2025-11-07, 22:45
Medlem
Har dagens ungar gått och blivit allergiska mot tvål?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elever-skippar-dusch-efter-idrotten-arbetsmiljoproblem

Några citat:

Citat:
Det är inte bara elever som märker att deras klasskompisar inte duschar efter idrotten.

– Det börjar blir ett arbetsmiljöproblem, säger en lärare på en skola i Stockholm, som menar att eleverna helt enkelt luktar för mycket svett.
Citat:
– Ibland får man en armhåla i ansiktet och då är det klart att man känner att det kanske behövs en liten dusch, säger niondeklassaren Bosse.
Citat:
På Johan Skytteskolan uppskattar man att bara var femte elev duschar numera.
Citat:
Sänkt prestation.

Hygienfaktorn och dålig lukt är det som kanske stör omgivningen mest, men när SVT besöker Johan Skytteskolans idrottslektion spelar flera elever spökboll i jeans och tröja. Lisa Svärling menar att eleverna kan bli mindre benägna att anstränga sig på lektionen om de tillåts delta i vardagskläder.

På min tid fanns det kanske en enda ”Svett-Arne” på hela skolan. Nu verkar det vara hela klasser av dem.
Senast redigerad av Chillgren 2025-11-07 kl. 22:59.
Citera
2025-11-07, 22:48
Medlem
Nej de är för blyga för att duscha i ett vanligt duschrum med alla sina kompisar så som vi andra gjorde efter gympan för många år sedan!
Citera
2025-11-07, 22:50
Avslutad
Dagens elever är väl djupt omfamnade av rådande paradigm att det inte existerar några kön. Det finns inte en tanke på att bli vuxen och att därigenom börja svettas. Resultaten blir därefter.
Citera
2025-11-07, 22:52
Moderator
Ancistruss avatar
Undrar om det kanske är en effekt av det s.k. mångkulturella samhället med många elever med andra kulturella bakgrunder?
Citera
2025-11-07, 22:55
Medlem
Dom definierar väl sig själva som luktfria eller att dom doftar sommaräng.

Tadaa!
Citera
2025-11-07, 22:58
Avslutad
Fy vad läraren överdriver, minns själv att det var många i min klass som vägrade att duscha efter gymnastiken, inte fan stank de röv och svett och då har jag ta mig fan tyvärr alldeles för bra luktsinne. Minns faktist aldrig att jag känt mig svettig efter ett klassiskt idrottspass i varken grundskolan eller gymnasiet men ändå duschade jag för det var så man var "uppfostrad", sedan fanns det förvisso telefoner redan då men bilderna var ju inte direkt HD kvalité och att sprida online fanns inte på kartan. Däremot minns jag att det var flera lärare som stank bajs ur munnen. Kanske ska lärarna se sig själva i spegeln först?

Jag antar att just hängas ut online är en stor farhåga idag,
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-11-07 kl. 23:02.
Citera
2025-11-07, 23:09
Medlem
Jag har full förståelse för dom som hoppar över, då ska man trängas naken med en bunt andra och försöka hinna få till en dusch, torka av sig, klä på sig och infinna sig på nästa lektion inom 15 minuter (som oftast ligger en bra bit från gympasalen) Barnen har ett så pressat schema idag att det är helt galet. Sen är det ju inte så kul för någon om man går omkring och luktar svett, men fixa avskilda duschar, skynken i alla fall om inte annat, och ge barnen tillräckligt med tid för att hinna duscha utan att stressa. Då blir det nog betydligt fler som duschar. Sen finns såklart alltid originalen som är livrädda för vatten och tvål, dessa är svårare att komma åt.
Citera
2025-11-07, 23:12
Medlem
Man får göra det till en lektion med prov. Duschar man inte blir man underkänd. Efteråt kommer alla inse att alla faktiskt ser ungefär lika ut utan kläder. Alltså inget att yvas över och sedan kan alla byta om till idrotten och duscha efteråt.
Citera
2025-11-07, 23:14
Medlem
supremanics avatar
Den trenden ser jag på gymmet också. Av några hundratals ungdomar jag sett träna där så har jag sett typ 2-3 stycken duscha.
Jag simmar en hel del också och jag har sett exakt noll barn/ungdomar över ca 10 som vågar duscha eller basta offentligt utan badbyxor.
Kanske är rädsla för att en mobilkamera ska fånga dem och att de ska hängas ut på nätet som spökar, vilket jag kan ha viss förståelse för. Är övertygad att det skulle ha varit ett gigantiskt problem om det funnits sån teknologi på min tid åtminstone
Citera
2025-11-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jag har full förståelse för dom som hoppar över, då ska man trängas naken med en bunt andra och försöka hinna få till en dusch, torka av sig, klä på sig och infinna sig på nästa lektion inom 15 minuter (som oftast ligger en bra bit från gympasalen) Barnen har ett så pressat schema idag att det är helt galet. Sen är det ju inte så kul för någon om man går omkring och luktar svett, men fixa avskilda duschar, skynken i alla fall om inte annat, och ge barnen tillräckligt med tid för att hinna duscha utan att stressa. Då blir det nog betydligt fler som duschar. Sen finns såklart alltid originalen som är livrädda för vatten och tvål, dessa är svårare att komma åt.
Man har kunnat göra detta i åtskilliga generationer tidigare så varför inte idag? Nu har man ju även låst in mobilerna vilket man skylde på förr.
Citera
2025-11-07, 23:17
Medlem
StoreSvartes avatar
Det här är något jag märkt på gymmet.

Det är fan störande när man tränat på gymmet och kommer in i omklädningsrummet och det är en massa ungdomar där. Luktar fan alltid vidrigt svettigt där inne. Fy fan. Vi snackar alkis-nivå. Ingrodd jävla svett.

Dessa idioter verkar inte använda deo alls. Duschar inte på gymmet utan byter bara kläder. Tvättar inte träningskläderna mellan varje pass.

Alltså det är fan vidrigt. Total avsaknad av grundläggande hygien.
Citera
2025-11-07, 23:19
Medlem
Christopher.s avatar
Går ju enkelt att ordna duschbås i skolorna om man vill göra det, ingen större kostnad heller. Själv duschade jag efter lektionerna, vi lärde oss till och med saker som att tvåla in röven och glida fram och tillbaka över duschgolvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in