• 2
  • 3
2025-11-09, 12:54
Medlem
Jag tror att ensamhet kan vara den utlösande faktorn i de allra flesta fall.

Människan vill i första hand bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå föraktad.
Citera
2025-11-09, 14:29
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Vad är det som är påhittat?
Att ateister får sina moraler från annat än vad koranen, bibeln eller den åttafaldiga vägen säger? Självklart är det en blandning mellan allt, men ofta finns ett konsensus.

Det är givetvis relativt, kvinnan kanske inte haft några moraler från början. Men i samhällets och mina ögon hade vi självklart tyckt att det var ett moraliskt förfall. Hemma hos dig kanske det hade varit acceptabelt.

En ateist kan få sin moral från vart som helst men den är alltid djupt rotad i människans arv och instinkter. På samma vis som religionernas är.

Alla har en moral (från början till slut).
Citera
2025-11-09, 16:38
Medlem
Anybodykillers avatar
Moral är så olika mellan världens kulturer att jag betvivlar att det finns inneboende godhet eller inneboende ondska hos någon.

En människa kan moraliskt känna att äta en annan människa är helt ok, att våldtäkt är normalt och att mord känns bra. Tvärtom så kan människor även moraliskt känna skam för att tala, att äta vissa saker och att tänka vissa saker.

Att vi idag upplever oss som "mer civiliserade" är bara en social homogenisering kring människovärde tillföljd av globalisering, kulturell dominans och teknik. Moral kan verka överflödigt men det agerar likt en social valör när man ska fungera bland ett visst folk eller grupp.
Citera
2025-11-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Moraler är det viktigaste vi har, utan moraler går hela samhället till kaos. Det finns många som ägnar sig åt olika trosuppfattningar där skrifterna säger vad man får och inte får göra. Det här får människorna något att förhålla sig till, en slags moralisk objektivism. För ateister sitter den moraliska objektivismen i vad lagboken säger och vad samhället har sagt till oss.

Följer man de regler och normer som är satta, hamnar man oftast inte i något problem. Det motsatta är moralisk subjektivism, där moralen är helt beroende på individens perspektiv. Den används när den moraliska objektivismen inte kan ge svar på om människan har agerat rätt.

Exempel:
1. Döda ett oskyldigt barn
2. Döda en pedofil

Den moraliska objektivismen säger till oss att det alltid är fel att döda ett oskyldigt barn, men när det kommer till att döda en pedofil är det inte lika klart hos varje människa om det är rätt eller fel. Vi går in i ett farligt land där den moraliska subjektivismen tar över. Vissa hävdar att mord alltid fel – andra menar att den här pedofilen aldrig tänkte sluta förstöra barns liv, alltså är det bra att vi får bort hen.

Alla människor har olika trösklar för när en viss moralfilosofisk position tar över. Om denna tröskel skjuts för långt bort, och vi därmed hamnar i moralisk subjektivism i de flesta bedömningar, riskerar vi ett moraliskt förfall.

Vilka faktorer utlöser detta förfall?
Vad utlöste ert moraliska förfall?
Kan man få tillbaka sin moraliska kompass när man tappat den, och hur?

Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det moraliska kompasset är alltid bundet till samvetet, på samma sätt som en karta är bunden till den terräng den beskriver.

Man kan tappa bort en karta, men terrängen kan aldrig försvinna.

Och precis som varje kompass, oavsett om den visar fel och blivit feljusterad, kan den alltid kartläggas på nytt och kalibreras utifrån terrängen, utifrån samvetet.

Det är i denna återkalibrering, i det mödosamma återvändandet till verkligheten som är samvetet, som moralen återfår sin riktning.

För det vi kallar moral är, i slutändan, en karta över vårt samvete.

Bra fråga.
Vill bara tillägga att även hela samhällen kan tappa sin moraliska riktning. Antagligen tappar alla samhällen den.
I alla fall kände jag då jag tog steget ut ur "samhällshjulet" att jag fick bättre moralisk kompass. Kanske kunde hänt ändå, men vad jag sett sedan av mainstream, så vet jag vi blir manipulerade. (Och då blir även 'kompassen' rubbad).
För att inte din inre 'kompass' ska rubbas - behöver man komma bort från den 'allmänna missvisningen'.
Citera
2025-11-10, 08:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
För vem är det då ett moraliskt förfall? Kvinnan som blir en "OnlyFans-hora" kanske aldrig haft några kristna värderingar och alltid ansett att det inte finns något omoraliskt att vara en "OnlyFans-hora". Då finns det väl inte något moraliskt förfall i det exemplet.

Det kanske istället är den kristna familjen som förskjuter sin dotter som i den handlingen träder in i ett moraliskt förfall eftersom det är moraliskt fel att förskjuta sin dotter.
Precis. Den kristna moralen är satt ur spel och blir istället dömande.

