Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-06, 13:57
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Arch Enemy är just nu aktuella med sin 'EUROPEAN BLOOD DYNASTY 2025 TOUR' och det skulle ju vara bra konstigt om man inte gjorde ett nedslag eller två i Sverige.

Arch Enemy har i nästan tre decennier levererat kompromisslös, melodisk death metal och på så sätt varit med att forma en hel genre. Nu är det dags att fira deras 30-årsjubileum – och i november 2025 slår bandet till med två Sverigekonserter.

Datum
• 7 november – Göteborg, Partille Arena
• 8 november – Stockholm, Annexet

Vilka band agerar support undrar ni, jo det gör Amorphis, Eluveite och Gatecreeper. Ett intressant paket ändå.

Vilka ska dit och hoppas på en kanonkväll? Har sett Arch Enemy live en gång och gör det gärna igen men nu avstår jag.
Citera
2025-11-06, 14:43
Medlem
Belters avatar
Ett riktigt skit band.
Citera
2025-11-06, 15:00
Medlem
grungewhores avatar
Amorphis hörde jag på demostadiet, aldrig lyssnat sedan dess. Är det Arch Enemy-stuk på dem?

Gillar skivan "Stigmata" med Johan Liiva på sång, men knappast tillräckligt för att jag ska genomlida en hel kväll med sånt där.
Citera
2025-11-06, 19:24
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ett riktigt skit band.

Varför tycker du det?
Jag har lyssnat på dem i över 20 år och sett dem tre ggr.
Tycker att de fått en nytändning de senaste åren och inte minst senaste plattan är bra.
En anledning kan vara att vi numera kan njuta av Alissas fina röst.
Måste vara kul för dem att kunna göra musik utanför ramarna.
Det verkar gå hem hos fansen också.

Här får vi höra Alissa blanda growl med skönsång
https://youtu.be/CA6YSS_3EI0?si=ychZO9bFIN6YSKZA
Citera
2025-11-06, 21:26
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Varför tycker du det?
Jag har lyssnat på dem i över 20 år och sett dem tre ggr.
Därför att de tilltalar inte mig alls. Det finns mer än tillräckligt av liknande band som spelar samma skit som bygger på schlager musik. Skala bort gitarrerna så har du schlager. Vedervärdigt.
Citera
2025-11-06, 21:56
Medlem
Amazon-mannens avatar
Tycker de blir allt mer.. orelevanta, för mig. Senaste bra skivan var War Eternal från 2014 och därefter har de(t) gått utför.
Citera
2025-11-13, 11:47
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Därför att de tilltalar inte mig alls. Det finns mer än tillräckligt av liknande band som spelar samma skit som bygger på schlager musik. Skala bort gitarrerna så har du schlager. Vedervärdigt.

Men finns det överhuvudtaget något band inom melodeath som tilltalar dig då?

Man börjar ju också undra lite över din sista kommentar där. Menar du att Alissa White-Gluz är en typisk sångerska för en tävling som Melodifestivalen?

Vad är det för Melodifestival du har sett som du drar referenser från?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-11-13 kl. 11:52.
Citera
2025-11-15, 12:08
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Men finns det överhuvudtaget något band inom melodeath som tilltalar dig då?

Man börjar ju också undra lite över din sista kommentar där. Menar du att Alissa White-Gluz är en typisk sångerska för en tävling som Melodifestivalen?

Vad är det för Melodifestival du har sett som du drar referenser från?
Va? Det har väl ingenting med henne att göra.
Musiken för tankarna till schlager helt enkelt. Du menar att du inte hör det? Det är både takt och tempo som gör det och melodin. Alltså, tänk bort de ointressanta gitarrerna så är man där. Schlager och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in