Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
https://www.nescafe.com/se/kaffe/lyx

Hade tydligen Nescafe LYX kaffe hemma som gick ut 01/2025. Man glömmer ibland att öppna det man har handlat. Kaffet är oöppnat.

Jag fattar att man kanske dricker kaffet en gång eftersom det är oöppnat. Ska man bara dricka det en gång eller ska man slänga kaffet? Spara kaffet?

Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Du kan dricka kaffet. Det håller bra mycket längre än vad datum anger.

Framförallt är det ofta så att många livsmedel inte blir nå' farligare att konsumera heller. Kort sagt smakar det OK (med dina smaklökar) så är det inte något att oroa sig för. Enligt mina smaklökar smakardet skit redan före bästföre så det är ingalunda någon garanti för att det är bra innan heller...

Däremot när det står "sista förbrukningsdag" skall du dra öronen åt dig. Detta används för livsmedel som verkligen blir dåliga om de blir för gamla. Exvis, köttfärs som gick ut i början av året skulle jag rekommendera att du ser till att vara rätt säker på din sak innan du äter det.
Citera
2025-11-09, 15:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
https://www.nescafe.com/se/kaffe/lyx

Hade tydligen Nescafe LYX kaffe hemma som gick ut 01/2025. Man glömmer ibland att öppna det man har handlat. Kaffet är oöppnat.

Jag fattar att man kanske dricker kaffet en gång eftersom det är oöppnat. Ska man bara dricka det en gång eller ska man slänga kaffet? Spara kaffet?
Förvaras kaffet torrt och svalt håller det 10-20 år till utan problem.
Citera
2025-11-09, 16:34
Medlem
talcsofts avatar
Antagligen så smakar det lite mindre bara.
Citera
2025-11-09, 17:01
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Framförallt är det ofta så att många livsmedel inte blir nå' farligare att konsumera heller. Kort sagt smakar det OK (med dina smaklökar) så är det inte något att oroa sig för. Enligt mina smaklökar smakardet skit redan före bästföre så det är ingalunda någon garanti för att det är bra innan heller...

Däremot när det står "sista förbrukningsdag" skall du dra öronen åt dig. Detta används för livsmedel som verkligen blir dåliga om de blir för gamla. Exvis, köttfärs som gick ut i början av året skulle jag rekommendera att du ser till att vara rätt säker på din sak innan du äter det.

Öh, vad menar du då? Kan man inte äta köttfärs som är 10 månader gammalt???
Knäckebröd då som jag köpte förra månaden? Kan man äta det?
Jag hällde upp en tallrik fil med musli, har stått under sängen sen midsommar. Katten åt av det först men sista tiden ratar till och med katten skiten. Har sett att det är lite grönaktig sammet runt den övre kanten och filen har blivit lite brun. Jag åt av den i går och nu har jag fått utslag i munnen och eksem i ansiktet.
Är det säkert att äta upp resten eller snka man microbomba skiten innan man äter???
Citera
2025-11-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Öh, vad menar du då? Kan man inte äta köttfärs som är 10 månader gammalt???

Om du förvarat den fryst så bör det inte vara något problem. Det innebär att man är säker på sin sak - det är inte något man bara gissar att man har gjort.

Citat:
Knäckebröd då som jag köpte förra månaden? Kan man äta det?
Jag hällde upp en tallrik fil med musli, har stått under sängen sen midsommar. Katten åt av det först men sista tiden ratar till och med katten skiten. Har sett att det är lite grönaktig sammet runt den övre kanten och filen har blivit lite brun. Jag åt av den i går och nu har jag fått utslag i munnen och eksem i ansiktet.
Är det säkert att äta upp resten eller snka man microbomba skiten innan man äter???

Den här typen av livsmedel är de som brukar stå bäst före på. Det normala med dessa är att det helt enkelt inte är så gott längre att äta efter ett tag - det brukar helt enkelt ge sig tillkänna när det är dags att inte äta av dem längre.

Man bör helt enkelt skilja mellan mat som blir farligt lite sådär lömskt oannonserat, och sån mat som blir osmaklig att äta långt innan den blir farlig.
Citera
2025-11-09, 21:48
Medlem
Vad skulle göra kaffet farligt/ohälsosamt att konsumera? Smaken kan försämras/ändras men det sker säkert långt efter bäst före-datum. Även salt har ett bäst före-datum, men tror någon att det ens blir förändrat över tid? Drick du ditt kaffe och njut!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in