2025-11-08, 21:46
Medlem
Minst fyra döda och elva skadade efter att en bil tappade kontrollen i en hög hastighet och körde in i en affär och fotgängare i Tampa, rapporterar ABC News.

Enligt ABC News ska flera ha förklarats döda på plats. Polisen uppger att bilen som kraschade tidigare har varit involverad i street racing i Tampa.

En man i 22-årsåldern är efter händelsen häktad.

https://www.expressen.se/nyheter/exp...b-576dcd2c1945
Senast redigerad av snigelslum 2025-11-08 kl. 22:14.
Citera
2025-11-08, 21:58
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillG
Så kan det gå när en neger kör.

Mer intressant är väl att det var en polisjakt som föregick olyckan. Amerikansk polis är inte känd för sin höga kompetens men även jämfört med deras vanliga låga nivå är det rätt anmärkningsvärt att de tycker att det är en bra idé att genomföra en biljakt i hög hastighet i tätbebyggt område.
Citera
2025-11-09, 00:41
Citat:
Ursprungligen postat av WillG
amerikaner är speciella de har hjärnan i röven.

Finns vettiga amerikaner också.

Jag är själva ganska hård mot USA. Jag vet det. Men även jag förstår att landet inte varit en exklusivt negativ kraft i världen. De har tillfört en del också. Om jag nu tillåts vara lite relativ.
Citera
2025-11-09, 00:45
Medlem
MGM: Sil*s S*mpson * = a.

Bild på MGM

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Mer intressant är väl att det var en polisjakt som föregick olyckan. Amerikansk polis är inte känd för sin höga kompetens men även jämfört med deras vanliga låga nivå är det rätt anmärkningsvärt att de tycker att det är en bra idé att genomföra en biljakt i hög hastighet i tätbebyggt område.

Fast det står ju att de försökte med en PIT manöver och misslyckades, därefter avbröt de jakten. Ett tag senare larmades de till någon bar där Sil*s (föraren) själv förlorat kontrollen och skadat 10+ pers (samtliga vuxna).

Källa:

Helikopter och CCTV film på händelsen.

Senast redigerad av sweetcrypto 2025-11-09 kl. 01:00.
Citera
2025-11-09, 10:47
Moderator
Maviels avatar
Fixat till datumformatet i rubriken.

/Moderator
Citera
2025-11-09, 12:30
Medlem
Det var möjligtvis inte en förare som tappade kontrollen över sitt fordon?
Citera
2025-11-09, 13:56
Medlem
Citat:

Amerikansk polis (1 280 000 st) har generellt hög kompetens. Vad har du för kunskaper/erfarenhet/bevis för att de inte skulle vara kompetenta? Skulle vara intressant att veta.

I de här fallet försökte polisen först göra en PIT manöver och misslyckades sedan avbröt de jakten. Föraren fortsatte köra och körde in i ett dansställe, Bradley's on7th, i Ybor City som är ett nöjesdistrikt med nattklubbar och dansställen beläget i centrala Tampa, där det är mycket folk i rörelse på kvällar och nätter. Ganska mångkulturellt område. Det är alltså inte något tätbebyggt bostadsområde. Polisen brukar hålla bra koll i Ybor City då det kan gå litet häftigt till där ibland.

Enligt "Tampa.Gov" har antalet stigit till 17 offer:

Fyra (4) döda
Två (2) kritiskt skadade
Två (2) tidigare inlagda som fått lämna sjukhuset
Två (2) behandlade på plats
Sju (7) listade i stabilt tillstånd
Senast redigerad av Detdundrar 2025-11-09 kl. 14:07.
Citera
2025-11-09, 21:19
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Amerikansk polis (1 280 000 st) har generellt hög kompetens. Vad har du för kunskaper/erfarenhet/bevis för att de inte skulle vara kompetenta? Skulle vara intressant att veta.

Polisutbildningar i USA är i genomsnitt några månader långa. Det är typ en femtedel så långt som Sveriges tvååriga polisutbildning (och då är ändå Sveriges poliser lågutbildade med europeiska mått mätt).
Citera
2025-11-10, 09:57
Medlem
Citat:
Polisutbildningar i USA är i genomsnitt några månader långa. Det är typ en femtedel så långt som Sveriges tvååriga polisutbildning (och då är ändå Sveriges poliser lågutbildade med europeiska mått mätt).

Ofta börjar man sedan en 2-3 årig collegeutbildning i Police Science, Criminal Justice eller Law Enforcement, beroende på hur intresserad man är av polisjobbet eller t.ex. vart någonstans man vill söka arbete.

Åtminstone gjorde de poliser jag känner det, inklusive min styvson och alla hans kurskamrater.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-11-10 kl. 09:59.
Citera
2025-11-10, 11:29
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ofta börjar man sedan en 2-3 årig collegeutbildning i Police Science, Criminal Justice eller Law Enforcement, beroende på hur intresserad man är av polisjobbet eller t.ex. vart någonstans man vill söka arbete.

Åtminstone gjorde de poliser jag känner det, inklusive min styvson och alla hans kurskamrater.

Givetvis har vissa poliser mer utbildning än den grundläggande polisutbildningen, det är svårt att vara utredare med enbart tre månaders grundutbildning.

Men jag trodde att majoriteten av amerikanska enbart hade grundutbildningen. Men jag gissar bara, som så ofta annars, så det är bra att du ifrågasätter, en chans att lära sig.

Lite googlande gav den här studien från California State University Fullerton:
https://news.fullerton.edu/2017/10/p...ce=chatgpt.com

Den säger ungefär vad sunda förnuftet kunde räkna ut, nämligen att man behöver en riktig utbildning för att avancera inom poliskåren men att vanlig patrullerande polis klarar sig med enbart high school och några månaders police academy. Sedan kan man läsa att 51,8% av alla poliser i USA har någon form college degree. Jag måste erkänna att den siffran var högre än jag trodde. Men jag kanske överskattar hur stor andel av polisen som är patrullerande polis. Om bara hälften av alla poliser är patrullerande poliser (och resten är utredare/kontorsnissar) så betyder det ju ändå att lejonparten av alla patrullerande poliser enbart har några månaders utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in