2025-11-06, 06:03
Medlem
SveaBunkerns avatar
Två kvinnor, 60+are, jag jobbat förr med har skulder till Kronofogden (den ena över 40 000 kronor och den andra över 500 000 kronor). De känner inte varandra, men båda har något gemensamt. Flytta från hyreslägenhet till nästa hyreslägenhet.

En man, 50+are, jag träffat under praktik har idag över 300 000 kronor i skulder till Kronofogden. Han har från juni 2017 till idag flyttat nio gånger.

Blir personer som dessa vräkta gång på gång eller?
Citera
2025-11-06, 06:27
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Två kvinnor, 60+are, jag jobbat förr med har skulder till Kronofogden (den ena över 40 000 kronor och den andra över 500 000 kronor). De känner inte varandra, men båda har något gemensamt. Flytta från hyreslägenhet till nästa hyreslägenhet.

En man, 50+are, jag träffat under praktik har idag över 300 000 kronor i skulder till Kronofogden. Han har från juni 2017 till idag flyttat nio gånger.

Det kanske inte är skulderna i sig som ligger till grund för flyttar; det kan vara social vilsenhet också.
Jag inbillar mig att en person som har god förankring i familj, vänner och kollegor inte flyttar lika ofta.
Citera
2025-11-06, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Det kanske inte är skulderna i sig som ligger till grund för flyttar; det kan vara social vilsenhet också.
Jag inbillar mig att en person som har god förankring i familj, vänner och kollegor inte flyttar lika ofta.

Jag tror samma. Skulderna är ju kvar även om de flyttar och gör det egentligen bara svårare att få ny bostad.

Det har säkert med ett fight/flight-beteende att göra, där skulderna kanske är en komponent som skapar en oro att dra vidare, men antagligen inte det som avgör det skrämda djuret att dra vidare.
Citera
2025-11-06, 06:34
Medlem
Ytterligare en faktor kan vara att det är extremt svårt att få ett stabilt förstahandskontrakt mer betalningsanmärkningar och därför hoppar runt på svajiga andra och tredjehandskontrakt..
Citera
2025-11-06, 07:24
Medlem
Citat:

Om man har skulder kan man inte få ett förstahandskontrakt.

När du nu ändå lägger tid på att ta reda på vad andra har för skuldsaldo, så kan du väl passa på att fråga varför dom flyttar, nästa gång ni träffas
Citera
2025-11-06, 07:37
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Först måste vi ju etablera att det verkligen förhåller sig på det sättet att de med skulder flyttar mycket. Att du vet några personer som gör det betyder ju inte att det ser ut så generellt.
Citera
2025-11-06, 07:49
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Tror inte de har förstahandskontrakt, utan hyr ofta i andrahand. Det gör ju att deras bostäder blir väldigt osäkra. Räcker väl att ligga efter med hyran en gång så får de flytta. Eller att boendet ska hyras ut åt någon annan. Då kan man få flytta med kort varsel också. Så hyr man gång på i andra hand kan det bli att man flyttar ofta också.

(Sen finns det naturligtvis de som hyr i andra hand av andra orsaker och som stannar på samma ställe i flera år också. Så menar absolut inte att alla som hyr i andra hand flyttar runt).
Citera
2025-11-06, 08:09
Avstängd
67arigGubbes avatar
De bor i andrahand då de har skulder får man inga 1a handskontrakt.
Citera
2025-11-06, 08:43
Medlem
Molekyl3ns avatar
Kan de inte isf lämna landet och skicka in ett påhittat dödsattest och nolla allt?
Det fungerar ju från utlandet in till Sverige (kasta pass, spara köpta utbildningar)?

Omvärlden kanske inte är lika naiva som landet här dock förstås.
Citera
2025-11-06, 08:59
Medlem
SveaBunkerns avatar
https://www.hyresgastforeningen.se/s...akt-stockholm/

Citat:
Betala av eventuella skulder. De flesta hyresvärdar erbjuder inte förstahandskontrakt om du har stora skulder hos Kronofogden.

https://www.hemhyra.se/nyheter/har-n...ngsanmarkning/

Citat:
Har du en hyresskuld. Ja, då försvåras dina chanser att får en bostad rejält. 86 av 99 svarande hyresvärdar i Mellansverige och Gävleborg säger nej till personer som har hyresskulder. 18 av dem säger nej trots att det är en äldre, redan avbetald skuld.

Men det är inte bara skulder som gäller ditt boende som kan sätta stopp för kontrakt. Hem & Hyras undersökning visar nämligen att 27 värdar säger nej även till den med betalningsanmärkning. Och 24 vägrar skriva förstahandskontrakt med människor som har skulder som inte rör boendekostnader.

https://www.hemhyra.se/tips-rad/beta...sa-funkar-det/

Citat:
Skulder och betalningsanmärkningar stoppar många från att få förstahandskontrakt på en bostad.

Tack för alla svaren. Det verkar som att en del man träffat, som flyttat här och där, påstått helt andra saker.

"Kunde inte bo kvar där på grund av konflikt med hyresvärden".
"För mycket oljud. Mycket biltrafik".
"Grannarna rökte inomhus och spelade hög musik om nätterna".
"Jag behövde mer plats så jag flyttade från den där ettan till tvåan".
"Ville flytta närmare mitt jobb".
"Dålig miljö. Mögel hittades".

Antagligen vågar de inte erkänna deras ekonomiska skulder.

Mrkoll.se avslöjar om någon flyttat om och om igen. Alltså redflag handlar det om, helt uppenbart!
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-11-06 kl. 09:05.
Citera
2025-11-09, 08:26
Medlem
Förmodligen är de tvungna att flytta mycket då de inte får förstahandskontrakt utan andra och tredjehandskontrakt
Citera
2025-11-09, 16:08
Medlem
Citat:

Vissa kanske också håller på med bedrägerier och annat skit som de lurar vanligt folk med och flyttar längre bort för folk e förbannade på dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in