Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-06, 23:21
Medlem
Hej. Har bokat in ett kognitivt test hos en psykolog för att ta reda på om jag har en god kognitiv förmåga och vad mitt iq landar på. Har väldigt dålig självkänsla som delvis grundar sig på tankar om att jag skulle vara mindre smart än andra. Har gjort otaliga iq test vilket visar att jag anses normalbegåvad men det övertygar mig inte. Hade svårt i skolan fram till gymnasiet där jag fick högsta betyg i 10 ämnen. Tror ni att ett test hos psykolog är värt det eller kommer mina negativa tankar om mig själv ändå fortsätta? Kan tillägga att jag har ADD.

Tack på förhand!
Citera
2025-11-07, 10:00
Medlem
Sqrbankens avatar
Har också ADD (ADHD)-diagnos.

Du kommer sannolikt att få göra ett WAIS-test. Var rätt kul. Osäker på varför du ska göra det "bara för att" dock? Säger (i mitt tycke) inte så mycket om "hur smart du är" (såvida du inte är ett supergeni eller ett totalt retard). Hur vass du är på olika delar (och usel på andra) ger mest en indikation på om om du har diagnos.

Jag var exempelvis vass på matriserna (som exempelvis MENSA-test kör full ut på) men usel på arbetsminne. Mitt usla arbetsminne bottnar i att det konstanta kaos som råder i pallet mitt, en röra där alla tankar skriker om uppmärksamhet med typ 2 byte ram-minne att tillgå (ergo; koncentrationssvårigheter).
Senast redigerad av Sqrbanken 2025-11-07 kl. 10:03.
Citera
2025-11-07, 21:26
Medlem
Dishys avatar
Är väl inget fel med att vara mindre smart än andra. Vilka är lyckliga? Inte är det de intelligenta.

Men på rak arm borde du nog använda psykologen till att få verktyg till att försöka få bättre självkänsla och inte till ännu ett test.
Citera
2025-11-07, 21:47
Medlem
Jag vill bara få känna mig "normal" och jag hoppas att testet ska visa att jag inte är totalt iq befriad, jämför mig hela tiden med alla andra och har mycket negativa tankar om mig själv. Har kontakt med psykolog kring mitt mående.
Citera
2025-11-07, 21:58
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lielle
Jag vill bara få känna mig "normal" och jag hoppas att testet ska visa att jag inte är totalt iq befriad, jämför mig hela tiden med alla andra och har mycket negativa tankar om mig själv. Har kontakt med psykolog kring mitt mående.

Är det tillsammans med din vanliga psykolog du ska göra det här kognitiva testet?

Jag tycker det är en lite underlig idé. Jag kan förstå din önskan om att inte känna dig efterbliven, men om det inte finns anledning att misstänka att du lider av en kognitiv funktionsnedsättning förstår jag inte riktigt vad syftet är?

Är det bara för att bevisa att det inte är så?

Lite som att försöka hantera hypokondri genom att ta ett blodprov för att bevisa att man inte har diabetesen man tror sig lida av. Det blir ju inte bättre för det. Vad ska man göra nästa gång man inbillar sig att man har en allvarlig sjukdom?

Och lite likadant är det väl med din självkänsla tänker jag. Om du får ett bevis på att du fungerar normalt med ett kognitivt test, så kommer det kanske inte att lindra din dåliga självkänsla, utan du behöver försöka komma åt själv grunden.

För övrigt tycker jag att du verkar helt normal, men du behöver kanske lära dig några tekniker eller göra nåt annat för att lära dig att vara snällare mot dig själv.
Citera
2025-11-07, 22:32
Medlem
Nej testet görs hos en privat psykolog.

Jag förstår hur du menar. Jag har själv tänkt tanken att om testet visar det jag önskar så kommer min hjärna ändå fortsätta hitta på "bevis" för att jag ändå är annorlunda och har stora brister kognitivt. Jag tror det är mobbningen i skolan som formade min självbild till stor del.

