2025-11-10, 14:29
Medlem
Obolenskys avatar
När är det generellt vettigast att byta aktiefond? I januari eller i december? Eller hur borde jag tänka?
Citera
2025-11-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
När är det generellt vettigast att byta aktiefond? I januari eller i december? Eller hur borde jag tänka?
Det spelar ingen som helst roll. Eller hur menar du?

Förutsatt att du har ISK.
Citera
2025-11-10, 14:36
Medlem
Det är dåligt att flytta pengar in o ut ur ISK. Vad dom är placerade i under tiden spelar ingen roll för skatte-procenter.
Citera
2025-11-10, 14:37
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det spelar ingen som helst roll. Eller hur menar du?
Förutsatt att du har ISK.

Jag har 0 koll, men inbillar mig att jag behöver skatta för ev. vinster, eller? ISK har jag inte, borde jag det?
Citera
2025-11-10, 14:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Fonder
/Moderator
Citera
2025-11-10, 14:43
Medlem
Citat:
Jag har 0 koll, men inbillar mig att jag behöver skatta för ev. vinster, eller? ISK har jag inte, borde jag det?
Ja, ISK är oftast bättre ekonomiskt.

Om du har fonderna på ett AF och inte har några förluster att kvitta vinsten, som jag antar du har, så handlar det nog mer om under vilket år du vill skatta för vinsten. Vänta då tills efter årsskiftet.

Sedan öppnar du ett ISK och sätter in pengarna där, och handlar på samma sätt som i ett AF.
Citera
2025-11-10, 15:16
Medlem
Citat:
Du kan hitta massor med bra sidor som förklarar skillnaden mellan ISK och AF, troligen har du AF. Du kan se det om du går in på ditt konto.

Om du har AF så betalar du 30% av vinsten i skatt. Har du köpt för 100 sek och säljer för 200 sek, så har du en vinst på 100 sek, och då kommer du få betala 30 sek i skatt.

Har du ISK så betalar du ingen skatt på vinsten, istället betalar du en schablonskatt på ungefär en procent på beloppet, varje år och oavsett om det går upp eller ner.

ISK öppnar du på samma ställe som där du har ditt AF.

Och en liten extra bonus, från 2026 betalar du ingen skatt alls på ditt ISK för belopp under 300k...
Citera
2025-11-10, 16:43
Medlem
Är ISK-konto alltid mer fördelaktigt än vanligt aktie/fond-konto skatte- och avgiftsmässigt oavsett i hur många år man sparar och oavsett alla andra parametrar?

Eller är det någonsin mer fördelaktigt att skatta 30% på vinst istället för den årliga schablonbeskattningen på hela kapitalet som det är på ett ISK-konto?
Senast redigerad av torkskap1 2025-11-10 kl. 16:46.
Citera
2025-11-10, 16:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Är ISK-konto alltid mer fördelaktigt än vanligt aktie/fond-konto skatte- och avgiftsmässigt oavsett i hur många år man sparar och oavsett alla andra parametrar?

Eller är det någonsin mer fördelaktigt att skatta 30% på vinst istället för den årliga schablonbeskattningen på hela kapitalet som det är på ett ISK-konto?
För att det ska löna sig att ha en ISK framför en vanlig depå måste den förväntade avkastningen vara högre än schablonintäkten. För 2025 är schablonintäkten statslåneräntan plus 1 procentenhet. Med en statslåneränta på 1,96% blir det alltså 2,96%

Så förväntar du dig att dina aktier stiger mer än 3% årligen är ISK mer fördelaktigt. Något du också bör vara medveten om är att du kan inte kvitta förluster på aktier i ett ISK.
Citera
2025-11-10, 17:05
Medlem
Citat:

Ja. Anledningen att man har aktiefonder är ju för att man förväntar sig avkastning som är högre än räntefonder, eller annorlunda uttryckt: avkastnig som gör ISK fördelaktigt.

När du säljer har föga betydelse om det inte är så att du har ränte förluster som du kan kvitta. Däremot bör man sätta in pengarna i ISK strax efter kvartalskifte, t.ex. direkt efter nyår.

Sen är det ju så att om du har noll koll så bör du nog ta och läsa på lite, och då inte bara lita på vad någon anonym mr nobody säger på FB.
Citera
2025-11-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
För att det ska löna sig att ha en ISK framför en vanlig depå måste den förväntade avkastningen vara högre än schablonintäkten. För 2025 är schablonintäkten statslåneräntan plus 1 procentenhet. Med en statslåneränta på 1,96% blir det alltså 2,96%

Så förväntar du dig att dina aktier stiger mer än 3% årligen är ISK mer fördelaktigt. Något du också bör vara medveten om är att du kan inte kvitta förluster på aktier i ett ISK.

Skattar man 2,96% på ISK? Trodde det låg på runt 1 procent på hela kapitalet per år?

Har du ett exempel på vad det innebär att kunna kvitta förluster? Är det inte så viktigt eftersom de flesta verkar välja ISK trots att man inte kan kvitta förluster där?
Citera
2025-11-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Skattar man 2,96% på ISK? Trodde det låg på runt 1 procent på hela kapitalet per år?

Har du ett exempel på vad det innebär att kunna kvitta förluster? Är det inte så viktigt eftersom de flesta verkar välja ISK trots att man inte kan kvitta förluster där?

Det varierar från år till år. för 2025 kommer de bli 0,888% schablonskatt på ISK med en skattefri del på de första 150 000.

Det är 30% av statslåneräntan + 1, annars hade priset för ISK varit extremt högt och ingen hade haft det. Det börjar redan bli lite saftigt men det är också därför de har kompenserat med skattefria belopp för de första 150 000kr och sedan ska de bli skattefritt för de första 300 000 för 2026 och framåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in