Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-06, 06:09
Medlem
Påverkas långtidsblocsockret bara av MÄNGDEN kolhydrater som man äter, eller påverkas det också av hur SNABBT kolhydraterna tas upp?

M.a.o. får man högre långtidsblodsocker om man äter socker som ger en brant blodsockerkurva än om man äter komplexa kolhydrater som ger en plattare blocksockerkurva?
Citera
2025-11-06, 06:17
Medlem
bra fråga,.
jag tror att det påverkas mer av din insulinkänslighet, hur pass verksamt ditt insulin är.
Citera
2025-11-06, 06:42
Medlem
pn222jws avatar
Det lagras i levern så att det kan utsöndras i olika nödlägen. Glycerin/glycerol kan lindra blodsockerfall så länge levern fungerar normalt. Det kan hjälpa mot panikångest. Man kan äta/dricka någon matsked varje dag och fylla på sin reserv.

https://www.apoteket.se/produkt/glycerol-ab-unimedic-300-ml-250444/

https://traumaresearchuk.org/blog/the-link-between-low-blood-sugar-and-panic-attacks/
Citera
2025-11-06, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Påverkas långtidsblocsockret bara av MÄNGDEN kolhydrater som man äter, eller påverkas det också av hur SNABBT kolhydraterna tas upp?

M.a.o. får man högre långtidsblodsocker om man äter socker som ger en brant blodsockerkurva än om man äter komplexa kolhydrater som ger en plattare blocksockerkurva?

Äter du långsamma kolhydrater,typ fullkorn, så får du en lägre blodsockerkurva än om du äter snabba kolhydrater.

Jag har själv gått över till långsamma kolhydrater och det har hjälpt mig.
Jag har sänkt mitt Hba1c. med ändrad kost.
Citera
2025-11-06, 07:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Detta diskuteras flitigt i tråden nedan, där hittar du svar på dina frågor.

(FB) Allt om diabetes
Citera
2025-11-06, 08:10
Det finns en kanal på YouTube. Insuline resistance.
Han har en glucose monitor i armen och han har testat en uppsjö olika maträtter och allt man egentligen kan stoppa i sig.
Han äter alltid på tom mage och vid samma tid. Sedan visar han hur blodsockret stigit över tiden efter intaget.

Tydligt är ju att OM man äter kolhydrater tillsammans med fett och fibrer, proteiner så förlängs tiden då blodsockret höjs. Man sänker metabolismen alltså.
Om man bara skulle äta en skål med vitt ris skjuter kurvan snabbt uppåt för att sedan falla tvärt mot slutet.
Mycket intressanta videos och det finns jättemånga.
Citera
2025-11-06, 22:42
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:

Jag antar att du menar HbA1c när du säger långtidsblodsocker?

HbA1c mäter hur mycket socker/glukos som bundits till Hb/hemoglobinet, och högre sockervärde i medel gör att mer socker binds in på hemoglobinet. Det spelar ingen roll hur mycket kolhydrater du äter per se, utan allt handlar ju om hur din kropp kan tackla intaget av kolhydrater (och hur hög och länge du har en blodsocker-topp) detta justerar kroppen med utsöndring av insulin. Har man dock svårt att hålla blodsockret nere vid stora intag av kolhydrater som vid diabetes så kommer intaget ju höja blodsockret mer och då kommer mer socker bindas in på hemoglobinet och HbA1c-värdet öka. Tas kolhydraterna upp snabbare från tarmen så får du troligtvis också en högre topp i blodsocker och återigen binds mer socker in på hemoglobinet.

Det här är en förenkling, vill du läsa lite mer så kan du googla "glykosylering HbA1c"
Citera
2025-11-07, 05:40
Medlem
SysterMorbids avatar
Vad menar du med långtidsblodsocker?

Vanligtvis menar man Hba1c när man pratar om detta och det är en analys där man tittar på hur ditt blodsocker legat under en längre tid.
Citera
2025-11-08, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Jag antar att du menar HbA1c när du säger långtidsblodsocker?

Jajamen.

Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Tydligt är ju att OM man äter kolhydrater tillsammans med fett och fibrer, proteiner så förlängs tiden då blodsockret höjs.

Det är exakt så jag tänker, att om man gör något sånt så får man lägre HbA1c/långtidsblodsocker.

Tack allihop!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in