Nu tror jag nog att den kristet uppvuxna kvinnan som väljer Only Fans gör ett val baserat på något de antingen uppfattar som förljuget eller tvingande i den indoktrinering de utsatts för. Man gör ofta handlingar i uppror mot den djävul man känner.

Denna handling kan dessutom förtäckas i egna moraliska skrud, "min kropp är min egen" o s v.

Men jag tror TS grundfråga handlar om när en agent i samhället frånsäger sig alla våra gemensamma moraliska koder (att skada ett barn) och ändå beslutar sig för att begå detta brott.

Det är förstås ingenting som händer över en natt. Först och främst måste en människa utveckla läggningen som överträder våra normer. Jag vågar påstå att vägen dit är ganska komplex, men i slutändan, om inte personen har en grav utvecklingsstörning, så vet den om att detta är felaktigt, men impulskontrollen är satt ur spel (återigen, antagligen en störning). I ögonblicket efter inträder naturligtvis ångest över att bli påkommen, vilken avtar när man invaggas i känslan att man kommer undan, och då repeterar man beteendet.

Att mörda denna människa däremot, som kanske förgripit sig på ditt barn, sker i en känsla av rättfärdigande där priset (min egen frihet) inte spelar någon som helst roll. Det sker i affekt, förmodligen raseri, och eftersom pedofilen i detta fall överträdit samhällets gemensamma norm som för de allra allra flesta är ett av våra största tabun, vilar jag säker i mitt rättfärdigande av att döda denna person.
Citera
Idag, 02:32
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Jag håller med, vill bara göra några tillägg.
Kapitalism är ju en form av liberalism och individens frihet är grunden.
Utan moral och etiska ramar så är risken uppenbar att girighet och egoism förekommer och tom uppmuntras av upplägget. Vinstmaximering belönas ju tex.

Saken är att exakt det samma gäller i andra ekonomiska system, när makt flytas över till institutioner så krävs hårda regler för att inte korruptionen skall breda ut sig. Man måste samtidigt skapa incitament för individer att skapa och producera mervärde annars tappar ekonomin farten och blir ineffektiv.

Så i båda fallen är rotorsaken människans svagheter som girighet, kortsiktighet och egoism inte det ekonomiska ramverket.

Själv anser jag att kapitalismens frihetsprincip vida överlägset andra system som centraliserar makten och tar bort inviternas frihet.
Tyvärr har vi få exempel på samhälle som genomfört endera på ett helt tillfredsställande sätt.
Ja, jag tenderar att värdera, eller snarare prioritera, människans inre utveckling högre än hårda yttre regler. Jag förespråkar ett fokus på personlig mognad, på individens moraliska utveckling, etiska reflektion och en fördjupad medvetenhet om de inre aspekter som formar vår harmoni och vårt handlande. Det är just dessa inre kvaliteter som i förlängningen skapar grunden för de yttre, även ekonomiska, systemens kvalitet och hållbarhet.

Detta är naturligtvis ett idealistiskt perspektiv. I praktiken, eftersom vår kultur och vårt utbildningssystem sällan främjar denna inre utveckling, tvingas samhället i stället införa hårda yttre regler, just därför att individen ofta saknar den inre stabilitet som annars skulle göra sådana regler överflödiga.

När en individ eller ett kollektiv besitter en hög grad av samvetsmedvetenhet och en välutvecklad moralisk kompass blir strikta system och regler mindre nödvändiga.

Ju fler och striktare regler vi behöver, desto tydligare blir detta som ett uttryck för brist, en avsaknad av inre regler, av samvetsmedvetenhet och av förståelse för moral och etik. I förlängningen speglar detta, som en yttre effekt, inte bara individen, utan även en befolkning inom en nation, och i sista hand mänsklighetens utvecklingsnivå.

Jag är dock inte, åtminstone hoppas jag inte, naiv i den bemärkelsen att jag tror att individen, befolkningen eller mänskligheten skulle kunna uppnå någon form av inre perfektion där hårda regler, juridiskt sett, helt skulle bli onödiga. Men jag anser att det finns fler fördelar i att förespråka och kultivera individens, befolkningens och mänsklighetens inre utveckling, snarare än att tillgripa hårda juridiska regler som kompensation för en bristande inre mognad.

Jag vet att potentialen inom människan finns, och jag prioriterar kultiveringen av denna potential och kommer alltid att göra det, snarare än att förlita mig på juridiska åtgärder i form av lagar och regler. Samtidigt utesluter jag inte att juridiska strukturer i vissa tragiska eller bristfälliga omständigheter dessvärre är nödvändiga, eftersom det, realistiskt sett, helt enkelt är så verkligheten ser ut.

Och det är antagligen alltid en balans som gäller, balansen mellan den inre utvecklingen av samvete, moral och disciplin och den yttre regleringen som samhället tillämpar, systematisk, i brist på den.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in