Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Jag håller med, vill bara göra några tillägg.
Kapitalism är ju en form av liberalism och individens frihet är grunden.
Utan moral och etiska ramar så är risken uppenbar att girighet och egoism förekommer och tom uppmuntras av upplägget. Vinstmaximering belönas ju tex.
Saken är att exakt det samma gäller i andra ekonomiska system, när makt flytas över till institutioner så krävs hårda regler för att inte korruptionen skall breda ut sig. Man måste samtidigt skapa incitament för individer att skapa och producera mervärde annars tappar ekonomin farten och blir ineffektiv.
Så i båda fallen är rotorsaken människans svagheter som girighet, kortsiktighet och egoism inte det ekonomiska ramverket.
Själv anser jag att kapitalismens frihetsprincip vida överlägset andra system som centraliserar makten och tar bort inviternas frihet.
Tyvärr har vi få exempel på samhälle som genomfört endera på ett helt tillfredsställande sätt.
Ja, jag tenderar att värdera, eller snarare prioritera, människans inre utveckling högre än hårda yttre regler. Jag förespråkar ett fokus på personlig mognad, på individens moraliska utveckling, etiska reflektion och en fördjupad medvetenhet om de inre aspekter som formar vår harmoni och vårt handlande. Det är just dessa inre kvaliteter som i förlängningen skapar grunden för de yttre, även ekonomiska, systemens kvalitet och hållbarhet.
Detta är naturligtvis ett idealistiskt perspektiv. I praktiken, eftersom vår kultur och vårt utbildningssystem sällan främjar denna inre utveckling, tvingas samhället i stället införa hårda yttre regler, just därför att individen ofta saknar den inre stabilitet som annars skulle göra sådana regler överflödiga.
När en individ eller ett kollektiv besitter en hög grad av samvetsmedvetenhet och en välutvecklad moralisk kompass blir strikta system och regler mindre nödvändiga.
Ju fler och striktare regler vi behöver, desto tydligare blir detta som ett uttryck för brist, en avsaknad av inre regler, av samvetsmedvetenhet och av förståelse för moral och etik. I förlängningen speglar detta, som en yttre effekt, inte bara individen, utan även en befolkning inom en nation, och i sista hand mänsklighetens utvecklingsnivå.
Jag är dock inte, åtminstone hoppas jag inte, naiv i den bemärkelsen att jag tror att individen, befolkningen eller mänskligheten skulle kunna uppnå någon form av inre perfektion där hårda regler, juridiskt sett, helt skulle bli onödiga. Men jag anser att det finns fler fördelar i att förespråka och kultivera individens, befolkningens och mänsklighetens inre utveckling, snarare än att tillgripa hårda juridiska regler som kompensation för en bristande inre mognad.
Jag vet att potentialen inom människan finns, och jag prioriterar kultiveringen av denna potential och kommer alltid att göra det, snarare än att förlita mig på juridiska åtgärder i form av lagar och regler. Samtidigt utesluter jag inte att juridiska strukturer i vissa tragiska eller bristfälliga omständigheter dessvärre är nödvändiga, eftersom det, realistiskt sett, helt enkelt är så verkligheten ser ut.
Och det är antagligen alltid en balans som gäller, balansen mellan den inre utvecklingen av samvete, moral och disciplin och den yttre regleringen som samhället tillämpar, systematisk, i brist på den.