt för stort avstånd.
Citera
2025-11-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Skaffa utrustning att hantera snödjup och halka.
Rejäl snöskyffel ( en hemma och en i bilen) och en snösläde

Du menar snöbjörn! (Som västernorrlänningar kallar snösläden alltså)
Citera
2025-11-11, 21:32
Medlem
Citat:
Tack för ditt positiva inlägg! Jag ska saxa det till mina anteckningar. Det är mycket där som jag tänkt också. Jag är uppvuxen på landet i Västsverige men mina föräldrar arbetade på annan ort så vi var aldrig en del av kretsloppet i byn. Inte förrän förra året när jag säsongade i en mindre ort där jag blev en del av samhället har jag reflekterat över anonymiteten i storstaden där jag bor.
Säsongade, inom vad? Vården också? Var det i norrland? Mycket säsongande görs ju annars inom allehanda serviceyrken med likasinnande, det skapar en sammanhållning. Lite svårare att komma in i småställen om man kommer dit själv annars, och anpassa sig till klimatet, vintern och mörkret om inte annat. Heter inte lappsjuka för intet.. skulle tro att 90%+ som när en dröm om norrlands vidder blir besvikna men visst, för några procent funkar det säkert. En prövotid är väl ett tips iaf, inte lätt att bli av med kåkar överallt numera..
Citera
2025-11-11, 23:09
Avstängd
Citat:
Just nu tittar jag på Sollefteå kommun och specifikt Helgum. Någonstans vid vatten och ensamt.

Helgum ser fint ut. Men som någon annan här skrev - kanske bättre att hyra först? Beror ju iofs på hur mycket pengar du har. Vid vatten kostar alltid mer pengar.
Citera
2025-11-12, 00:47
Medlem
NattAktivs avatar
Det måste föras till protokollet att det är ändå är viss skillnad på by och ”by”. Trots att avvecklingen och utflyttningen från landsbygden i Västernorrland varit påtaglig är vissa byar som vilken satellit-förort som helst, med biograf, badhus, grill, livsmedelsbutiker, föreningsliv etc.

Medans andra orter mer kan falla in under kategorin småhålor där det är 5+ mil till närmsta ”Handlar’n” som även fungerar som vattenhål för byns alla 50 invånare där medianåldern i bästa fall är 45år. Det sätter såklart en särpräglad mentalitet på befolkningen, så det gäller att kunna tackla den rätt. Folket i dessa småorter är dock oftast väldigt tillmötesgående om man bara är ödmjuk och är sig själv. Men som någon tidigare i tråden skrev så lär du brännmärkas som en utböling i åtminstone ett decennium innan den stämpeln försvinner.

Det bästa med att bo riktigt offside är att polisnärvaron är in princip obefintlig, så skulle du inte ha körkort eller gillar att röka Marlboro special så är det ingen större deal. Håll den detaljen helst för dig själv, alla är av naturen små Krösa-Major och älskar skvaller, stort som smått.
Citera
2025-11-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NattAktiv
Det måste föras till protokollet att det är ändå är viss skillnad på by och ”by”. Trots att avvecklingen och utflyttningen från landsbygden i Västernorrland varit påtaglig är vissa byar som vilken satellit-förort som helst, med biograf, badhus, grill, livsmedelsbutiker, föreningsliv etc.

Medans andra orter mer kan falla in under kategorin småhålor där det är 5+ mil till närmsta ”Handlar’n” som även fungerar som vattenhål för byns alla 50 invånare där medianåldern i bästa fall är 45år. Det sätter såklart en särpräglad mentalitet på befolkningen, så det gäller att kunna tackla den rätt. Folket i dessa småorter är dock oftast väldigt tillmötesgående om man bara är ödmjuk och är sig själv. Men som någon tidigare i tråden skrev så lär du brännmärkas som en utböling i åtminstone ett decennium innan den stämpeln försvinner.

Det bästa med att bo riktigt offside är att polisnärvaron är in princip obefintlig, så skulle du inte ha körkort eller gillar att röka Marlboro special så är det ingen större deal. Håll den detaljen helst för dig själv, alla är av naturen små Krösa-Major och älskar skvaller, stort som smått.

Jag kan absolut leva som utböling i Norrland. Har gjort det i Skåne i 10+ år redan.
Jag tänker att om jag hjälper till när det behövs och är konsekvent i mitt beteende kanske jag accepteras snabbare.
Citera
2025-11-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Säsongade, inom vad? Vården också? Var det i norrland? Mycket säsongande görs ju annars inom allehanda serviceyrken med likasinnande, det skapar en sammanhållning. Lite svårare att komma in i småställen om man kommer dit själv annars, och anpassa sig till klimatet, vintern och mörkret om inte annat. Heter inte lappsjuka för intet.. skulle tro att 90%+ som när en dröm om norrlands vidder blir besvikna men visst, för några procent funkar det säkert. En prövotid är väl ett tips iaf, inte lätt att bli av med kåkar överallt numera..

Turism i norra Götaland. Var ensam på min post hela sommaren men utförde ett mycket uppskattat arbete.
Klart det blir svårare att komma in i "gänget" när det är annat jag sysselsätter mig med.
Citera
2025-11-12, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag bor i en liten by i Kramfors kommun, ca: en mil i från havet. Jag såg endast en mygga i somras.

Jag tar hellre sjö/älv och skog än Bottenhavet faktiskt. Är uppvuxen i Bohuslän och ser ingen annan skärgård före den bohuslänska västkusten.
Citera
2025-11-12, 18:13
Medlem
Citat:
Jag tar hellre sjö/älv och skog än Bottenhavet faktiskt. Är uppvuxen i Bohuslän och ser ingen annan skärgård före den bohuslänska västkusten.

Ja totalt värdelöst att bo nära havet i Sverige. Bara massa vind, fukt och kyliga temperaturer. Nej bo i inlandet folket. Fina skogar och fina sjöar. Varmare somrar och ordentligare vintrar. Bara idioter som bor nära havet i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in