2025-11-08, 17:51
Medlem
Har både manuell köttkvarn och kvarntillsats till Assistenten. Det är länge sen jag använde dem och då bara för att försökagöra korv.

Men nu vill jag göra finmald köttfärs. Har ingen riktigt fin skiva. Fråga: funkar det lika bra att mala flera gånger genom en grövre skiva? Det påstås så här och där, men är det nån som har erfarenhet?

Jo, jag vet att jag kan prova, men vill inte förstöra en massa kött om det är dömt att misslyckas.
Citera
2025-11-08, 21:49
Medlem
Risk att det blir en massa.
Citera
2025-11-09, 18:48
Medlem
Kör den en gång genom kvarnen, sen finhackar du med kniven. Man behöver inte utrustning till allt.
Citera
2025-11-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Fråga: funkar det lika bra att mala flera gånger genom en grövre skiva? Det påstås så här och där, men är det nån som har erfarenhet?
Har inte testat själv, men varför inte lita på vad Elon som säljer bland annat köttkvarnar skriver?
Om du vill ha finmalen färs men endast har en hålskiva för grovmald kan du också föra köttet genom kvarnen två gånger. På så sätt blir färsen extra fin.
https://www.elon.se/sa-maler-du-egen...d-en-kottkvarn

En kul sak jag fått lära mig, är att man inte slipar kniven till en köttkvarn, utan hålskivan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in