2025-11-10, 04:33
Medlem
Hej,
jag har svårt med ekonomin och har knappt tillgång till mat, slutet av månaden varje månad.

Att köpa virusskydd, hur mycket hjälper det egentligen? Finns virus överallt eller kan det komma när och var som helst? Även om jag bara är inne på Flashback, Facebook/Instagram och Youtube?

Jag är nervös att köpa virusskydd, mest av det ekonomiska skäl. Jag har inte råd till saker egentligen.
Citera
2025-11-10, 04:36
Medlem
snooper123s avatar
Nej du behöver inte. Windows har eget virusskydd. Lägg de pengarna på mat istället.
Citera
2025-11-10, 04:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
jag har svårt med ekonomin och har knappt tillgång till mat, slutet av månaden varje månad.

Att köpa virusskydd, hur mycket hjälper det egentligen? Finns virus överallt eller kan det komma när och var som helst? Även om jag bara är inne på Flashback, Facebook/Instagram och Youtube?

Jag är nervös att köpa virusskydd, mest av det ekonomiska skäl. Jag har inte råd till saker egentligen.

Satsa på att ladda upp dina viktiga filer till en molntjänst eller fysiskt minne. Det finns online virusscan du kan köra ibland gratis. Som Housecall. Får du ett överjävligt virus så börja om med datorn. Medan du kan, skriv gärna ned din nyckel till ditt windows (om du använder det), ifall det skulle strula med ominstallation.
Citera
2025-11-10, 04:44
Medlem
Riksreptilens avatar
Hoppa över antivirus men var duktig med att uppdatera Windows och andra viktiga program snabbt så inte säkerhet är låg där även.

Hemförsäkring är det värt att fortsätta med fortsatt:
(FB) Strunta i all hemförsäkring?

Dags att överväga lite extrajobb för att stabilisera upp ekonomin i den fortsatt vingliga ekonomin vi verkar ha i Sverige?
Citera
2025-11-10, 04:45
Medlem
Har inte haft något annat virusskydd än Windows inbyggda i många år nu och aldrig haft bekymmer. Och då tankar jag ner mycket via torrent.

Däremot något som är bra att ha är en reklamblockerare i din webbläsare. Alternativt en webbläsare som har en sådan inbyggd.
Citera
2025-11-10, 05:24
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Hej,

Du ställer egentligen 2 olika frågor:

1: Hur viktigt är antivirus?
Svar: Det är lika viktigt som att ha ett brandlarm i ditt hem. Antiviruset uppfyller ungefär samma funktion, Dvs. att den skall hålla koll på att inget skadligt sker och larmar när så sker.

Så JA! Precis som alla skall ha ett brandlarm i sin bostad så skall alla datorer (oavsett operativsystem) ha ett väl fungerande antivirus.
Precis som bränder kan orsakas av olika källor, lysrörslampor, mobilladdare, brödrosten, spisen, tända ljus osv. så kan alla webbplatser med bl.a. annonser sprida olika typer av skadlig kod!

2: Är det värt att betala för antivirus!
Svar: Det beror på vad du betalar för! Skräp som Total AV etc. är inte värda att betala för då deras effektivitet ligger i bottenskiktet (precis som det i Windows inbyggda Defender).
Därmed så finns det div. gratis antivirus som även dessa håller varierande kvalitet.

I ditt fall, som saknad hyffsad ekonomi Så du får undersöka vilket gratis antivirus du bör välja genom att studera div. tester.

Men enbart ett antivirus skapar inte säkerhet, För att ett antivirusprogram ska kunna hålla dig säker måste du sluta logga in som administratör!
Läs den här artikeln: https://news.sophos.com/en-us/2025/10/10/whatsapp-worm-targets-brazilian-banking-customers/
Om du var inloggad med ett administratörskonto (vilket ditt Microsoft-konto oftast är) kommer en attack som denna att lägga in sig själv på din antivirusprograms undantagslista (och därmed inte bli upptäckt eller blockerad av ditt antivirusprogram). I artikeln är det defender som är datorns antivirus, och defender misslyckas totalt med att skydda dig och din dator, speciellt om du alltid loggar in med ett Administratörs-konto.

Eftersom attacker som denna använder verktyg som KRÄVER att användaren är inloggad med ett administratörskonto för att kunna utföra sina handlingar, Så enbart genom att helt enkelt undvika att använda ett administrativt konto skulle attacker som dessa misslyckas totalt med att smitta din dator
!
Att använda antivirusprogram medan du är inloggad med ett administratörskonto tar bort allt ditt skydd..
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2025-11-10 kl. 05:31.
Citera
2025-11-10, 05:46
Medlem
Använder Windows egna de räcker.
Citera
2025-11-10, 06:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej,

Windows inbyggda är tillräckligt: https://www.av-test.org/de/antivirus/privat-windows/

Byt DNS till Cloudflare och få både säkrare boch snabbare webbsurf:
Ändra DNS på Windows*Öppna Kontrollpanelen, sök sedan efter "Nätverks- och delningscenter".

Klicka på din aktiva nätverksanslutning (t.ex. Ethernet eller Wi-Fi) och välj "Egenskaper".

Markera "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)" och klicka på "Egenskaper".