Enligt mina anhöriga är det här testet onödigt och att jag har gjort det här till ett problem som inte existerar. Men för mig kan jag inte ens fortsätta med min terapi (för självkänslan) just nu innan testet är klart för visar det att jag inte är normalbegåvad så känns det som att jag verkligen inte kommer kunna förändra mina tankar kring mig själv.
Citera
2025-11-07, 22:38
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Jag förstår hur du menar. Jag har själv tänkt tanken att om testet visar det jag önskar så kommer min hjärna ändå fortsätta hitta på "bevis" för att jag ändå är annorlunda och har stora brister kognitivt. Jag tror det är mobbningen i skolan som formade min självbild till stor del.

Enligt mina anhöriga är det här testet onödigt och att jag har gjort det här till ett problem som inte existerar. Men för mig kan jag inte ens fortsätta med min terapi (för självkänslan) just nu innan testet är klart för visar det att jag inte är normalbegåvad så känns det som att jag verkligen inte kommer kunna förändra mina tankar kring mig själv.

Har du diskuterat poängen med att göra det här testet med din vanliga psykolog?

Vad kostar testet?
Citera
2025-11-07, 22:45
Medlem
Citat:

Fast du tror inte du går fel väg? vad du behöver ha hjälp med är att integrera med andra människor, inte fastställa ett IQ test o likande, det ger motsatt verkan till behovet du söker hjälp för.
Citera
2025-11-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Har du diskuterat poängen med att göra det här testet med din vanliga psykolog?

Vad kostar testet?

Jag tog upp det litegrann, hon kunde själv inte hjälpa mig utan bad mig kolla journalen då de borde gjort en screening på mig i samband med utredningen för min ADD och GAD. Jag hittar dock inget kring det.

2500 kr.
Citera
2025-11-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast du tror inte du går fel väg? vad du behöver ha hjälp med är att integrera med andra människor, inte fastställa ett IQ test o likande, det ger motsatt verkan till behovet du söker hjälp för.

Vad menar du med integrera?

Jo jag misstänker att det här, om utfallet blir som jag vill bara kommer vara en ytterst tillfällig lösning på mina hjärnspöken. Men avbokar jag är jag rädd att jag kommer ångra mig.
Citera
2025-11-07, 23:14
Medlem
Citat:
Vad menar du med integrera?

Jo jag misstänker att det här, om utfallet blir som jag vill bara kommer vara en ytterst tillfällig lösning på mina hjärnspöken. Men avbokar jag är jag rädd att jag kommer ångra mig.
Vad du skriver om är IQ tester, men IQ är inte vad ditt problem handlar om, det handlar om att kunna kommunicera och ta andra människor på rätt sätt, som jag, även om jag inte gillar vissa människor kan jag välja att åka o bo hos dessa i en fjällstuga över 1 vecka o vi har otroligt trevligt hela tiden.
Dvs jag kan integrera i dom flesta sociala miljöer oavsett ålder, utbildning osv, bara rent genom hur jag beter mig och umgås, min IQ har inget med saken o göra, jag vet bara hur man man beter sig o hur man umgås o kan föra samtal om allt mellan himmel o jord oavsett om personen är professor, dubbla läkartitlar osv, så kan vi umgås o ha det kul o intressant tillsammans.
Citera
2025-11-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du skriver om är IQ tester, men IQ är inte vad ditt problem handlar om, det handlar om att kunna kommunicera och ta andra människor på rätt sätt, som jag, även om jag inte gillar vissa människor kan jag välja att åka o bo hos dessa i en fjällstuga över 1 vecka o vi har otroligt trevligt hela tiden.
Dvs jag kan integrera i dom flesta sociala miljöer oavsett ålder, utbildning osv, bara rent genom hur jag beter mig och umgås, min IQ har inget med saken o göra, jag vet bara hur man man beter sig o hur man umgås o kan föra samtal om allt mellan himmel o jord oavsett om personen är professor, dubbla läkartitlar osv, så kan vi umgås o ha det kul o intressant tillsammans.

Jag ser mig själv inte ha några problem med att kommunicera eller umgås med andra, mer än att jag ibland nog kan uppfattas som tillbakadragen och tyst ibland eftersom jag är rädd för att säga något som ska uppfattas som osmart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in