Citat:
Ursprungligen postat av
Lielle
Jag vill bara få känna mig "normal" och jag hoppas att testet ska visa att jag inte är totalt iq befriad, jämför mig hela tiden med alla andra och har mycket negativa tankar om mig själv. Har kontakt med psykolog kring mitt mående.
Är det tillsammans med din vanliga psykolog du ska göra det här kognitiva testet?
Jag tycker det är en lite underlig idé. Jag kan förstå din önskan om att inte känna dig efterbliven, men om det inte finns anledning att misstänka att du lider av en kognitiv funktionsnedsättning förstår jag inte riktigt vad syftet är?
Är det bara för att bevisa att det inte är så?
Lite som att försöka hantera hypokondri genom att ta ett blodprov för att bevisa att man inte har diabetesen man tror sig lida av. Det blir ju inte bättre för det. Vad ska man göra nästa gång man inbillar sig att man har en allvarlig sjukdom?
Och lite likadant är det väl med din självkänsla tänker jag. Om du får ett bevis på att du fungerar normalt med ett kognitivt test, så kommer det kanske inte att lindra din dåliga självkänsla, utan du behöver försöka komma åt själv grunden.
För övrigt tycker jag att du verkar helt normal, men du behöver kanske lära dig några tekniker eller göra nåt annat för att lära dig att vara snällare mot dig själv.