2025-11-10, 17:23
Medlem
Cervidaes avatar
Jag påbörjade mina studier, pol. kand på UU, denna höst. Studierna må vara roliga, men samtidigt gnager det i mig att jag är väl medveten om att arbetsmarknaden inte skiner för examenstagare inom pol. kand. Naturligtvis drömmer jag -- precis som samtliga 140 av mina klasskamrater -- om ett jobb på UD, men verkligheten ser ut så att kanske en tar sig till UD, och resten hamnar på tråkiga pappersvändarposter på någon kommun, eller i värsta fall står helt utan jobb.

Jag undrar därför vad jag kan göra under de kommande tre åren för att förbättra min position på arbetsmarknaden, och i synnerhet i den privata sektorn.

Är extra studier eller bra internships viktigare? Om man ska lägga till kurser -- vilka? Vore det en bra idé att dubbla en kandidat i företagsekonomi med pol. kand?
Citera
2025-11-10, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Jag påbörjade mina studier, pol. kand på UU, denna höst. Studierna må vara roliga, men samtidigt gnager det i mig att jag är väl medveten om att arbetsmarknaden inte skiner för examenstagare inom pol. kand. Naturligtvis drömmer jag -- precis som samtliga 140 av mina klasskamrater -- om ett jobb på UD, men verkligheten ser ut så att kanske en tar sig till UD, och resten hamnar på tråkiga pappersvändarposter på någon kommun, eller i värsta fall står helt utan jobb.

Jag undrar därför vad jag kan göra under de kommande tre åren för att förbättra min position på arbetsmarknaden, och i synnerhet i den privata sektorn.

Är extra studier eller bra internships viktigare? Om man ska lägga till kurser -- vilka? Vore det en bra idé att dubbla en kandidat i företagsekonomi med pol. kand?

Kurser:
7,5 hp inköp
7,5 hp logistik
7,5 hp projektledning
7,5 hp Excel

Ganska lätta kurser som breddar dina möjligheter kraftigt. Går att läsa som distanskurser. Går bra att kombinera med NEK och statistik som du redan har.

I övrigt är kurser inom data gångbart. Programmering, databaser m.fl. Dock är dessa mer krävande.

För att få en bild av vad som är gångbart. Gå in på "platsbanken" och sök på specifika ord för att se vad som efterfrågas.

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/

Söker man på exempelvis:
Logistik = 826 annonser med 1 514 jobb
Inköp = 1 055 annonser med 2 354 jobb
Projektledning = 914 annonser med 1 019 jobb
Excel = 967 annonser med 1 233 jobb

Sen är det inte säkert att du får alla dessa jobb, men du kan vara med och hugga på stora arbetsområden!

nationalekonomi = 32 annonser med 49 jobb
statsvetenskap = 125 annonser med 149 jobb

Jag ångrar att jag inte förstod detta tidigare än jag gjorde då jag läst en hel del onödigt. Men var glad att du redan nu inser att olika kurser/utbildning har olika efterfrågan på arbetsmarknaden.

Om jag vore dig skulle jag inte sikta på en dubbelexamen, utan om du vill läsa mer än ditt ordinarie program är det smartare att "krydda" med specifika efterfrågade kompetenser/kurser.
Senast redigerad av flashbackdasen 2025-11-10 kl. 17:48.
Citera
2025-11-10, 17:49
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Kurser:
7,5 hp inköp
7,5 hp logistik
7,5 hp projektledning
7,5 hp Excel

Ganska lätta kurser som breddar dina möjligheter kraftigt. Går att läsa som distanskurser. Går bra att kombinera med NEK och statistik som du redan har.

I övrigt är kurser inom data gångbart. Programmering, databaser m.fl. Dock är dessa mer krävande.

För att få en bild av vad som är gångbart. Gå in på "platsbanken" och sök på specifika ord för att se vad som efterfrågas.

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/

Söker man på exempelvis:
Logistik = 826 annonser med 1 514 jobb
Inköp = 1 055 annonser med 2 354 jobb
Projektledning = 914 annonser med 1 019 jobb
Excel = 967 annonser med 1 233 jobb

Sen är det inte säkert att du får alla dessa jobb, men du kan vara med och hugga på stora arbetsområden!

nationalekonomi = 32 annonser med 49 jobb
statsvetenskap = 125 annonser med 149 jobb

Jag ångrar att jag inte förstod detta tidigare än jag gjorde då jag läst en hel del onödigt. Men var glad att du redan nu inser att olika kurser/utbildning har olika efterfrågan på arbetsmarknaden.

