Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-06, 09:04
Medlem
Frågar åt en kompis som varit helt knäckt över en situation som involverar barn och ett tidigare förhållande.

Han fick veta att hans tidigare sambo träffat en ny man. De har två barn ihop som de har delad vårdnad om.

Ska tydligen ha pågått ett tag, barnen har träffat honom i flera veckor. Sen tyckte hon det var läge att berätta när hon åkte förbi och hämtade barnen för ett par veckor sen. Säger att hon kom i en annan bil än sin och att det satt nån man bakom ratten och anade oråd.

Han kom till jobbet samma kväll och bröt ihop fullständigt så jag fick köra in han till akuten.

Det knepiga är att han berättar att han känner igen snubben då han är ytligt bekant med en tjej som tydligen bott ihop med honom.

Så han skrev och frågade henne, om hon visste något. De har inte haft så bra kontakt, men enligt hennes utsago stack hon för att han hade misshandlat henne i flera år. Hon hade fått flytta till en annan stad och allt för han hade tydligen försökt leta upp henne.

Han blev jävligt orolig och tog kontakt med hennes föräldrar som bara avfärdade det här. I helgen har hon tydligen fått höra det av hennes föräldrar, konfronterat min vän och säger att det är hennes nya som är offret, som blivit bedragen, misshandlad osv.

Ord står mot ord. Hans ex är förbannad att hon tror att hon inte kan lita på hennes omdöme.

Han har varit skit ledsen. Bröt ihop på jobbet, fick komma hit till mig. Han vill bara ha bort den här killen från sina barn. Frågar till och med om jag känner någon som kan slå ihjäl honom.

Vet ju inte heller vad som är sant. Han kan ju vara en som ställer in sig som fan hos henne och barnen. Vinkar snningen. Sen blir det ett helvete om några år.

Vet fasen inte vad man ska råda honom. Vet inte hur lätt barnen kan påverkas av detta. Om han lirkar med dem så de inte säger något. För hans ex tror inte ett skit på det här. Sen är hon väl nykär också.

Har ni några tips?
Citera
2025-11-06, 09:18
Medlem
Först och främst. Dina menings uppbyggnader är extremt slarviga. Du beskriver sjukt dåligt.

Din polare är bara svag. Hans ex har full rätt att dejta en ny.

Håll dig utanför alltihop. Käka en pizza med polarn och låt Din kompis gräva ner sig själv i detta
Citera
2025-11-06, 09:50
Medlem
Förstår ingenting av det du skriver
Citera
2025-11-06, 10:55
Medlem
Gjuteriets avatar
Det är lite svårt att hänga med, men... Det låter som att din kompis är labil. Självklart har hon som ex rätt att träffa en ny man när hon känner för det, det ligger liksom i själva konceptets natur. Om din kompis bryter ihop av det och börjar snoka kring den nya mannen ska han nog söka mentalt stöd för det på något vis.

Biten om att han eventuellt är våldsam är ju närmast att betrakta som ett rykte, som inte bör värderas speciellt högt utan anledning. Och vad syftar du ens på med din rubrik? Vad är det som är gaslighting här?
Citera
2025-11-06, 10:57
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juniebugs

+1
Citera
2025-11-06, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Juniebugs
Vilken tur. Jag trodde att jag hade fått en stroke. :P
Citera
2025-11-06, 11:29
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Det lät rörigt..
Citera
2025-11-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Frågar åt en kompis som varit helt knäckt över en situation som involverar barn och ett tidigare förhållande.

Han fick veta att hans tidigare sambo träffat en ny man. De har två barn ihop som de har delad vårdnad om.

Ska tydligen ha pågått ett tag, barnen har träffat honom i flera veckor. Sen tyckte hon det var läge att berätta när hon åkte förbi och hämtade barnen för ett par veckor sen. Säger att hon kom i en annan bil än sin och att det satt nån man bakom ratten och anade oråd.

Han kom till jobbet samma kväll och bröt ihop fullständigt så jag fick köra in han till akuten.

Det knepiga är att han berättar att han känner igen snubben då han är ytligt bekant med en tjej som tydligen bott ihop med honom.

Så han skrev och frågade henne, om hon visste något. De har inte haft så bra kontakt, men enligt hennes utsago stack hon för att han hade misshandlat henne i flera år. Hon hade fått flytta till en annan stad och allt för han hade tydligen försökt leta upp henne.

Han blev jävligt orolig och tog kontakt med hennes föräldrar som bara avfärdade det här. I helgen har hon tydligen fått höra det av hennes föräldrar, konfronterat min vän och säger att det är hennes nya som är offret, som blivit bedragen, misshandlad osv.

Ord står mot ord. Hans ex är förbannad att hon tror att hon inte kan lita på hennes omdöme.

Han har varit skit ledsen. Bröt ihop på jobbet, fick komma hit till mig. Han vill bara ha bort den här killen från sina barn. Frågar till och med om jag känner någon som kan slå ihjäl honom.

Vet ju inte heller vad som är sant. Han kan ju vara en som ställer in sig som fan hos henne och barnen. Vinkar snningen. Sen blir det ett helvete om några år.

Vet fasen inte vad man ska råda honom. Vet inte hur lätt barnen kan påverkas av detta. Om han lirkar med dem så de inte säger något. För hans ex tror inte ett skit på det här. Sen är hon väl nykär också.

Har ni några tips?

Varken du eller din kompis har något med hennes förhållande med andra män att göra så lägg dig inte i andras liv!
Citera
2025-11-06, 14:19
Medlem
Citat:

Har ni några tips?

Ingen förtjänar att bli övergiven, förvirrad och orolig för sina barn.
Men du måste stå stadig. Det är det enda som gör att du kan skydda dem på riktigt.
-Anklagelser i affekt leder ingenstans. Dokumentation och tydlighet gör det!
Det här är trauma. Punkt.
Sök samtalsstöd via vårdcentralen, psykakuten eller t.ex. Mind (90101).
Man ska inte behöva bära sånt här själv.
Sitt kvar, lyssna, kör honom dit han behöver. Hjälp honom att agera smart – inte desperat.
Citera
2025-11-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengrova
Först och främst. Dina menings uppbyggnader är extremt slarviga. Du beskriver sjukt dåligt.

Din polare är bara svag. Hans ex har full rätt att dejta en ny.

Håll dig utanför alltihop. Käka en pizza med polarn och låt Din kompis gräva ner sig själv i detta
Först och främst.. meningsutbyggnader, inte menings utbyggnader...
Citera
2025-11-06, 23:31
Medlem
Citat:
Först och främst.. meningsutbyggnader, inte menings utbyggnader...
Meningsbyggnad heter det. Inte meningsuppbyggnad.
Citera
2025-11-07, 18:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Har ni några tips?

Jag förstår att man kan vara orolig, men det enda man kan göra är att vara vaksam, och hoppas på att det blir bra. Man kan inte välja partner åt sitt ex, och man kan inte hålla hennes nya snubbe ansvarig för saker han inte ens gjort, även om man tror att han kommer att göra det.

Förvånansvärt många utgår från att exets nya är en idiot, kanske för att man tycket att exet är en idiot, eller för att det handlar om din "ersättare". Det kan vara jättekänsligt.

Men vad man än hört, sett och trott, så är det bästa att vara trevlig, ta honom i hand och hoppas att det blir bra.

Din väns reaktion andas lite att han inte kommit över sitt ex, och känner att han behöver ställa till en scen när hon träffar en ny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in