Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-07, 01:01
Medlem
Jag gjorde en stor dumhet och står nu anklagad för sexköp. Gällde en utländsk/engelsktalande camgirl/prostitut som jag i kåten skrev med för att försöka få bilder (jag förstår verkligen skitdumt), jag hade inte avsikt att varken betala henne eller ha sex men dumt nog betalade henne för att resa över till ett träffställe (insåg på vägen just hur farligt detta var)

Men hon hotade att inte lämna mig och göra polisanmälan om jag inte gav henne en massa pengar, så jag prutade ned henne att jag hade endast en viss mängd på mig, gav henne det, såg till så fort hon lämnade att blocka alla hennes kontakter och fortsatte med mitt liv.

Nu ett bra tag senare så ringer farbror blå och vill att jag kommer in. Eftersom jag inte har varit i nån situation förutom denna så får jag anta hon har faktiskt gjort gott på hotet och anmält mig.

Eftersom det är ord mot ord och jag förstår att i Sverige så får kvinnor, i synnerhet ett "offer" som henne en stor boost så tror jag tyvärr sannolikheten att det blir villkorlig dom + dagsböter mycket hög. Stämmer det?

Där kommer min huvudsakliga fråga. Är junior läkare och undrar att om ha detta i belastningsregistret innebär att yrkeslivet blir helt förstört? Kan man få sitt leg trots ett "fängelsebrott" som detta? Jag fattar som att myndigheten gör en individuell prövning om lämplighet. Hur illa är det att ha det här "villkorlig dom" för sexköp/försök till sexköp?

Tack för ev input.
Citera
2025-11-07, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1990-soviet
Jag gjorde en stor dumhet och står nu anklagad för sexköp. Gällde en utländsk/engelsktalande camgirl/prostitut som jag i kåten skrev med för att försöka få bilder (jag förstår verkligen skitdumt), jag hade inte avsikt att varken betala henne eller ha sex men dumt nog betalade henne för att resa över till ett träffställe (insåg på vägen just hur farligt detta var)

Men hon hotade att inte lämna mig och göra polisanmälan om jag inte gav henne en massa pengar, så jag prutade ned henne att jag hade endast en viss mängd på mig, gav henne det, såg till så fort hon lämnade att blocka alla hennes kontakter och fortsatte med mitt liv.

Nu ett bra tag senare så ringer farbror blå och vill att jag kommer in. Eftersom jag inte har varit i nån situation förutom denna så får jag anta hon har faktiskt gjort gott på hotet och anmält mig.

Eftersom det är ord mot ord och jag förstår att i Sverige så får kvinnor, i synnerhet ett "offer" som henne en stor boost så tror jag tyvärr sannolikheten att det blir villkorlig dom + dagsböter mycket hög. Stämmer det?

Där kommer min huvudsakliga fråga. Är junior läkare och undrar att om ha detta i belastningsregistret innebär att yrkeslivet blir helt förstört? Kan man få sitt leg trots ett "fängelsebrott" som detta? Jag fattar som att myndigheten gör en individuell prövning om lämplighet. Hur illa är det att ha det här "villkorlig dom" för sexköp/försök till sexköp?

Tack för ev input.

Hur skulle du bli dömd för det här om du inte erkänner själv?

Håll bara käft till du vet mer vad det handlar om och självklart har du ju inte en susning om något. Och vad är det här för kvinna?

Och exakt vad skulle hon anmäla dig för grooming?
Bara för hon är prostituerad och kvinna så kan man ju inte hota/pressa någon på pengar.

Troligtvis har hon väl åkt dit i någon rasia bara och ditt nummer eller nått har väl varit sparat som ”easy money”.
Senast redigerad av Hateuu 2025-11-07 kl. 01:12.
Citera
2025-11-07, 01:23
Medlem
Neka, neka, neka!
Säg att du kräver advokat och inte kommer att säga ett ord utan advokat närvarande.
Anlita advokat och gör allt för att inte bli dömd.
Citera
2025-11-07, 01:39
Medlem
Vad är en junior läkare! Blir du dömd så kan det gå illa!
Citera
2025-11-07, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vad är en junior läkare! Blir du dömd så kan det gå illa!

Läkare innan legitimation.

Förklara gärna om det går mer vad du menar med att gå illa samt ge lite info vilken erfarenhet du grundar det på? Inget jobb, omöjligt att få leg medan belastningsregistert finns kvar? Tack förhand.

Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Hur skulle du bli dömd för det här om du inte erkänner själv?

Håll bara käft till du vet mer vad det handlar om och självklart har du ju inte en susning om något. Och vad är det här för kvinna?

Och exakt vad skulle hon anmäla dig för grooming?
Bara för hon är prostituerad och kvinna så kan man ju inte hota/pressa någon på pengar.

Troligtvis har hon väl åkt dit i någon rasia bara och ditt nummer eller nått har väl varit sparat som ”easy money”.

Det handlar inte om grooming, hon är högsta sannolikhet vuxen (såg minst 23 ut). Utan om sexköp.