Hiskeligt bra svar faktiskt, stort tack!
Citera
2025-11-10, 17:53
Medlem
Citat:
Hiskeligt bra svar faktiskt, stort tack!

Tror du det vore en bra idé att läsa 90 poäng FEK för att kunna ta ut en kandidatexamen inom det också, eller vore den tiden/energin bättre spenderad på annat håll?

Redigerade mitt svar ovanför med ett svar.

Men lägger även in här:
Om jag vore dig skulle jag inte sikta på en dubbelexamen, utan om du vill läsa mer än ditt ordinarie program är det smartare att "krydda" med specifika efterfrågade kompetenser/kurser.

---

En dubbelexamen är otroligt mycket "fluff" och onödigt extraarbete med grejer som inte har relevans på arbetsmarknaden. Om du vill plugga exempelvis 60-90 hp extra. Sikta in dig det på det som efterfrågas allra mest och som går att kombinera med det du har. Då blir du definitivt hetare på arbetsmarknaden.

Kan mejla dig ett mer utförligt svar i ett personligt meddelande med fler kurser som är gångbara.
Citera
2025-11-10, 18:08
Medlem
pn222jws avatar
30 + 30 HP (ett år) Engelska vore bra - kanske särskilt för ett EU-jobb.
Citera
2025-11-10, 18:59
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Jag påbörjade mina studier, pol. kand på UU, denna höst. Studierna må vara roliga, men samtidigt gnager det i mig att jag är väl medveten om att arbetsmarknaden inte skiner för examenstagare inom pol. kand.

Du kan läsa KPU, en påbyggnadsutbildning på 1 år för att bli behörig gymnasielärare i samhällskunskap och sociologi. Läs här

Dessutom får man bidrag om 9 tusen kronor varje månad Bidrag för lärare
Citera
2025-11-10, 19:57
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChipAndDale
Du kan läsa KPU, en påbyggnadsutbildning på 1 år för att bli behörig gymnasielärare i samhällskunskap och sociologi. Läs här

Dessutom får man bidrag om 9 tusen kronor varje månad Bidrag för lärare

Jo, det kan man naturligtvis, men läraryrket är inget för mig. Jag skulle vilja ha en karriär där det åtminstone finns möjlighet att omringa sig med intelligenta, drivna människor.
Citera
2025-11-10, 20:01
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

Menar du en språkkurs, likt vanliga tredje språkkurser? Jag talar engelska flytande, likt nästintill samtliga svenskar under 50 år. Jag ser inte nyttan i det såvida man inte på något obegripligt sätt lyckats undvika internet hela sitt liv.
Senast redigerad av Cervidae 2025-11-10 kl. 20:12.
Citera
2025-11-10, 20:10
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
i EU är det franska som gäller.
England är ju inte ens med längre.
Citera
2025-11-10, 20:14
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Menar du en språkkurs, likt vanliga tredje språkkurser? Jag talar engelska flytande, likt nästintill samtliga svenskar under 50 år. Jag ser inte nyttan i det för någon som inte på något obegripligt sätt lyckats undvika internet hela ditt liv.

Jag hade bäst resultat i klassen på centralprov i engelska, tänkte som du kanske "jag kan det redan", men tog en eller två 7.5 HP kurser (Stockholms U.) och kämpade nästan för betyget D. Att prata och att skriva (utan Google translate) är helt olika saker. Just därför att du är bra på engelska är det meriterande att dokumentera det, svenskar i utlandet är kända för att vara bra på engelska språket och med ett A eller B på två terminer är det en mycket bra merit. Betyget räknas.
Citera
2025-11-10, 20:19
Medlem
Du måste in och jobba från dag ett. Gå med i ett politiskt parti, engagera dig i föreningar, bygg upp ditt varumärke samtidigt som du pluggar.
Citera
2025-11-15, 06:25
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Du måste in och jobba från dag ett. Gå med i ett politiskt parti, engagera dig i föreningar, bygg upp ditt varumärke samtidigt som du pluggar.

Kanske dum fråga, men att gå med i ett politiskt parti är väl endast en syssla värd energin om man satsar på att bli politiker?

Nu kommer jag nog göra det ändå, då jag tycker politik är roligt, men jag kan inte tänka mig att det är en riktigt stark merit om man inte vill jobba för typ moderaterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in