Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2025-11-11, 11:47
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
För det första så kanske du inte ska skylla dina egna tillkortakommanden på politiken. Att du sitter hemma och har ångest och känner obehag speglar inte nödvändigtvis verkligheten.

Möjligtvis är cykelstölderna ett riktigt problem som du målar upp. Men jag fick 5 cyklar stulna på tidigt 90-tal utanför butiker, hemmet eller skolan.

På de flesta villagator finns det utrymme för att lära känna sina grannar och bjuda på middagar. Barnen leker fortfarande ute i samhällen och på gator.
Du minns också något som du förskönat med nostalgiska drömmar.
På den tryggaste villagatan fanns den där alkisen alla var rädda för. I det bästa trapphuset fanns det där peddot som försökte bjuda in småflickor med att erbjuda pengar eller cigarretter.

Vilka kön som finns är väl ändå helt orelevant för dig. Jag kunde inte bry mig mer om vad folk kallar sig eller vad de har mellan benen.

Mord, ja jag vet inte. Jag känner då inte särskilt många som blivit mördade. Jag har heller aldrig varit med om en sprängning.
Nyheterna når oss på ett annat vis och ja, det finns problem men de flesta berör oss ändå ganska lite.

Våldtäkter… hmm. Jag växte upp på 90-talet och det var ganska många övergrepp som skedde på hemmafesten. Däremot så anmälde ingen knappt.
Det var vanligt att tjejer var fulla så de däckade och killarna i klassen var där och kladdade och tittade på stringtrosor.
Vilka egna tillkortakommanden?

Du verkar inte leva i verkligheten alls om jag ska vara ärlig. Du är säkert en sån där som går runt och rapar upp vad politikerna säger.

"Sverige har aldrig varit säkrare än nu"
"Massinvandringen är lönsam"

Jag förstår att även på den tiden jag minns så hände det dåliga saker , men nu är det dagligen och vi har blivit avtrubbade för sånt.
Citera
2025-11-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Vilka egna tillkortakommanden?

Du verkar inte leva i verkligheten alls om jag ska vara ärlig. Du är säkert en sån där som går runt och rapar upp vad politikerna säger.

"Sverige har aldrig varit säkrare än nu"
"Massinvandringen är lönsam"

Jag förstår att även på den tiden jag minns så hände det dåliga saker , men nu är det dagligen och vi har blivit avtrubbade för sånt.

Tillkortakommanden skapade av rädsla och ångest.

Vilken verklighet ska jag leva i då?

Jag känner mina grannar, barnen har alltid lekt ute på gården eller hemma hos varandra.
Vi har gemensamma grillfester där vi bor.

Jag känner ingen som varken blivit mördad, sprängd eller gruppvåldtagen i en buske.

Däremot så fanns det lokala peddosar som alla kände till där jag växte upp. Flera tjejer i klassen blev utsatta för regelrätta övergrepp.

Man får väl ändå leva i den verklighet man faktiskt har runt sig och inte den media tvingar på en.

Jag är inte rädd för att bli mördad, våldtagen eller sprängd.
Jag går ofta genom centrum på natten och jag har aldrig blivit rånad. Jag känner förövrigt ingen som blivit det heller.

Eller ska jag välja att sitta som många andra i våra mellanstora städer och tro att man dör om man åker till Sthlm, Malmö eller gbg?
Städer jag regelbundet besöker helt utan att vara rädd.
Citera
2025-11-11, 12:41
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Mord, ja jag vet inte. Jag känner då inte särskilt många som blivit mördade. Jag har heller aldrig varit med om en sprängning.
Nyheterna når oss på ett annat vis och ja, det finns problem men de flesta berör oss ändå ganska lite.

Du är ett exempel på attityden:

Brottsligheten är låg så länge den inte drabbar ens egen person.
Citera
2025-11-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du är ett exempel på attityden:

Brottsligheten är låg så länge den inte drabbar ens egen person.

Fast nu var det ju som svar på en person som menar att man inte längre äter middag med grannarna och att allt förr var en enda stor idyll.

Givetvis påverkar brottsligheten samhället negativt men att påstå att var och varannan direkt i vardagen blir påverkad av mord, våldtäkter och sprängningar är ju inte heller korrekt.

Ofta är detta dessutom människor boende i mindre samhällen och på landsbygden som tror att man i städerna inte vågar gå ut för då för man typ blir skjuten.
Riktigt så ser ju inte verkligheten ut för de flesta.

Här träffar jag ofta skogsarbetare som bor i en by med noll invandring som på fullaste allvar tror att det är farligt att gå ut och äta i Malmö en fredagskväll. Eller att alla i Stockholm blir rånade regelbundet.
Citera
2025-11-11, 13:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Fast nu var det ju som svar på en person som menar att man inte längre äter middag med grannarna och att allt förr var en enda stor idyll.

Givetvis påverkar brottsligheten samhället negativt men att påstå att var och varannan direkt i vardagen blir påverkad av mord, våldtäkter och sprängningar är ju inte heller korrekt.

Ofta är detta dessutom människor boende i mindre samhällen och på landsbygden som tror att man i städerna inte vågar gå ut för då för man typ blir skjuten.
Riktigt så ser ju inte verkligheten ut för de flesta.

Här träffar jag ofta skogsarbetare som bor i en by med noll invandring som på fullaste allvar tror att det är farligt att gå ut och äta i Malmö en fredagskväll. Eller att alla i Stockholm blir rånade regelbundet.

Paulina Neuding har skrivit en nyutkommen bok: Igår kväll i Sverige: reflektioner om en revolution

Hon beskriver i boken hur det är politiskt korrekt, att bagatellisera och förneka Sveriges helt unika och helt groteska brottsutveckling och förvandling. Här intervjuas hon av Fokus, som har utsett boken till månadens bok i Fokus bokklubb.

"Den här brottsligheten, normsammanbrottet i utsatta områden avspeglar sig i gemensamma miljöer i skolor och bibliotel till exempel. ... det ansågs liksom vara tecken på att man var en rationell, klok, förnuftig antirasistisk person om man INTE ansåg att Sverige hade stora problem med brottslighet och stora problem i de utsatta områdena framför allt. Det sa någonting gott om en person, att man inte såg det komma."

https://www.fokus.se/avsnitt/?id=fac...6-9467b188b9c3
Citera
2025-11-11, 13:30
Medlem
kyrkstockens avatar
Alla unga män jag känner som bor i MAlmö har blivit utsatta för våld eller rån. Nej jag känner inte så många men några.
Det vore direkt skamligt att förkasta dessas upplevelse.

Det är ingen tillfällighet. Det är farligt att röra sig som ensam ung man i MAlmö. I synnerhet i södercity.
Det har naturligtvis tiny inte märkt. Som dels inte är en ung man och aldrig rört sig ensam i Malmö på kvällar

Det sker flest väldtäkter i sverige än i något annat land med undantag för ett afrikanskt land där man använder det som en regelrätt krigsstrategi.
"Det hände mycket på fester under 90-talet"??????????????? Är det jämförbart?

Men ni kan inte nå någon som inte vill förstå.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in