Jag har tänkt att neka eftersom jag har ju varken påbörjat/fullbordat samlag. Men åklagaren skulle ju kunna mot bakgrund att jag betalat henne en del + att jag tog ut pengar samma dag kunna argumentera för försök till sexköp.

Men är det ord mot ord fattar jag det som att de kommer ta kvinnans ord över mitt. Därför frågar jag här för att förstå lite mer den exakta graden av hur förstört mitt liv kommer bli pga detta.
Citera
2025-11-07, 01:57
Medlem
Citat:
Läkare innan legitimation.

Förklara gärna om det går mer vad du menar med att gå illa samt ge lite info vilken erfarenhet du grundar det på? Inget jobb, omöjligt att få leg medan belastningsregistert finns kvar? Tack förhand.

Det handlar inte om grooming, hon är högsta sannolikhet vuxen (såg minst 23 ut). Utan om sexköp.

Jag har tänkt att neka eftersom jag har ju varken påbörjat/fullbordat samlag. Men åklagaren skulle ju kunna mot bakgrund att jag betalat henne en del + att jag tog ut pengar samma dag kunna argumentera för försök till sexköp.

Men är det ord mot ord fattar jag det som att de kommer ta kvinnans ord över mitt. Därför frågar jag här för att förstå lite mer den exakta graden av hur förstört mitt liv kommer bli pga detta.

Först och främst lugna ner dig och se vad du är åtalad för.

Efter det så ser du vad du har för bevis.

Vad du vet och vad dom vet är helt två olika saker.
Förutsätt att dom har kommit över kvinnans telefon eller register. Hon har inget på vinna på gola ner dig dock har hon allt och vinna på att hota om det.

Hur har du kommunicerat med henne?
Hur betalade du du henne?

Bara blåneka allt, du har inte köpt sexuella tjänster.

Flest inleds en förundersökning.

Här blir du kontaktad och dom fiskar efter information för att hitta bevis så dom kan kalla dig skäligen misstänkt.

När du blivit skäligen misstänkt så har du rätt och vad och varför. Här kommer du få reda på om det är ett allmänt åtal eller om det är faktiskt hon som anmäler dig.

Högst troligt är det allmänt åtal.

Och stor risk att du inte blir åtalad då det är svårbevisat.

Du tog ut pengar? Är inte hon med på banan så har dom inga bevis att ni ens träffades? När ni träffades hade ni inget sexuellt umgänge.

Enligt mig vetandes är det inte olagligt att be om få träffa tjejer. Sexköplagen går in när du betalar något för en sexuell handling. Du kan köpa bilder.

Du har hur många vägar som helst och gå. Men avvakta alltid och ljug inte. Är inte brottsligt och inte komma ihåg eller inte säga något du inte är säker på. Sen kan man alltid komma på saker senare.
Senast redigerad av Hateuu 2025-11-07 kl. 02:12.
Citera
2025-11-07, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Först och främst lugna ner dig och se vad du är åtalad för.

Efter det så ser du vad du har för bevis.

Vad du vet och vad dom vet är helt två olika saker.
Förutsätt att dom har kommit över kvinnans telefon eller register. Hon har inget på vinna på gola ner dig dock har hon allt och vinna på att hota om det.

Hur har du kommunicerat med henne?
Hur betalade du du henne?

Bara blåneka allt, du har inte köpt sexuella tjänster.

Flest inleds en förundersökning.

Här blir du kontaktad och dom fiskar efter information för att hitta bevis så dom kan kalla dig skäligen misstänkt.

När du blivit skäligen misstänkt så har du rätt och vad och varför. Här kommer du få reda på om det är ett allmänt åtal eller om det är faktiskt hon som anmäler dig.

Högst troligt är det allmänt åtal.

Och stor risk att du inte blir åtalad då det är svårbevisat.

Du tog ut pengar? Är inte hon med på banan så har dom inga bevis att ni ens träffades? När ni träffades hade ni inget sexuellt umgänge.

Enligt mig vetandes är det inte olagligt att be om få träffa tjejer. Sexköplagen går in när du betalar något för en sexuell handling. Du kan köpa bilder.

Du har hur många vägar som helst och gå. Men avvakta alltid och ljug inte. Är inte brottsligt och inte komma ihåg eller inte säga något du inte är säker på. Sen kan man alltid komma på saker senare.

// Sexköpslagen innehåller också "försök till köp av sexuell handling" //

Enligt det TS beskriver, så uppfyller han rekvisiten för att kunna bli åtalad. ( Erbjudit pengar, rest till mötet, träffat horan - även om en sexuell aktivitet inte ägt rum )
Senast redigerad av PatricHbg 2025-11-07 kl. 07:58.
Citera
2025-11-07, 07:55
Medlem
"Obligatorisk kontroll:

Socialstyrelsen måste kontrollera alla som ansöker om legitimation mot belastningsregistret.
Syfte: Syftet är att öka patientsäkerheten.

Vad som kontrolleras: Socialstyrelsen kan se vissa brott som lett till en annan påföljd än böter (t.ex. narkotikabrott, vapenbrott, våldsbrott).