Välj "Använd följande DNS-serveradresser" och fyll i adresserna.
Spara genom att klicka på "OK" och starta om webbläsaren.*

Exempel på publika DNS-servrar*Cloudflare: \(1.1.1.2) och \(1.1.1.3\). Förstnämnda undviker malwaresidor, andra malware och porr.

Som skydd emot farliga nedladdningar så installera VT4Browsers i din webbläsare: https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=vt4browsers

Ett annat sätt att säkra upp din surf är att köra webbläsaren i en sandlåda = sandbox: https://sandboxie-plus.com/sandboxie/.

Att få malware på datorn med dina uppgivna göranden är inte troligt, och rent allmänt så är det oerhört sällsynt att en hemanvändare får malware. Det är alltså svårt att få datorn infekterad.

Skulle du göra allt ovan så blir din dator ett fort!
Citera
2025-11-10, 06:57
Medlem
Helt plötsligt får jag skräpkorgen spammad med varningar om att antingen är mitt abbonemang på väg att ta slut, eller så har det redan upphört.
Avsändare från olika adresser: "McAfee".

Aldrig använt, och skickat från olika tveksamma mailadresser...

Ska jag slå till, jag får ju rabatt?

😄
Citera
2025-11-10, 07:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Helt plötsligt får jag skräpkorgen spammad med varningar om att antingen är mitt abbonemang på väg att ta slut, eller så har det redan upphört.
Avsändare från olika adresser: "McAfee".

Aldrig använt, och skickat från olika tveksamma mailadresser...

Ska jag slå till, jag får ju rabatt?

😄
Är det via mailen du får sådant?
I så fall ska du vara jäkligt försiktig.
Om du inte har McAfee är det bluff och direkt skadligt att klicka på länkarna.
Jo jag får en hel del sådant. Bluff alltid
Citera
2025-11-10, 07:45
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Om man är en vanlig användare av dator och bara gör helt vanliga saker skulle jag säga att antivirus är totalt överflödigt. Om man inte laddar ner filer och inte öppnar okända länkar och så... Sen vet jag inte om det är värt att betala för ett antivirus...
Citera
2025-11-10, 07:58
Medlem
neomunaas avatar
Kör du Windows 10 eller 11?

AV kan övervägas om du kör 10. Men som ovan skriver brukar det inbyggda oftast räcka bara du ställer in din DNS lite till. Cloudeflare / 0.0.0.0, 1.1.1.1 för den sista biten. Ska ända köpa virusskydd så titta på malwarebytes i första hand.

Istället för att slösa pengar på det nu så var smart och se upp för PDF, docx, och binärfiler som .exe, msi, och scriptformat som bat och ps1. Det är oftast genom de som virus infekterar datorer idag. Inte alltid Windows inbyggda virusskydd är säker på vissa utav de.
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Att använda antivirusprogram medan du är inloggad med ett administratörskonto tar bort allt ditt skydd..
Vettefan, det antivirusskydd oftast gör är att de skriver över saker i registret och använder windows inbyggda enterprise funktioner för att ställa in saker genom powershell kommandon, det får det at se ut som det vore gjort utav en administratör i ett active directory/domän. Det tar inte bort ditt skydd bara för du är inloggad med en user som har administratörrättigheter, men det kan ändra i local och group policy så du förlorar lite kontroll över vissa inställningar. Windows tolkar det internt som det sköts utav en enterprise admin och därför låser ut dig från att hantera de inställningar i windows settings, men i själva verket sköter du bara de nu genom antivirusprgrammet istället. Program och verktyg som gör exakt detta är ex: Auslogic, NOD32, Shutup10 med mera... Avinstallerar du de brukar du få tillbaka kontrollen, men ibland kan man behöva göra en recovery, restore eller reset för att återfå kontroll...

Citat:
Eftersom attacker som denna använder verktyg som KRÄVER att användaren är inloggad med ett administratörskonto för att kunna utföra sina handlingar, Så enbart genom att helt enkelt undvika att använda ett administrativt konto skulle attacker som dessa misslyckas totalt med att smitta din dator
Vilken from utav RCE som helst räcker, behövs inte administratör specifikt, även om har man inte har adminrättigheter är det ganska lätt att ordna med RCE. Jag kan skapa ett adminkonto på nästan vilket windows 10/11 dator som helst bara jag har local access, räcker med två omstarter och några skript så har jag adminrättighter på mindre än 10 min. Det går att kringå datorns local och group policy, man kan använda använda no profile flaggor i powershell och då räcker det att du bara köra kommandet elevated permissions, ytterliggare bara en ändring i scriptet.

Det som egentligen skyddar här är faktiskt windows inbyggda Smart App Control, den där blåa popup so man kan få som mörkar bakgrunden, inte SmartScreen utan där ännu jobbigare popupen. Grejen är att när den är avstängd går den typ inte sätta på igen utan en ominstallation, men virusskydd som malwarebytes kan återställa den här funktionen i effekt, bara genom deras egna metoder.

Det viktiga är att inte bli infekterad från första början, för när du väl är det så finns det oftast en form utav persistence som windows defender själv oftast inte kan få bort.
Senast redigerad av neomunaa 2025-11-10 kl. 08:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in