Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-06, 20:55
Medlem
Riksreptilens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1421111

" Ett lägenhet i Johannelund i Linköping började brinna med öppna lågor efter att ett cykelbatteri exploderat.

Larmet om branden kom in klockan 19.20 och räddningstjänst, ambulans och polis ryckte ut.

Rökdykare gick in det rökfyllda lägenhet.

– Vi har släkt branden och håller på att ventilera all rök, säger Mikael Karlered, vakthavande befäl på räddningstjänsten.

Inga personer har blivit skadade. "

Ingenjörstudent som försökt trimma lite??
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-11-06 kl. 20:55. Anledning: Kortade rubrik lite
Citera
2025-11-07, 00:31
Avstängd
StoreSvartes avatar
Lithiumbatterier kan ju börja brinna av sig själva. Riktigt läskigt.
Citera
2025-11-07, 11:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Lithiumbatterier kan ju börja brinna av sig själva. Riktigt läskigt.
Med tanke på hur vanliga dessa batterierna är så händer det ändå rätt sällan men hade varit kul o se statistik över vad det är för prylar som brinner, har en känsla av att vissa produkter som cykelbatterier, hoverboards och dylikt är överrepresenterade.
Citera
2025-11-07, 13:05
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Med tanke på hur vanliga dessa batterierna är så händer det ändå rätt sällan men hade varit kul o se statistik över vad det är för prylar som brinner, har en känsla av att vissa produkter som cykelbatterier, hoverboards och dylikt är överrepresenterade.

Kan rekommendera att söka upp lite filmer från övervakningskameror på Youtube när det har skett.

Den värsta jag sett är en snubbe som går in i en hiss med ett stort cykelbatteri i handen, och just när hissdörren stängs så börjar batteriet brinna.

Jag har verkligen ändrat mina vanor sen jag kollat på dessa klipp. Har slängt bort massa onödiga gamla prylar med batterier och förvarar gamla telefoner på ställen där det inte skulle vara så farligt ifall dom nu börjar brinna.
Citera
2025-11-07, 13:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Kan rekommendera att söka upp lite filmer från övervakningskameror på Youtube när det har skett.

Den värsta jag sett är en snubbe som går in i en hiss med ett stort cykelbatteri i handen, och just när hissdörren stängs så börjar batteriet brinna.

Jag har verkligen ändrat mina vanor sen jag kollat på dessa klipp. Har slängt bort massa onödiga gamla prylar med batterier och förvarar gamla telefoner på ställen där det inte skulle vara så farligt ifall dom nu börjar brinna.
Jag har eller rättare sagt hade en granne som avled pga en hoverboard så jag har sett det på nära håll.
Citera
2025-11-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag har samma känsla och att det specifikt är billiga litiumbatterier och laddare från Kina och som inte kommer från nåt känt märke.

Apple gör ju det mesta, åtminstone hittills, i Kina men har ju en bra design och en bra kvalitetskontroll.

Samsung hade ju problem en viss design av mobilbatterier för några år sedan, men det är ju löst numera.

Undrar om inte MSB haft nån sammanställning av det här för nåt år sedan?

Edit: här finns en sammanställning.

https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf
Senast redigerad av Volvoellersaab 2025-11-07 kl. 14:15.
Citera
2025-11-20, 17:23
Medlem
Känns obehagligt med alla som har elsparkcyklar mm och laddar dom inne. Eller för den delen bara förvarar dom inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in