Individuell bedömning: Ett brott garanterar inte automatiskt ett avslag. Socialstyrelsen gör en individuell bedömning där alla omständigheter, som tidpunkt och brottets art, beaktas"
Senast redigerad av PatricHbg 2025-11-07 kl. 07:57.
Citera
2025-11-07, 08:00
Medlem
Citat:

Tack för ev input.

Försök till köp av sexuell handling stannar som regel vid böter, inte i kombination med villkorlig dom. Böter syns inte när Socialstyrelsen gör sina bakgrundskontroller inför utfärdande av legitimation.
Citera
2025-11-07, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
// Sexköpslagen innehåller också "försök till köp av sexuell handling" //

Enligt det TS beskriver, så uppfyller han rekvisiten för att kunna bli åtalad. ( Erbjudit pengar, rest till mötet, träffat horan - även om en sexuell aktivitet inte ägt rum )

Absolut helt rätt:

”Vidare av 6 kap. 15 § samt 23 kap. 1 § BrB framgår att man även kan dömas för försök till köp av sexuell tjänst. Detta innebär att man kan bli dömd i det fall man påbörjat ett försök till sexuellt umgänge mot ersättning men ännu inte fullbordat det. För försök gäller samma påföljd som föreligger vid fullbordan. För att bli dömd för försök krävs dock att det förelegat en fara för att brottet skulle komma att fullbordas. Det krävs att brottsrekvisitet, som föreskrivs i 1 kap. 2 § BrB, uppsåt är uppfyllt. Uppsåt är att man har för avsikt att begå den brottsliga gärningen.

Med fara kan anses att det funnits en risk att brottet skulle komma att fullbordas, dvs. om du hade tackat ja till erbjudandet hade en samlag mellan dig och personen med största sannolikhet skett.”

Åter igen så är allt minerat och det beror mycket på bevis och va TS självmant säger. Självklart ser det dåligt ut om man möter upp sin säljare med pengar i näven och sen försöker förklara att det inte blev något.
Citera
2025-11-07, 13:26
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jaha en till läkare med pisskass moral! Verkar vara vanligt! Eftersom läkare verkar se sig själv som några halvgudar och läkare är det enda yrkesgrupp rätten ger mildare dommar pga att dom har ett läkarlegg som tydligen måste respekteras och är närmast omöjligt att bli fråntagen!

Däremot har inte du ett legg och är enbart student och ej läkare så om du blir dömd så kan du ju glömma läkarlegget och jobb!

Ta din skrumpna syfiliskuk och ta konsekvenserna och ta ansvar för dina handlingar!
Citera
2025-11-09, 10:58
Medlem
Sverige är ett sjukt land som utbildar läkare för miljoner för att sedan neka vederbörande anställning för något så harmlöst som ett sexköp, lagligt i större delen av världen.

Dessutom var det du som var det största brottsoffret i situationen eftersom horan utsatte dig för utpressning - ett betydligt allvarligare brott än försök till köp av sexuell tjänst.

Med andra ord har du moralen på din sida och gör verkligen rätt i att försöka att inte bli dömd här.

Det absolut viktigaste är att inga bevis finns i din telefon. När du förhörs ska svara inga kommentarer på alla frågor i det första förhöret för att inte bli påkommen med en lögn.

Dina chanser att lyckas ser givetvis olika ut beroende på vilken bevisning polisen sitter på. Endast ett påstående från horan i fråga? Sämre bevisläge för staten men kan räcka för ett förhör eftersom polisen jobbar offensivt mot sexköp.

Ekonomiska transaktioner i förening med meddelanden i horans mobil? Dåligt läge för dig. Folk döms ofta på den bevisningen.

Det viktigaste är att inte göra bort sig och erkänna trots att bevisningen är dålig. Icke-kriminella gör väldigt ofta det felet.

Att erkänna ger dig inga fördelar alls sammanhanget. Polisen kanske lockar med att du slipper en offentlig förhandling om du erkänner - gå inte på den.

Ett erkännande och slippa förhandling kan du lägga när som helst. Men att ta tillbaka ett förhastat erkännande är svårt.

Erkänn endast när du har tagit del av all utredning i ärendet och har pratat med en advokat som bedömer dina möjligheter att frikännas som obefintliga.

Gällande möjligheterna att få legitimation om du faktiskt döms? Tror inte möjligheten är obefintlig faktiskt. Det finns ett antal läkare som är brottsdömda och ändå arbetar. I vart fall bötesbrott (som sexköp var bara för något år är sedan) är sällan några problem.

Det är väl Socialstyrelsen som beslutar? Besluten är offentliga så vänd dig dit och begär ut några beslut i legitmationsärenden som gäller sexköp. Du är knappast först i detta.

Det som ställer till dig för dig är möjligen att sexköp inte längre är enbart ett bötesbrott på grund av repressiv lagstiftning .

Kortfattat: Ta det lugnt. Lita inte på polisen, erkänn aldrig. Återkom gärna med besked om hur det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in