Citat:
Ursprungligen postat av
Cervidae
Jag påbörjade mina studier, pol. kand på UU, denna höst. Studierna må vara roliga, men samtidigt gnager det i mig att jag är väl medveten om att arbetsmarknaden inte skiner för examenstagare inom pol. kand. Naturligtvis drömmer jag -- precis som samtliga 140 av mina klasskamrater -- om ett jobb på UD, men verkligheten ser ut så att kanske en tar sig till UD, och resten hamnar på tråkiga pappersvändarposter på någon kommun, eller i värsta fall står helt utan jobb.
Jag undrar därför vad jag kan göra under de kommande tre åren för att förbättra min position på arbetsmarknaden, och i synnerhet i den privata sektorn.
Är extra studier eller bra internships viktigare? Om man ska lägga till kurser -- vilka? Vore det en bra idé att dubbla en kandidat i företagsekonomi med pol. kand?
Kurser:
7,5 hp inköp
7,5 hp logistik
7,5 hp projektledning
7,5 hp Excel
Ganska lätta kurser som breddar dina möjligheter kraftigt. Går att läsa som distanskurser. Går bra att kombinera med NEK och statistik som du redan har.
I övrigt är kurser inom data gångbart. Programmering, databaser m.fl. Dock är dessa mer krävande.
För att få en bild av vad som är gångbart. Gå in på "platsbanken" och sök på specifika ord för att se vad som efterfrågas.
https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/
Söker man på exempelvis:
Logistik = 826 annonser med 1 514 jobb
Inköp = 1 055 annonser med 2 354 jobb
Projektledning = 914 annonser med 1 019 jobb
Excel = 967 annonser med 1 233 jobb
Sen är det inte säkert att du får alla dessa jobb, men du kan vara med och hugga på stora arbetsområden!
nationalekonomi = 32 annonser med 49 jobb
statsvetenskap = 125 annonser med 149 jobb
Jag ångrar att jag inte förstod detta tidigare än jag gjorde då jag läst en hel del onödigt. Men var glad att du redan nu inser att olika kurser/utbildning har olika efterfrågan på arbetsmarknaden.
Om jag vore dig skulle jag inte sikta på en dubbelexamen, utan om du vill läsa mer än ditt ordinarie program är det smartare att "krydda" med specifika efterfrågade kompetenser/kurser.